Till Er som har Travare i Distansen

Sv: Till Er som har Travare i Distansen

svar till Weeazel:
självklart skall du titta på det exteriöra om du skall köpa en travis för att börja träna och tävla distans. Nu var det ju inte som frågan gällde, utan a) motor och b) steget, och det var det jag svarade på.

Jag är av den bestämda uppfattningen att a) en distanshäst skall ha motor, dvs den skall ha en egen vilja att gå framåt, och b) ett alltför stort steg blir väldig jobbigt för dig som ryttare att hantera själv. Ett allför kort steg blir som dú mycket skriver, väldigt energikrävande, och det vill vi inte. Häri finns alltså en avvägning att beakta.

Självklart skall en travare bredda. Rasen, dvs amerikansk travare, dvs American Standard Bred, är framavlad att trava j-t fort. För att kunna göra det måste bakbenen kunna vinna mycket mera mark än hos vilken annan häst som helst. Linjegångare göre sig här alltså inge besvär (och dock medveten om att det finns lysande undantag, men de är nog också undantag!). I distans behöver man inte trava j-t fort, det räcker med en 1 mil på halvtimmen och man är helt klart med där framme. Vinnartiderna brukar ligga på 17-18 km/h, men då travisen tar lite längre tid att pulsa ner, tappar vi tid i grinden. Och det i sin tur beror på att araberna a) har en cirkulationsapparat som är väldigt effektiv och därför går att utnyttja i grenen, och b) travisen har högre vilopuls, dvs deras puls är lite fasförskjuten.

Breddandet gör alltså att travarens steg blir vägvinnande. Det finns alltså ett svävningsmoment liknande det som galopperande hästar har.

Jag tror inte att det går att konvertera en travis till att galoppera runt en 8-milare för pallplacering, lika lite som jag tror att går att konvertera en travis till en flergångartshäst passande på dressyrbanan och erhålla poäng för placering i msv B. Det finns kanske en och annan, men jag tror att dessa är undantag och tycker då att deras utbildare har gjort ett hästjobb som är värt att beundra, men dock, som sagt, undantag.

Vinnarskalle, varför inte. Alla travare har inte vinnarskalle. Såg någon uppgift nåt år att det föds mellan 3 500 till 4 000 travare per år. Hur många är med där framme? Inte många. Varför? Många har kapaciteten men inte viljan, andra har viljan men inte kapaciteten. Välj den sista för distans.

Tycker jag.

Senast ändrad av en moderator:

Kungen
född-96
Fjeldar och LappLova
heter hans föräldrar.

om han breddar eller inte tja..vinnarskalle jotack! trevligt sällskap oh ja!!!

Börjar ha en viss tilltro till att jag kan få bestämma hastigheten..

Så antingen sent i höst eller tidigt i vår hoppas vi på en prova på...:eek:

Mycket händer så sedan jag svarade på denna tråd har jag två nya hästar. Beauty Dollar är i himlen och Moisi tillbaka hos sin uppfödare.
Nu har jag Agobra så Chick e Pythagoras u Sesåphin och Red Smile e Atas Hero L u Smile. Båda är ston och har i år gått varsin PP och CR so far. Satsar på en T50 i år med Agobra. Inget tävlande mer i år för Red Smile. Känns inte riktigt klar mentalt.

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
938
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 045
IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
1 905
Senast: Cattis_E
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 148
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Secret Santa 2024
  • Favoritdrinkar
  • Vad gör vi? Del CCVI

Hund, Katt, Andra Djur