Till Er som har Travare i Distansen

Sv: Till Er som har Travare i Distansen

Patzy T.H.
född 2002
e. Kostar
u. Västerbo Remember
ue. Västerbo Gracias

Har gått några CR ocg 5-milare. En riktigt mysig liten tjej!

Judgement Day 98-5056
född: 98-06-08
e: Somolli Star (US) US-492 AN
u: Miss Emelie 87-2190 e: Joe Spin 74-2013

Han är ett varmblod. Startat en cr 50 -09 och kommer garanterat att bli fler starter.

Jag red din hasts mamma Mimmi nar hon var ung. :D

Friskus Star

född 1986

E: Number One A (US)
U: Fragancia Star
Trogen vän och tävlings kompis har haft Frizze sen han var nio år.

Startad i
25km pp 2007 Ekenäs Ritten (Godkänd)

50km CR 2008 Hökensås ritten ( det var jättevarmt den här dagen och han drack väldigt dåligt så jag tog det lungt , vi blev uteslutna . men det gjorde inte så mycket vi var nöjda ändå.)

50 km CR 2009 Ekenäs ritten (Godkänd)En lagseger för oss, Frizze tuffade bara på och han var så himla duktig:love:

:)roligt att du tar upp en sådan här tråd, vi har ganska många travare som gått och går i distansritt. dem som tävlas nu är våran scandal giggolo.
som gjort många fina resultat ute på banan och även vår fina global handsome som tävlats av zonny brückner:)

Men va kul. Hon stod ett tag i samma stall som "trigger" men jag hann aldrig träffa henne. Jag är bara halvfoder på honom och ägaren hade även hans mamma.

:)så jätte roligt att du tar upp det här på bukefalos.
våra följande hästar har gått.
nyborgs alcapone 330 godkända km
edena w 100 km godkända km
cardigan 730 godkända km
global handsome 190 godkända km
och slutligen scandal giggolo 1210 godkända km
och fler skall det förhoppningsvis bli med våra duktiga varmblod
kram anne

Allen Finbo
Svenskt varmblod, travtränad när han var ung
e. Allen victory u. Judith lep
Älskar distansidningen och vi har ställt upp i en CR50km, ska nu till våren/sommaren klättra upp till 80km är det tänkt

Hon var jattego! verkligen trevlig och det ar hennes fortjanst att jag fick upp ogonen for vbt.

Kanske har hon fortfarande samma agare (S?)

Caroline Vixi
f: 1995
Danskfött sto e: Noble Hanover u: Ellinor Roy ue: Fine Shot
Travtävlad t.o.m. 2005. därefter gått distans, 50 km ritter med en del placeringar.

Hej!!

Jag har ingen travare själv (fjording för tillfället), men funderar på en för framtiden eftersom jag är sugen på distans. Ja, ja, jag vet att man kan rida distans med rätt fjording också men ändå så undrar jag:

Vad för typ av travare tror ni passar för distans, stor/liten, kroppsbyggnad, temperament??

Är travare olika "bekväma" ? Har ridit en, men den var ganska stor (steget) och traven inte särskilt mjuk.

Många travare beskrivs i annonser som, ganska pigg/ mycket motor, ingen nybörjar häst, kräver stabil ryttare. Är detta vanligt? Beror på att de har startat?

Många frågor. Själv tänker jag mig en ganska liten travare, stabil i kropp och psyke.

Du ska välja en som inte går i passgång när den stressar.
Den ska kunna gå i en relativt lugn galopp, utan att vara kantig.
Och så inte gå på 3 eller 4 spår.

Sen är det bra om den kan trava snyggt och klockrent i det tempo du kan springa upp i på besiktningarna. Annars kan du ha problem i grindarna.

CK: förstod inte detta med 3 eller 4 spår? Du menar att du vill ha en linjegångare? Fördelen med en rejält breddande travare är du kan hålla ett relativt högt travtempo. Tycker jag.

annikacita: Du skall skall definitivt välja en travare med mycket motor. Den skall ha en kraftigt uttalad vilja att ta sig fram. En stor fördel är dock att farten skall kunna regleras av dig. Välj en med vinnarskalle, som vill ligga först, då får du en behaglig ridning. Stort eller litet steg? Ju större steg, desto jobbigare att rida. Tycker jag.

Ytterligare en travare i distansen:

M.C. Texas
1997

e Texas ue Baltic Speed.

En trevlig kamrat med inte alltför mycket motor! :laugh:

Jag menar att de går på tvären.
Sen tror jag inte på att låta en travare trava för fort inom distansritt.
Då är det bättre att kunna lägga hästen i en lugn galopp.

Åh vilken rolig tråd!:)
mitt varmblod går fortfarande på banan, men vi tränar för en CR50 nu i år:)

Joss Safir
e:Foolish Crown
u:Moshi Ås
F:-00
Han är heelt underbar!:love:

Senast ändrad:

Team Jh: Då sitter vi på släktingar då ;)

Rider Max Charming-95
e.Moment of magic
u.Lass Charming ue: Ron B Hanover

Reggad hos STC. gick på banan till 05, numera "distanshäst" debuterade 50 förra året, nu satsar vi på lite bättre tider och kanske 80 ;)

Rider nästan enbart i trav då de är hans naturliga gång, går ju att öka bra där också. Några galopper lägger vi in när utrymme finns :D

trav_1190317085_1640403.jpg

Vägvinnande ;)

Hmmm... Ta inte detta på fel sätt nu, men jag vet inte om jag tänker och tycker som dig. Inte för att jag någonsin tävlat distans, men för mig låter detta lite galet.

Personligen skulle jag, om jag skulle köpa ett varmblod för distans, leta efter en individ med god exteriör för ridning med korrekta fina ben, för hållbarheten och för att den ska bli lättare att jobba med i ridningen över huvud taget.
Jag skulle inte vilja att hästen breddade. Tror inte att det är så lämpligt att rida många långa mil i en så pass snabb trav, borde slita ordentligt mycket mer än att bara ligga och rulla i en lugn och fin rund galopp. Dessutom borde det nästan vara mer energikrävande också, men även om det inte är det anser jag att hållbarheten bör prioriteras högre än "energisnålheten".

Sen skulle jag välja en häst med gångarter som täcker mycket mark, inte korta. Måste vara oerhört jobbigt att rida en häst med symaskinsgångarter i många mil och dessutom är det inte energisnålt heller.

Sen skulle jag absolut inte välja en häst med så stark vinnarskalle och för mycket motor. Jag menar, visst är det klart att det är bra om hästen har mycket vilja och ett hjärta av guld och gör allt för sin ryttare (så länge ryttaren har vett nog att inte rida ihjäl hästen dvs. :grin:), men jag skulle inte vilja ha en häst som pullar mil efter mil så man får skavsår i händerna, eller en som inte kan ha några hästar framför sig utan hela tiden måste tävla. Delvis är det jobbigt för mig som ryttare att sitta på en häst som inte bara kan tuffa på i ett lagom tempo, men sen är ju även risken stor att hästen går över sin förmåga och att man har svårt för att göra något åt saken. Vilket i sin tur lär resultera i att man får en massa uteslutningar och en häst som sliter ut sig själv i onödan.

Skulle istället vilja ha en individ som är lyhörd på sin ryttare och självgående så man slipper sitta och driva, men inte mycket mer. Vinnarskalle finns det nog så det räcker av hos de flesta varmblod iaf.

Så absolut viktigaste för mig är exteriören, utvecklingsbara gångarter så man åtminstone kan jobba fram en hyffsat trevlig galopp även om den inte redan finns, att den är ambitiös och har en bra inställning till arbete utan att va allt för "skadad av travet" och bara tänka "ju snabbare desto bättre". Sen ska man ju trivas ihop, blir många timmar i sadeln och då gäller det att man verkligen trivs som ekipage. :)

Mvh / Weeazel

Men va kul. Hon stod ett tag i samma stall som "trigger" men jag hann aldrig träffa henne. Jag är bara halvfoder på honom och ägaren hade även hans mamma.

Är den efter Speedy Spin?
Az

CK: förstod inte detta med 3 eller 4 spår? Du menar att du vill ha en linjegångare? Fördelen med en rejält breddande travare är du kan hålla ett relativt högt travtempo. Tycker jag.

annikacita: Du skall skall definitivt välja en travare med mycket motor. Den skall ha en kraftigt uttalad vilja att ta sig fram. En stor fördel är dock att farten skall kunna regleras av dig. Välj en med vinnarskalle, som vill ligga först, då får du en behaglig ridning. Stort eller litet steg? Ju större steg, desto jobbigare att rida. Tycker jag.

Ytterligare en travare i distansen:

M.C. Texas
1997

e Texas ue Baltic Speed.

En trevlig kamrat med inte alltför mycket motor! :laugh:

Väldig individualt, hänga mycket på ditt häst och rid kundskap.
Travern är fantastik rid häster, seg, tålig, lätt lärd men måsta skolas om!!!!
Dom känna bara en sak i livet, räka spår, gasen i botten på ett bana.
Har skolet om fler, en för distance, dom andra för western.
Az

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
938
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 045
IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
1 905
Senast: Cattis_E
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 148
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka