Sv: Till Er som har Travare i Distansen
Hmmm... Ta inte detta på fel sätt nu, men jag vet inte om jag tänker och tycker som dig. Inte för att jag någonsin tävlat distans, men för mig låter detta lite galet.
Personligen skulle jag, om jag skulle köpa ett varmblod för distans, leta efter en individ med god exteriör för ridning med korrekta fina ben, för hållbarheten och för att den ska bli lättare att jobba med i ridningen över huvud taget.
Jag skulle inte vilja att hästen breddade. Tror inte att det är så lämpligt att rida många långa mil i en så pass snabb trav, borde slita ordentligt mycket mer än att bara ligga och rulla i en lugn och fin rund galopp. Dessutom borde det nästan vara mer energikrävande också, men även om det inte är det anser jag att hållbarheten bör prioriteras högre än "energisnålheten".
Sen skulle jag välja en häst med gångarter som täcker mycket mark, inte korta. Måste vara oerhört jobbigt att rida en häst med symaskinsgångarter i många mil och dessutom är det inte energisnålt heller.
Sen skulle jag absolut inte välja en häst med så stark vinnarskalle och för mycket motor. Jag menar, visst är det klart att det är bra om hästen har mycket vilja och ett hjärta av guld och gör allt för sin ryttare (så länge ryttaren har vett nog att inte rida ihjäl hästen dvs.
), men jag skulle inte vilja ha en häst som pullar mil efter mil så man får skavsår i händerna, eller en som inte kan ha några hästar framför sig utan hela tiden måste tävla. Delvis är det jobbigt för mig som ryttare att sitta på en häst som inte bara kan tuffa på i ett lagom tempo, men sen är ju även risken stor att hästen går över sin förmåga och att man har svårt för att göra något åt saken. Vilket i sin tur lär resultera i att man får en massa uteslutningar och en häst som sliter ut sig själv i onödan.
Skulle istället vilja ha en individ som är lyhörd på sin ryttare och självgående så man slipper sitta och driva, men inte mycket mer. Vinnarskalle finns det nog så det räcker av hos de flesta varmblod iaf.
Så absolut viktigaste för mig är exteriören, utvecklingsbara gångarter så man åtminstone kan jobba fram en hyffsat trevlig galopp även om den inte redan finns, att den är ambitiös och har en bra inställning till arbete utan att va allt för "skadad av travet" och bara tänka "ju snabbare desto bättre". Sen ska man ju trivas ihop, blir många timmar i sadeln och då gäller det att man verkligen trivs som ekipage.
Mvh / Weeazel