Till er som har svårlastade hästar!

Skreppur

Trådstartare
Ikväll, på kanal 1, kl. 16.05 är det repris på Djurgalen, där det är med 5 svårlastade hästar. Tips till er som har svårlastade hästar, se på det! :bump:

Sv: Till er som har svårlastade hästar!

det måste man ju bara kolla in på.
Jag har ingen svårlastad häst :angel: :D

hmmm såg det,

men efter två timmars arbete med att gå över saker och transporter. är dom flästa hästarna så trötta i skallen så att dom gör som lastaren vill. Pulsen var hög med tung flank andning.

Skulle vilja se dom efter ett par dagar hur dom då går in i släpet.

Såg det och jag kan väl inte säga att jag tror att jag skulle kunna lasta en svårlastad häst på två timmar bara efter att ha sett på programmet. Sen tycker jag det verkar svårt att få tag på sånadär staket ;)

Visst lite tips men inget som inte jag visste innan, dvs ge eftergift vid rätt tidpunkt, ha inte vanlig grimma så hästen utan problem kan dra iväg med dig.

Åh ska kika på de. Har visserligen inte nån svårlastad häst men kul att se ändå kanske...

Jag ska se det eftersom jag missade ursprungsprogrammet, men jag tror knappast jag kommer få någon 'aha-upplevelse'. Jag är av åsikten att 'en gång är ingen gång', och ska det ta två timmar för att nå dit varje gång, så.. (Och ja, det finns sådana hästar, jag har en själv)

fast mest undrar jag hur man ska kunna ta med sig de där staketen, man ska ju åka HEM med ;)

För det första så tror jag inte att det var meningen att man ska ta med sig staketen varje gång man ska lasta... det var liksom något av en början. Jag har inte själv sett programmet men har hört det berättas för mig.(ska titta ikväll) Varför börja med att lasta hästen innan man har en bra relation till den??
om man Börjar med att skaffa en bra relation till hästen så kommer resten naturligt när man lär sig förstå varandra...

Grimmorna de använde ska man verkligen använda med förstånd.Inget för en nybörjare att sätta på hästen för att ex lasta den osv.Trycken som grimman orsakar kan göra mer skada än nytta vid felanvändanden.Absolut inte låta hästarna ha grimman i box,hage eller tillfällen där man inte har uppsikt över den.

*hihi* Om det vore så enkelt...

Min ponny är inte så vansinnigt förtjust i att åka transport (tycker det är jobbigt), hon gick på lätt från början men sen gjorde jag misstaget att låta min morfar köra oss till Strömsholm och efter det har hon inte gått på frivilligt, fast det är över två år sedan.

Men hon går på om man har ett litet snöre runt rumpan.

Och jag är tämligen säker på att hon litar på mig men hon gillar det inte och visar det ganska tydligt.

Vilsen skrev:
Varför börja med att lasta hästen innan man har en bra relation till den??
om man Börjar med att skaffa en bra relation till hästen så kommer resten naturligt när man lär sig förstå varandra...

Inte alltid, tyvärr. Det finns hästar som är en häst när det inte är en transport inblandad, och en helt annan häst när det ä en transport inblandad. Där det BARA och ENDAST blir krångel/brister i samband med lastning. Min valack är ett utmärkt exempel på det.

Så generellt stämmer det att funkar det i övrigt funkar det att lasta. Men inte alltid.

haha jag såg de programmet å de va ju inte hästarna som hade problem de va ju ägarna :rofl:
de lät ju hästarna börja springa iväg redan i andra änden av ridhuset........å då e de ju inte så konstigt om man inte kan lasta..........

Dom människor som försökte lasta sina hästar på "djurgalen" förstod inte sina hästar... Och om man förstår att hästen inte tycker det är roligt och varför och bla bla så är det ju jättebra d me! då är det också enklare att lösa problemet. Många har dock väldigt dålig kontakt med sin häst och hästar bråkar oftast inte i onödan...

Vilsen skrev:
Varför börja med att lasta hästen innan man har en bra relation till den??

Man kanske har köpt den och ska hämta den??? Vad vet jag? ;)

Jag har inte sett programmet men har hanterat många hästar i min dag och en del VILL INTE.
Min ena blev "svårlastad" som 6-åring utan någon som helst synbar anledning. Varför detta uppkommit har vi ingen aning om och då fungerade hon utan att blinka i fyra år???

Det är lätt att generalisera men alla är individer och om inte samarbetsviljan finns så går det inte.

/// ghost

Tyckte programmet på ett bra sätt visade hur man INTE bör göra. Gillar inte idén att stressa upp hästarna genom att tvinga dem att göra något de är rädda för tillsammans och bli ännu mer upphetsade. Plus att hålla på i två timmar för att sedan ändå tvinga in dem. Bläh. Verkade dessutom som om de ansträngt sig för att hitta riktigt korkade hästägare som ville ställa upp på något sådant där...

Tror i stället på lugn och ro och att utrusta sig med massor av tid.

Liknande trådar

Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
793
Senast: Lejd
·
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 740
Senast: Ninnurur
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 674
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 385
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar