Till er som har kanin

A

apollo1

Vad gör ni med era kaniner? Håller ni på med de varje dag? ISF hur länge och vad gör ni?

Sv: Till er som har kanin

Min kanin är bara sällskap och vi båda är mycket nöjda med det. Han är lös i min lägenhet när jag är hemma och han är med en i nästan allt man gör där hemma. :)
Vi är även ute på "promenad" i koppel ibland, åker och hälsar på hemma hos mina föräldrar på deras gård så han få springa i långkoppel på en gräsmatta. ;)
Han har en docksäng bredvid min säng där han sover på natten. :D
(Har man inte kaniner för att skämma bort dem tro :o )

Haha, en docksäng... det låter mysigt!
Har du haft honom sen han var liten? Jag är lite fundersam över huruvida vissa kaniner inte gillar att bli upplyfta, eller om jag gjort något fel med mina två. Vad tror du?

Jag köpte min kanin som liten. Första sommaren bodde han ute i en bur. Sen flyttade han in i en box i stallet å bodde där i några år. Sen såldes hästen och jag hade inte hjärta att låta honom bo ensam där så jag tog hem honom. Hoppades att han skulle bli rumsren och kunna uppföra sig. Å visst..det kan han nu.
Hade en djurpratare (respekterar om ni inte tror på sånt hära) och frågande bland annat vad jag skulle göra för att få honom att sluta hoppa i min säng. Jag kunde ju inte sova när han hoppade :crazy: . Jag trode eventuellt att han ville ha mjukare underlag i buren eller nått. Men han berättade då att han ville "ha en sån där säng som matte har". Så jag drog hem snabbt till mormor och hemtade hennes gamla docksäng :p .
Kaninen hoppar nu mindre i min säng :D :D

Jag håller på med mina kaniner i mån om tid, men såklart blir det lite kel varje dag.

Kanin 1 (fransk vädur, hane) - fick honom ca 10 veckor gammal... honom hade jag till lite hoppning men han var mest den kära kanin jag alltid drömt om! Jag var då 10 år när jag fick honom. Den 11:e april avlivades han pga åldersåkommor... 8 år gammal. Saknar honom så fruktansvärt :cry:

Kanin 2 (fransk vädur, hona) - Köpte jag som fru åt min käraste här ovan, hon är den ultimata kelkaninen för mig :love:

Kanin 3 (dvärgvädur, hona) - henne fick jag av några bekanta, lite ändrade matvanor, motion och lite omtanke och vóila! Det blev en riktig kelgris och hoppkanin. Dock vill inte lilla damen hoppa högt utan nöjer sig med att imponera några fåtal gånger då och då med att riktigt flyga över allt, går som läromästare på "prova-på-hoppning". Hon var också avelshona åt min andra kull.

Kanin 4 (fransk vädur, hane) - Son till dom två första kaninerna. Faktiskt varit hoppkanin på heltid en längre tid ;) 45-50 cm gick han stadigt på en längre tid, vältränad från ung ålder så han har inte haft några problem. Sas från början att VILL han hoppa så får han och vill han INTE så ja... behöver han inte. Han håller inte samma fart mellan hindrerna som förut så numera är han en glad "gårdskanin" med nått enstaka hopp nån gång :)

Kanin 5 (dvärgvädur, hona) - Dotter till dvärgvädurstösen ovanför, var inte meningen att jag skulle behålla henne. Fick 94p på utställning och har kanonfin kroppsform så en kull blev det på henne, fick en till kull nu i år. Även hoppkanin emellanåt och hoppar mycket bra i tanke på hennes minimala kroppstorlek.

Kanin 6 (dvärgvädur, hane) - Skulle behållas som hoppkanin, pappan relativt stor och hoppades att denna herre skulle växa på sig, njaa det ville sig annat. Lång blev han och det är bra, förhoppningsvis kan han utvecklas mera. Stolt kåtbock i gänget :D :smirk:

Vad jag gör med mina kaniner är lite olika.. :p
kan kolla på film med dom, gå på promenad och gå i koppel m.m.

Håller på med dom varje dag, mer eller mindre.
kelar med dom varje dag iaf.

Mina bor utomhus, så motion skaffar dom sig själva i sin hage. Ibland går jag ut på längre promenader med dom så att dom får lite miljöombyte eller hoppa lite hinder.
Jag kanske är ute en tjugo minuter halvtimma med var och en.
En av mina honor är förhoppningsvis dräktig för tillfället så henne lämnar jag ifred.
Min hane har lite luddig pälskvalite (rex) så honom borstar jag för annars ser han så tufsig ut när han fäller.
Jag borstar alla tre vid samma tillfälle som jag klipper deras klor, vilket inte är så ofta eftersom de sliter på klorna mycket själva, men det blir en stund då och då.
Annars tar jag upp dem, om de vill, varje dag och kelar och pratar lite med dem. Om de inte vill bli lyfta så klappar jag dem där de sitter och pratar och pysslar lite.
Deras bur är på gräsmattan utanför ytterdörren hos oss, så de får alltid lite uppmärksamhet (kli mellan öronen och på nosryggen) när man ska till och från jobbet eller hämta posten eller vad man nu gör.

Gör och gör...Tydligen borde jag hålla på mera med min kanin. Fast han håller ju ganska bra i gång med hundvalpen ;).

Nagelacksberoende ! Vad har du för kaniner ? Känns det som du behöver en dvärgvädur? Japantecknad fertil hanne ? :D

Senast ändrad:

Har en pojke (kastrerad) på 8 år som bor inne. Pysslar med honom några timmar om dagen, han går lös på dagarna så han kommer och petar på en när han vill ha sällskap ;) .
När jag jobbar så blir det lite klapp på morgonen och sen någon timme framför tv'n på kvällen.

Fertil? Vad är det nu igen? *flinar* Är lite trött tydligen...

Svar till Apollo1: Min kanin Ziri har jag haft sen hon var bebis. Hopptränar henne 1-2 ggr i veckan i mån av tid. Minst 10 minuter om dagen försöker jag lägga på kel och mysstunder. Hon är lite bortskämd min kanin. De gångerna hon ska motioneras ordentligt släpper jag henne lös på altanen och då blir det fart på henne. :D

Ja brukar pyssla lite med mina varje dag. Sen om de är fint väder får dom gå ut i uteburen å springa av sej lite. Hopptränar dom ca 1 gång i veckan ! :)

Jag matar henne och gör det som 'måste' göras med en kanin. That's it. Brukar vatqa mer social med henne om vintrarna när jag är oftare i stallet.

Inte så mycket måste jag ta å erkänna, När jag har tid brukar jag släppa ut dom lös så dom får springa, vilket blir nån gång då å då. Hoppar lite med dom i bland, kelar lite då å då, typ varje dag.

Liknande trådar

Lantbruksdjur Kan kaniner äta körsbärskvistar?
Svar
2
· Visningar
500
Senast: Krålus
·
Däggdjur Börjar bli dags att flytta in kaninerna för vintern och jag behöver lite idéer och inspiration till deras inomhusmiljö. Det är tre...
Svar
4
· Visningar
557
Däggdjur I min del av landet finns det inte vilda kaniner. Tydligen så har dock en del tamkaniner lyckats överleva i det vilda och blivit...
Svar
13
· Visningar
1 447
Senast: hastflicka
·
Däggdjur Jag behöver köpa en trimmer; Primärt för min kanin som har problem med huden runt ögonen. Trimmern får gärna även funka för hundtassar...
Svar
0
· Visningar
575
Senast: Stinaelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama