Till er som har er häst ensam i en hage..

A

amandy

.. hur funkar de? Då menar jag självklart att hästen har kompisar i hagarna runt omkring och inne i stallet. Men hur funkar det för hästen? Verkar den trivas med det? Trots att den inte kan springa och busa med sina kompisar? ... en fundering.

Sv: Till er som har er häst ensam i en hage..

Min häst går ensam och har inprincip alltid gjort. Han har gått ihop med en häst men dom trivdes inte ihop och sen gick han ihop med min kompis sto, men d försökte han betäcka henne.
Så nu går han själv oah kan väl säga att han är rätt van och anpassar sig. Han gick nog ensam innan jag köpte honom oxå.

Så skoj är det ju kanske inte för honom, speciellt inte nu när han dessutom står i en liten sjukhage så han står ju inprincip bara stilla hela dagarna. Men hästkompisar runt omkring finns det gott om, dock inte s dom når varandra så bra eftersom vi har gångar mellan de flesta hagarna.

personligen tycker jag att hästar ska få gå tillsammans. De är ju flockdjur och mår inte bra av att inte ha kontakt med varandra. De missar ju massor om de inte får gå ihop med andra hästar. Det har jag märkt på min 7-åring som är importerad från belgien. DÄr stog han bara i box hela dagarna och fick ingen kontakt med andra hästar. När han sedan kom till mig och släpptes i en stor hage med mina andra hästar visste han inte hur han skulle bete sig. Han hade inget "hästspråk"! och det har tagit lång tid för honom att anpassa sig och förstå andra hästar. SÅ tycker inte jag att det ska vara!

Jag hade gärna säppt ihop min häst med ngn mer häst om det gick. men nu är han ju skadad så det går inte. Hade planer på att släppa ihop honom med hans boxgranne då dom har blvit väldigt bra kompisar, men ja, sen kom ju skadan.
sen kan väl säga att jag är lite "rädd" för att ha min häst ihop med andra då min ponny blev sparkad av en hagkompis så benet gick av och han fick avlivas. Vill inte att det ska hända igenom om man säger så....

Vi har våra hästar en och en i hagarna och det funkar bra! :) Dom springer och busar i var sin hage samtidigt och verkar trivas bra.
Om man som inhyrd här vill ha hästen tillsammans med någon så går det bra, men alla har dom ensam. På sommaren så går våra hästar tillsammans på betet.

Om jag skulle ha flera hästar tillsammans så skulle det bara isf. vara mina egna. Men jag föredrar att ha dom ensam för att minska risken av ev. skador av skor och brodd i första hand. Men vill även skona täckena och därmed plånboken. ;) Sedan så ska ju hästarna ha olika mycket käk så då känns det mer praktiskt.

Kicki :)

Min häst har gått ensam några veckor på somrarna, eftersom hon har en förmåga att skada sig (Hon går alltså ensam OM hon skadat sig)
Det har fungerat jättebra, tyvärr har hon inte haft så supermycket kontakt med andra hästar samtidigt, men hon kan lätt gå ensam i kortare perioder.
Dock var jag tvungen att ta in henne på nätterna, för hon kände sig inte trygg ute.

Skulle hon gå ensam i längre perioder skulle hon bli olycklig.

Hästarna i vårat stall går en och en.Vilket jag tycker är mycket synd. Märker det speciellt på min häst.Han ser olycklig och uttråkad ut.
Men reglerna är så i vårat stall. Nu ska jag dock ta ut han på foder ett år och då är mitt krav att han ska få större hagar med hästkompisar.
Visst kan dom springa och busa brevid varandra i hagen,men det blir absolut inte samma sak?.
Tycker även att man märker i stallet att dom inte respekterar varandra.

Haft delade hagar i vinter åt de två som delat stall. Den ena accepterade det bättre än den andra.
Den ranghöga verkade inte bry sig nämnvärt.. Den ranglåga hade lite svårare att acceptera det i början.

Efter en tid så märktes det inget på dem. De gick hage i hage hela vintern.

Fick hit en unghäst för snart en månad sen. Hon går nu mer med den ranglåga... Den ranghöga går fortfarande i sin hage själv. Jag har två nöjda damer i en hage och en dam som inte verkar bry sig nämvärt över tingens ordning i en annan hage.

Min häst hade jag första året hos mig det.
Jag tror han tyckte det var väldigt tråkigt, men det var absolut nödvändigt då han fick väldigt begränsart med mat och min unghäst och gamling gick på fritillgång.
Jag tror inte han höll det så jätte farligt. Verkade inte må så dåligt över situationen men nog märks att det är lite roligare nu när han får gå med kompis.

Det där resonomanget blir jag vannsinnig av:eek: . "Det blir dyrt med täcken". Det är så dålig ursäkt för att ha hästen ensam. Då tänker man inte på hästens bästa utan så fruktansvärt egoistiskt...

Sådana människor ska inte ha häst enligt min åsikt...

MVH Russin som tänker först på hästen

Hade hand om ett sto förut som inte gick att ha i lag med andra hästar, knappt ens i box bredvid någon, och som självklart fick en egen hage. Vi såg till att hon alltid hade saker att bita och leka med i hagen och hon trivdes alldeles utmärkt, var pigg och glad. Hade hon däremot tvingats stå nära en annan häst hade hon bara blivit olycklig och stressad.

Tycker för övrigt inte det finns några ursäkter för att ha en häst ensam i hagen, såvida den inte har "beteendestörningar" som ovan nämnda alt. är skadad/hingst eller dylikt, men det säger väl sig självt. Att skylla på risken för skador, vad är det för trams? :crazy: Då kan man lika gärna linda in hästen i bomull och ställa den i en madrasserad box dygnet runt.
Sen undrar ju jag hur det står till med harmonin i den flock som är på och kickar varandra så mycket att man behöver oroa sig så mycket för broddskador osv, men det är en annan sak.

Det där resonomanget blir jag vannsinnig av:eek: . "Det blir dyrt med täcken". Det är så dålig ursäkt för att ha hästen ensam. Då tänker man inte på hästens bästa utan så fruktansvärt egoistiskt...

Sådana människor ska inte ha häst enligt min åsikt...

MVH Russin som tänker först på hästen

OM du läst hela mitt inlägg så såg du att främsta orsaken INTE var täckena utan risken för skador av skor och brodd. Och även lagt märke till denna lilla gubbe ;) efter meningen med täcken....?? Och eftersom jag hyr ut boxplatser så vill jag inte ha hästarna tillsammans för att inte behöva riskera att mina eller deras skadas. Har man en gång drabbats av det så är man väldigt försiktig.

Kicki :) som trots att hon inte har lust ha hästar i samma hage tänker på sina hästars bästa. ;)

Då tänker vi helt olika när det gäller hästars bästa;)
Jag vill att dom ska få vara hästar, inte bara något som vi människor har nytta av.

MVH Russin8

Hade hand om ett sto förut som inte gick att ha i lag med andra hästar, knappt ens i box bredvid någon, och som självklart fick en egen hage. Vi såg till att hon alltid hade saker att bita och leka med i hagen och hon trivdes alldeles utmärkt, var pigg och glad. Hade hon däremot tvingats stå nära en annan häst hade hon bara blivit olycklig och stressad.

Tycker för övrigt inte det finns några ursäkter för att ha en häst ensam i hagen, såvida den inte har "beteendestörningar" som ovan nämnda alt. är skadad/hingst eller dylikt, men det säger väl sig självt. Att skylla på risken för skador, vad är det för trams? :crazy: Då kan man lika gärna linda in hästen i bomull och ställa den i en madrasserad box dygnet runt.
Sen undrar ju jag hur det står till med harmonin i den flock som är på och kickar varandra så mycket att man behöver oroa sig så mycket för broddskador osv, men det är en annan sak.

Det är möjligt att du inte tycker att det finns några ursäkter till att ha hästen ensam i en hage och att skylla på risken för skador är trams. Men om du någon gång i framtiden hittar din häst i hagen med ett söndersparkat knä (vilket jag VERKLIGEN hoppas att du slipper göra) Så kom ihåg mig! Harmonin i den den berörda gruppen var det inget fel på, det som hände var en olyckshändelse under lek, sånt som händer. Men för mig var det en avgörande punkt att ALDRIG ha hästar ihop om dom har skor eller brodd. Min häst kunde aldrig bli bra igen. :cry:

Kicki

Måste bara få tillägga att jag faktiskt råkat ut för att en av mina hästar fått benet avsparkat. Men det hade ju lika gärna kunna hänt något så allvarligt när jag red henne. Som tur var så överlevde hon. Och om man resonerar som så att man måste undvika alla faror så skulle man ju absolut inte rida dom, för det kan orsaka skador...

MVH Russin8

Jag hade en foderhäst en gång som fick benet avsparkat, men det är ingen som helst ursäkt för mig att hålla hästar ensamma. Olyckor händer och det är bara att acceptera, annars känner jag att man kanske bör syssla med något annat än levande djur.

Senast ändrad:

Min häst går ensammen och han trivs överhuvudtaget INTE alls med det!
Hästar är flockdjur och behöver den kontakt och sociala gemenskap som bara andra hästar kan ge.

Jag mår INTE bra av att ha min häst ensam men för tillfället har jag inget annat val.

Det här kanske inte riktigt har med saken att göra, men jag skulle gärna höra allas åsikter. Har ett litet stall, 2 boxar, och mina hästar har gått ihop med grannens två i hagen. För ngn månad sen fick jag ta bort min gamla och har nu bara stoet kvar. Hon bor ensam i stallet men går med de andra i hagen. Har funderat på att skaffa en till som sällskap men stoet mår bättre nu då hon är ensam i stallet. Hon har blivit snäll och kelig och verkar trivas med livet bättre nu. Hur skulle ni gjort? Jag har alltid varit emot att hästar ska stå ensamma men den här verkar må bättre av det.

Hur länge är hon ute på dagarna ( för visst gick hon tillsammans med andra hästar då?)?

För om hon är ute väldigt länge och står själv i stallet ser jag inte som ett jätte problem. Det bästa är ju förståss att ha stall kompis, men jag tror att det viktigaste är att ha hag kompis.

MVH Russin8

Ute med kompisarna från ca 8 till 18,30, eller ngt längre. Det är konstigt att hon blivit så mkt snällare nu, nu kan man borsta, sadla, tränsa etc utan att hon sparkar, klapprar med tänderna osv. Kommer och lägger huvet på min axel, tror hon var lite svartsjuk tidigare då jag mest höll på med den gamla.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 693
Senast: Willys
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 234
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama