Till Admin!

S

Stormogul

Går det inte att göra en klistrad kameratråd i stil med bildbehandlingstråden, typ: "Här ställs alla frågor om kamera och objektiv"

så slipper man 999999999 nya trådar varje gång. Jag svarar jättegärna och hjälper gärna till, men det skulle vara rätt skönt att faktiskt kunna göra det i en tråd och då är det väldigt enkelt och lätt för någon att gå igenom tråden och läsa alla tips som redan sagts!

Sv: Till Admin!

Vi hade ju en moderator som försökte hålla kamerafrågorna i några olika trådar.

Men det funkade ju inte speciellt bra ändå.

Folk gnällde för att deras frågor hamnade i skymundan och de orkade inte läsa igenom vad som tidigare hade skrivits. Läs i de trådarna så får ni se :angel:

bra ide slipper ej datorfrågor hamna i datordelen... en kamera är ingen dator

kanske starta ett nytt forum som heter Kamera då detta är ett "hett" intresse för många:)

Ja det är ju också en idé, men frågan är väl om de "orkar" för jag antar att det blir en hel del arbete med det.

Problemet med "alla närliggande ämnen i samma tråd" går att beskåda i bildbehandlingstråden. Det blir en jättetråd som ingen ändå orkar läsa igenom när de vill veta något. Gör en snabb genomgång av den tråden så märker du att samma frågor ställs många gånger om där också... ;)

Anledningen till att det ändå finns en bildbehandlingstråd beror på att det är ett ämne som är precis ett gränsfall för vad Gunnar tillåter, eftersom han anser att det är en tjänst att retuschera/manipulera andra användares bilder och även ger "reklam" för dem som retuscherar och manipulerar. Men han var snäll och lät oss hållas om vi begränsade oss till denna enda tråd.

Jag tycker dock inte det är någon större vits med en nålad DSLR/objektivtråd. Den kommer bara bli lång och svår att följa. Det är dessutom lättare att söka efter trådar när de inte är ihopklumpade. :)

jag föreslog ett forum för detta tidigare, men blev nedröstad då... men numera är det mest kamerafrågor här så jag anser att det finns ett behov av det.
DÄR skulle man kunna ha klistrade trådar i typ med objektivval och fototips.
bildbehandling skulle kunna flyttas dit.

Men om man har en nålad tråd där någon kunnig redan i ursprungsinlägget skriver ner och svarar på de vanligaste frågorna ("hur många MP behövs", t.ex.) så kanske man slipper en lång tråd med bara upprepningar?

Det kräver visserligen att någon som känner sig insatt i ämnet tar tag i det hela, men det kanske ingen har någon lust till? Själv anser jag mig i alla fall vara på tok för mycket nybörjare för att skriva någon slags "guide" till andra...

Bra idé!

Vissa saker är ju subjektiva, medan andra är objektiva, det går ju inte att komma ifrån att t.ex. 6 megapixlar duger gott till att trycka upp kantlösa A3 utan problem osv. Medan om man trycker upp större så blir det fortfarande snyggt (i mina ögon) eftersom att desto större bilden är desto längre ifrån betraktar man den och därmed blir pixeleringen inte framhävd, medan andra kanske tycker att det ser gräsligt ut.

Jag tänkte mig alltså något i stil med "Köpa kamera? FAQ" aktig nålad tråd. Huruvida det går eller inte ska jag inte säga något om, men vanliga frågor borde gå att ge enkla raka svar på.

Jag menar, om någon ger tips om att köpa Canon eller Nikon kanske någon som kör Pentax blir helt vansinnig.

Missförstå mig rätt nu. Jag tycker idén är bra, men jag är nog lite bitter och cynisk, och tror inte det är så många (av de som skulle behöva) som läser en FAQ. Jag menar, det finns ju gott om foto-forum med FAQ:s, recensioner och betyg på olika kameror och tillbehör osv, så är man seriöst intresserad av att hitta information så är det sällan så svårt - om man inte har några specialbehov. Men eftersom de flesta av de upprepade frågorna är av typen "jag har 2000 kr, vilken kamera ska jag köpa? Jag vill ta jättebra bilder! Kan ni inte lägga in bilder ni tagit med er kamera?" eller motsvarande så känns det som att trådskaparen inte sökt någon information på egen hand, utan hoppas att någon ska kunna peka ut den perfekta kameran så att ts ska slippa behöva sätta sig in i något själv. :)

Att försöka hitta relevant information i en FAQ som ska tillfredställa allt ifrån halvavancerade hobbyfotografers frågor om lämpliga ridhusfotograferingsobjektiv till 2000kr-kamera-köparen (och som föreslagits, även information om det mycket debatterade pixelantalbehovet och liknande frågor) tror jag helt enkelt skjuter lite över huvudet på de flesta som ställer frågor som redan besvarats flera gånger i lite äldre trådar.

Men vill någon/några sätta sig och göra en bra FAQ-tråd där varje "topic" är ett nytt inlägg så det är lätt att hänvisa till vid upprepade frågor så vore det ju trevligt. :)

Jag har flyttat denna tråd till Bukefalos-hjälp. Om man har tips och synpunkter på sådant som kan göras för att förbättra Bukefalos är det bäst att lägga dem under Bukefalos-hjälp eller möjligen skicka e-post till mig om dem.

Som ni kanske redan sett har jag skapat ett nytt forum Hobby, hem&trädg. där anser jag nu att kamera-frågor passar bäst.

http://www.bukefalos.com/f/forumdisplay.php?forumid=93

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har på senare tid fått upp en hel del reklam för menstrosor i mina sociala medier. Det som står att läsa på deras egna hemsidor är...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 482
Senast: Svartkatt
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
588
Senast: Myzan87
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 751
Senast: mamman
·
Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
2 794

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka