Tikvalp som kissar mycket

TeamLundVer

Trådstartare
Vi har fått rapporter från dagis att vår 6½månaders valp kissar inne även när hon precis har varit ute. De provade att sätta henne i egen box (iom att hon lekte så mkt att hon kanske "glömde" sig) och det fungerade jättebra förra veckan men nu i tisdags så hade hon kissat inne flertalet gånger igen.

Det är stora, ljusa pölar och det luktar inte konstigt övht enligt uppgift.

Själva märker vi inte av problemet hemma. Hon kissar inte inne här och jag tycker inte hon kissar ovanligt ofta heller däremot har hon börjat dricka (för mig) väldigt mycket. Det går ca 1 full vattenskål (ni vet de stora i plast) om dagen när hon är hemma (hon rör ju sig iofs konstant så inte konstigt om hon blir törstig).

Någon idé om vad detta kan vara? Vi ska givetvis boka tid till vet. men lär inte kunna komma iväg förrän nästa vecka så lite ideer hade suttit fint.

Hon är 87,5% schäfer, resten labbe. Ser ut som en schäfer och är som en sådan på alla sätt och vis. 58cm hög och ca 23-24kg tung. Det finns inte ett uns gram fett på henne utan vikten består av muskler och ben (och ja lite päls såklart). Hon verkar inte allmänpåverkad övht av det här utan är en liten guttaperkaboll med aldrig sinande energi.

Tack för hjälpen

/Nena och Loppan

Sv: Tikvalp som kissar mycket

Förhoppningsvis bara en urinvägsinfektion, så att du ska göra ett veterinärbesök känns bra.

I värsta fall att det är nåt knas med njurarna.

Om hon kissar stora pölar ganska direkt efter att hon varit ute tycker jag låter som att hon inte "hunnit/kommit ihåg" att kissa ur sig ordentligt ute.
Om flera hundar är ute tillsammans är det kanske så roligt att hon inte tar sig tid att bli "färdig"?

Särskilt med tanke på att ni inte verkar uppleva samma sak hemma.
Kan hon få rastas ensam på dagis? För en 6-månaders kan det kanske vara för mycket stimulans på dagis, jag trodde inte dagis tog emot så unga hundar.

Eftersom det bara sker på dagis och just stora pölar precis när hon kommer in så skulle jag gissa på att det beror på deras rutiner.
Som ovan skrev, kanske hon busar massor ute och glömmer att kissa? Sen när hon kommer in och slappnar av så kommer det.

Hon är så ung fortfarande, det kan ta lång tid innan de har fysisk möjlighet att hålla sig osv.

Jättebra att kolla upp henne, men jag skulle inte vara så orolig. Skulle ta ett snack med dagis om rutinerna istället. Hon är ju fortfarande bebis, tänker de på det eller behandlar de hennes kisspauser osv som om hon vore vuxen?

jag håller med de andra om att det kan handla om rutinerna på dagis.

Men att hon börjat dricka mycket kan bero på att hon är på väg in i löpet också, då brukar även vissa tikar få återfall på att kissa inomhus. Jag hade nog ändå ringt vet. för att kolla upp att det inte är något annat knas.

KL

Tack alla för era bra svar - känns på nått sätt lugnande.

Dagis som vi har tar emot från 3 månaders ålder. :love: Jag har uppfattat det som att de nu när hon suttit ensam inne låter henne leka med de andra hundarna och sen går och kissar lite med henne innan de tar in henne. Men ska dubbelkolla med dem för säkerhets skull. Kan ju vara jag som har missuppfattat. :o

Jag vet faktiskt inte vad vi skulle ta oss till utan dagis. Loppan har energi för hundra. Sådana tokrusningar som valpar gör i kanske 5min kan hon göra en hel dag på helgen (och då har hon kanske även varit på valpkurs och gått en jätterunda i skogen + att hon är ute hela dagarna och leker med fotbollen - bor på landet).

När vi svänger av motorvägen till dagis så springer hon runt i bagageluckan och ylar - hon blir helt vild. Tror nästan hon älskar personalen mer än oss :rofl: Det ska pussas och kramas och gosas och jag vet inte vad när hon kommer på morgonen. :love:

pic_168651848.jpg

Så här ser hon ut, busLoppan. Inte ett uns fett inom synhåll (om man inte räknar med den som håller i kopplet då :angel:) och då får hon ändå 150% av vad hon ska få enligt alla tabeller. Tänk om man hade haft den förbränningen :idea:

Ska be husse ringa och boka in en tid till sig och Loppan hos vet. nästa vecka så får vi se vad de säger.

Vår förra hund gjorde precis så i den åldern. Hon var helvild utan den minsta koncentration så jag antog helt enkelt att hon tyckte det var så kul utomhus så hon glömde att kissa! Det gick över på ca en månad. Kan tillägga att hon inte var helt rumsren före vid ca 9 månaders ålder.

Liknande trådar

Hundhälsa Vet inte om detta är en löjlig fråga, men min tikvalp på 4 månader har börjat kissa onormalt mycket, både ute och inne. Det kan va att...
Svar
3
· Visningar
655
Senast: Lhas
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 909
Senast: Nominous
·
Övr. Hund Min minsta hund anser uppenbarligen att det vatten som kommer ur kranen är skitäckligt och vatten i vattenpölar är godare. Blir hon...
2
Svar
24
· Visningar
2 507
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa Jahapp, det första man ser på morgonen är en stor pöl kiss nedanför sängen... Tur att jag var tillräckligt vaken för att inte trampa i...
Svar
2
· Visningar
770
Senast: Jenka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka