Tikar och rangordning

EmelieR

Trådstartare
Jag har ett litet problem. Min lilla Jack Russel, ca 1½ år gammal har börjat bråka med sin bästis som är 1½ månad yngre och av samma ras. De har träffats sedan hon var ca 4mån gammal. Minst 2 ggr i månaden för det mesta mer. Nu efter andra löpet har hon blivit helknäpp och morrar på ägaren till den andre, även om hunden inte är med. Markerar revir hemma hos dom. Pinkade på gardinerna igår... Och så morrar de och slåss med jämna mellanrum.
Kan detta bli bättre? Hur? Träffas mer eller inte alls? Jag vill väldigt gärna träffa dom då det är en av mina bästa vänner och jag har alltid min hund med mig överallt så det är inget alternativ att lämna henne hemma.
Ska jag låta dom låna min hund och ha den där utan mig?
TIPS emottages mycket tacksamt!!!

Sv: Tikar och rangordning

är båda tikar? två tikar som slåss kan sluta mycket värre än 2 hanar..jag skulle inte fortsätta, förr skulle jag låta dom få ett break från varandra så dom inte trissar upp varann önnu värre...absolut inte ha dom tillsammans utan uppsikt.

Jag har tre tikar som inte kommer överrens i samma hushåll. Dvs det är i stort sett alltid morr och markeringar, MEN de gör inte så mycket mer för de vet att jag skulle slänga ut dem med huvdet före...

Jag har löst det så att alla hundar har samma regler, de ska samsas och kunna sitta i bilen utan gruff. De äter samtidigt, men jag ställer exempelvis aldrig ner tallrikar eftersom de 2 yngsta kan slåss om det om jag vänder ryggen till.

Visst kan vissa lösa det själva, som många påstår att de ska göra, men min ena är 14 år, den andra kan slåss tills hjärtat slutar slå och den yngsta är hyffsat skarp också, så nej tack. JAG bestämmer och jag tror att min pondus inför dem gör att de rättar sig efter det, men jag är också ledare för allihopa, inte bara en av dem.

När det gäller andra hundar så gäller mina gränser där också, visst får de kommunicera på sitt sätt och morra åt närgångna, men när jag bestämmer att det
räcker, då räcker det.

Kan du det så kan din hund umgås med de flesta, kan du inte det så hade jag inte gett mig in i leken än. En ung terrier är ofta övermodig och det kan sluta illa, träffas på neutral mark och träna i stället.

//E

Kan vara "tonårs-fasoner" som om du har tur kan gå över. Men jag skulle ta paus ifrån lössläpp tillsammans med den andra hunden ett tag och låta dem mogna till helt vuxna hundar. Att träffas och träna roliga saker tillsammans med era hundar, i koppel om det behövs, kan vara positivt.

Tack för era svar! Nu är det så här att det funkar ganska bra nästan hela tiden... Lite morr bara. Men om man närmar sig så kan det bli mer slagsmål. Det är alltså inte förrän husse och matte är där...
Min hund har bara varit i slagsmål med en terrier till. De är ännu närmare i ålder. Då har de bråkat ordentligt 2ggr på ett halvår. Då umgås de löst nästan varje dag i stallet.
Min hund är ingen bråkstake, inte den andre heller.
Tror ni det fungerar bättre om inte jag är med? Min tik vill ju alltså ta över den andres hem...

Om det bara blir bråk, när du/ni kommer nära hundarna, så låter det som om din hund, "hämtar mod" från din/er närvaro och ska försvara dig/er.. Det vill säga att den just då tar över ledarskapet, istället för att släppa över det på dig/er, när du/ni kommer. Tipset blir således att träna ledarskapsövningar med hunden, så att den lär sig att det är du/ni som bestämmer, (och tar ev fighter) Alltid!!

Nu verkar jag väl helt blåst men hur övar jag ledarskap på henne då. Hon lyder mig väl för det mesta. Förutom i slagsmålstider då... Då ser hon ju inget annat än hunden...
Hon springer alltid omkring lös och kommer när jag ropar. Även när jag är ute och rider struntar hon blankt i andra hundar eller människor. Det är just den här honan som är problem, även om hon har bråkat med en annan också... Det går ju dessutom så snabbt att man inte hinner reagera... Försöker ju säga till redan vid morret men då blir det värre, sedan ska hon dessutom säga förlåt. F*n va svårt det är ibland. JAg vet ju verkligen inte hur det är. Detta är ju min första hund och man vill ju försöka att göra allt rätt...

Liknande trådar

Övr. Hund Att inte alla hundar kommer överens och accepterar varandra är jag helt med på, precis som med människor så handlar det ju oftast om...
Svar
16
· Visningar
8 516
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
6 087
Senast: paradiset
·
Hundhälsa Hej hej! Jag har en super go blandras tik hemma. (50% husky,25% rottweiler,25% amstaff) Hon har precis fyllt ett år och är verkligen...
Svar
5
· Visningar
4 528
Övr. Hund Okej, nu blev rubriken alldeles galen. Men jag har iaf en tik på lite över 5 år som vid ca 1½ års ålder började göra utfall och blev...
Svar
13
· Visningar
1 260
Senast: Fiffi1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama