Tikar och annorlunda löp?

Lizans

Trådstartare
Har någon av er varit med om att en tik påbörjat löp (med blod) och avbryta det (på grund av stress/annat) för att sedan påbörja igen någon/några månader senare? Alltså för tätt inpå föregående gång för att det ska vara 'nästa löp' (under förutsättning att hon löper två gånger per år) men för långt efter för att det ska vara samma löp?

Har någon av er varit med om att en tik påbörjat löp (med blod) och avbryta det (på grund av stress/annat) för att sedan påbörja igen någon/några månader senare? Alltså för tätt inpå föregående gång för att det ska vara 'nästa löp' (under förutsättning att hon löper två gånger per år) men för långt efter för att det ska vara samma löp?
Nja. Kanske. Ena tiken här löpte om efter 3½ mån. Om det var pga stress vet jag ej men hon var utlånad för tjänst när hon "löpte". Nu har hon löpt om och det verkar vara ett vanligt löp. (Även nu utlånad till tjänst) Eftersom hon bara var hemma de tre första dagarna i förra löpet så har jag svårt att säga om hon är stressad eller om hon helt enkelt är en tik med krångliga löp. Tiken är två år.

Vet att @Philosophia s ena hund hade konstigt löp när hon var ung. Var det något sådant kanske? Jag minns inte.

Nästan. Hon hade ett splittat löp som var mer tätt inpå. Först löpte hon drygt två veckor. Sedan hade hon uppehåll i två veckor och sedan löpte hon i sex veckor. Dessutom var hon dålig i magen i samband med löpet. Maten gick rakt igenom och jag fick springa ut med henne varannan till varje timme dygnet runt.

Däremot tror jag inte att det berodde på stress.

Nja. Kanske. Ena tiken här löpte om efter 3½ mån. Om det var pga stress vet jag ej men hon var utlånad för tjänst när hon "löpte". Nu har hon löpt om och det verkar vara ett vanligt löp. (Även nu utlånad till tjänst) Eftersom hon bara var hemma de tre första dagarna i förra löpet så har jag svårt att säga om hon är stressad eller om hon helt enkelt är en tik med krångliga löp. Tiken är två år.

Min (den det gäller) är två åt och omplacerad till mig sedan två månader. Hon löpte (tror jag) när hon kom och löper (tror jag) nu. Blod kom/kommer iallafall och inga sår finns på någon hund. Hon var uppenbart stressad av flytten och har nu blivit helt inne i sin nya flock/familj.

Min (den det gäller) är två åt och omplacerad till mig sedan två månader. Hon löpte (tror jag) när hon kom och löper (tror jag) nu. Blod kom/kommer iallafall och inga sår finns på någon hund. Hon var uppenbart stressad av flytten och har nu blivit helt inne i sin nya flock/familj.
Inte omöjligt att det kan vara något sånt. En del tikar behöver ju ett par löp innan deras "riktiga" löp kommer. Vi har bla två kullsystrar och de har löpt väldigt olika med hela 6 mån fördröjning så det är inte alls omöjligt att det är först nu hennes riktiga löp kommer igång på allvar.

Min tik började löpa, blödde i 8 dygn. Sen inget mer! 2 blodprov hos vet "avslöjar" ingen ägglossning.

Sjukt frustrerande då vi har en planerad kull på henne.

Det är nog inte helt ovanligt att det kan bli så.

Här har jag i stället en som lät bli att löpa alls när hon var sjuk under vintern - kroppen sa ifrån. Båda mina brukar löpa med 7 månaders intervall, men nu är det ett år sedan just den tiken löpte. Både fysiska och psykiska orsaker kan ändra/avbryta/skjuta upp löp :)

Min tik löper nu på riktigt men det har varit mycket hit och dit med det här första löpet. I februari blödde hon en dag. Sen började det om igen ett par gånger, blödde en dag och så inget mer. Nu är det ett vanligt löp. Det behöver inte vara något fel för att din tik får ett delat löp, vad jag har förstått är det ganska vanligt.

Jag vet en tik som avbröt löp när hon bytte ägare mitt i ett löp. Eftersom det var ny ägare så visste man ju inget om tidigare löp,

Jag vet en tik som avbröt löp när hon bytte ägare mitt i ett löp. Eftersom det var ny ägare så visste man ju inget om tidigare löp,

Till dig och alla andra som svarat. Jo, nu är det tydligt att det är löp det handlar om. Mer blod och lite mer 'kringkring i kolan'. Måste verkligen varit så att hon avbröt påbörjat löp på grund av totalt förändrade omständigheter med ny hund- och människoflock.

Hmmmm... Jag som var så nöjd med att hon varken skendräktade eller var allmänt konstig efter löp får väl se hur det artar sig nu på riktigt;)

Liknande trådar

Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
990
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
814
Senast: animalasia
·
Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
662
Senast: YlvaG
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort. Har en 9 årig okastrerad Chihuahua tik. Hon har varit frisk förutom några småsaker under årens lopp. I...
Svar
0
· Visningar
480
Senast: cassina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka