Tik som tror hon är hane...

S

Siritax

Min tik (blir tre år i vår) brukar "jucka":crazy: mot mina ben, armar, ja typ allt hon kan hålla om och jucka mot... som hanhundar kan göra. Den senaste veckan har hon gjort så flera ggr om dagen. Varför gör tikar så? (Har höst att andra tikar har gjort likadant?)

Läste någonstans att de kan göra så för att visa dominans.. stämmer det? Jag får inte det intrycket av min lilla juckande tik iaf..:D

Sv: Tik som tror hon är hane...

Jo det är en dominans handlig. Mina tikar juckar på varandra men det får de inte för mig och absolut inte göra det på mig heller.
Dock kan de även göra så när någon av de löper och då tror jag mest det handlar om förvirring. "nån måste göra jobbet" liksom :)

Min tik (blir tre år i vår) brukar "jucka":crazy: mot mina ben, armar, ja typ allt hon kan hålla om och jucka mot... som hanhundar kan göra. Den senaste veckan har hon gjort så flera ggr om dagen. Varför gör tikar så? (Har höst att andra tikar har gjort likadant?)

Läste någonstans att de kan göra så för att visa dominans.. stämmer det? Jag får inte det intrycket av min lilla juckande tik iaf..:D

Det kan även vara en överslagshandling.
Hunden är frustrerad och juckar därför.. Så gjorde min hanhund, han är definitivt INTE dominant, låååångt ifrån!
Men när han ville komma upp i soffan och kela, när de kom besökare osv så blev han så frustrerad att han tok-juckade mot de mesta :eek:
Även om det inte alls hade med dominans att göra var jag ju ändå tvungen att tala om att det INTE var okej..
Jag blev förbannad och jagade bort honom när han juckade mot mej, och jag såg till att han blev utsatt för situationer som skapade "juckandet" så lite som möjligt.
Tex får han aldrig möta upp folk i dörren, inte hälsa förrän han lugnat sej och så.
Han är snart 3år nu och jag har inte sett ett enda "juckande" på säkert 1,5år :)

Det där med överslags handlig stämmer ju bra in på tikarna när de löper. De är nog gandska stressade av det...

Det där med överslags handlig stämmer ju bra in på tikarna när de löper. De är nog gandska stressade av det...

Ja, de kan nog stämma!

Sen tycker jag att man kan se skillnad på "överslags-juckning" och "dominans-juckning"..
Dominans-juckning är mer långsamt och hunden ser mer "märkvärdig" ut.. Överslags-juckning liknar mer en duracell-kanin som fått nåt fel :rofl:

(iaf på min hanhund) :)

KL

Har läst på lite mer om ämnet nu, vissa anser att det är just en dominanshandling, men vissa avfärdar detta helt och säger att det är pga av stress som hunden gör så.

Jag tycker inte att det är någon av dessa förklaringar som "passar in" på min tik... Dominans, nej jag tror verkligen inte det.
Hon gör det för det mesta när hon är glad och lite uppspelt, men absolut inte stressad. Iof så kan ju stress visa sig på flera olika sätt, men stressad är nog det sista min hund är i vanliga fall..så jag vet inte?!

Självklart säger jag nej när hon gör detta och då slutar hon... för tillfället. :smirk:

Jag ser faktiskt inte detta som ett problem, vill bara veta varför hon gör detta, så länge det inte är något som är fel vill säga...

dominans, det säger jag bara. hon vill se om hon kan bestämma.
en vänninas hund gjorde samma sak och jag morrade aggresivt åt henne. hon har aldrig upprepat det, väninnan gjorde samma sak och hon har slutat.

det kan även vara så att hon känner att hon skall börja löpa, som andra beskriver här.

det kan även vara av glädje eller rent bus.

Lycka till! Mvh

Senast ändrad:

Det är oftast ett dominansbeteende, vilket upplevs som MYCKET provocerande för den hund som blir juckad på. Faktum är att det är ett av de mest provocerande beteenden en hund kan utsätta en annan för... Dock finns även exempel på hundar som gör det av upphetsning, glädje, för att få uppmärksamhet, överslag och t o m beteendestörningar (hund som ej lärt sig "hund-språket" ordentligt) etc. Förklaringarna kan vara många och utan att ha sett hur, när och i vilket sammanhang hunden uppvisar beteendet - är det omöjligt att med säkerhet tala om varför. Jag funderar lite på om hon kanske gör det just för att få uppmärksamhet? Du säger i o f nej - men hellre någon uppmärksamhet (neg.) än ingen alls s a s ;)

Oavsett tycker jag inte att du ska koncentrera dig på ORSAKEN, utan snarast att stoppa beteendet. Orsaken är i detta fall inte speciellt viktig, med tanke på att hon knappast gör det för att något "fattas" henne (om inte uppmärksamhet?)... D v s hon lär inte lida av att du inte tillåter beteendet och du bör sätta gränser för henne. Visa att det inte är accepterat.

Tryck bort henne när hon börjar och uppmana alla att göra så. Ge henne ingen uppmärksamhet alls när hon gör det, mer än att just ta bort henne och ev. säga nej. När hon har lugnat sig kan du avleda med att t e x leka en stund, gömma lite godis, kela (under förutsättning att hon inte börjar jucka igen). Tänk på att du bestämmer hur och när ni ska aktivera er och var konsekvent. Om du kan tänka att det beror på understimulering/brist på uppmärksamhet/stress är det istället bättre att se över hundens hela situation - se till att hon får det mentala arbetet hon kräver (Koppelpromenader ger i princip ingenting, knappt promenader alls :cool:)och bryt stressen i hennes liv.

Lycka till!

Du har fått bra svar.
Dominans handling,så du behäver göra klart för hunden vem det är som bestämmer.;) Rider hon på dej säg ifrån på skarpen!
Men så finns det löptikar.. Äckligare hundar får man väl leta efter..
När mina löper, så kan de ligga i hög och jucka på varandra..:crazy:
Och så säger de mer kunniga att djur inte har sex för njutnings skull.:crazy: De juckar och juckar..
Sist så red ena vovve på den stora vovven så vulvan blev skavd på päls.:cool: Och jag sa ifrån så fort jag såg dem, men ändå, så red hon konstant och stora vovven säger ingenting..*suck*
Ja, de bråkar iaf inte.:D

Hon gör det för det mesta när hon är glad och lite uppspelt, men absolut inte stressad. Iof så kan ju stress visa sig på flera olika sätt, men stressad är nog det sista min hund är i vanliga fall..så jag vet inte?!

De allra allra flesta hundar är vid något tillfälle stressade/uppspelta eller vad man vill kalla det. Och det är väl DÅ hon rider, inte i vanliga fall?
För min hund var inte alltid stressad/uppspelt, men NÄR han var det så började juckandet.
Som någon annan skrev så kan det ju också bero på uppmärksamhet, negativ uppmärksamhet är bättre än inget alls ;)

Min hund gjorde så, hon var dominant. Så det är en dominans handling.

Måste alla hundar göra det av dominans för att din gjorde det?
Hur kan det då komma sej att den äldsta tiken jag hade tyckte att det var helt okej att den yngre tokjuckade på henne från alla håll och kanter i tid och otid, fast den äldre är en vääääldigt dominant tik?
Givetvis sa hon ifrån ibland, när det blev för mycket, men oftast gick hon bara undan. La sej på nåt ställe som inte var så "juckvänligt" ;)

Ja, de KAN bero på dominans, men långt ifrån alltid!
Att påstå att tex min hanhund juckade på mej pga dominans vore skrattretande, de tycker nog de flesta som har träffat honom, för han är en riktig TÖNT- BIG TIME :D

Tack för ditt svar!
Jag tror nog mest att hon söker uppmärksamhet och vill leka... Hon är ganska bortskämd :o, vi leker, stimulerar och kelar ganska mycket med henne, så när det blir lugnt och vi typ tittar på tv eller liknande kan hon komma och jucka, liksom "hallå, kan vi inte leka nu OCKSÅ?"
:smirk:

Jag tar bort henne när hon gör så och låter henne vara. Förmodligen kommer hon sluta snart då hon inser att det inte ger något.

Självklart ska jag koncentrera mig på att få bort beteendet, men man är ju också nyfiken på orsaken till det!

Måste alla hundar göra det av dominans för att din gjorde det?
Hur kan det då komma sej att den äldsta tiken jag hade tyckte att det var helt okej att den yngre tokjuckade på henne från alla håll och kanter i tid och otid, fast den äldre är en vääääldigt dominant tik?
Givetvis sa hon ifrån ibland, när det blev för mycket, men oftast gick hon bara undan. La sej på nåt ställe som inte var så "juckvänligt" ;)

Ja, de KAN bero på dominans, men långt ifrån alltid!
Att påstå att tex min hanhund juckade på mej pga dominans vore skrattretande, de tycker nog de flesta som har träffat honom, för han är en riktig TÖNT- BIG TIME :D

Precis. Jag tror också att det kan bero på dominans hos vissa individer men absolut inte hos alla! Bra skrivet!

De allra allra flesta hundar är vid något tillfälle stressade/uppspelta eller vad man vill kalla det. Och det är väl DÅ hon rider, inte i vanliga fall?
För min hund var inte alltid stressad/uppspelt, men NÄR han var det så började juckandet.
Som någon annan skrev så kan det ju också bero på uppmärksamhet, negativ uppmärksamhet är bättre än inget alls ;)

Jag menade bara att min hund inte är den "stressade typen". Men det är sant, det är då hon ÄR uppspelt som hon juckar. Men jag vet inte om jag skulle säga att uppspelt och stressad är synomymer...

Men jag vet inte om jag skulle säga att uppspelt och stressad är synomymer...

Näe, de skulle jag inte heller säga, även om jag sa de ;)
Eller, jag skrev det men menade det inte, skulle ha skrivit stressad eller uppspelt :D

Inte så rörigt va.. :angel:

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 446
Övr. Hund Flatte/labbe blandning på 4,5 år. Vi har inte kastrerat tidigare pga att han inte visar några tecken på ilska mot andra hanar och...
Svar
17
· Visningar
2 212
Senast: Rugge
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 861
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 271
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka