Tik som plötsligt kissar inne

whalan

Trådstartare
Inser att min älskade fyrfotade vän är sjuk. :( Men frågan är i vad?

Tösen är snart 8 år gammal, bearded collie.

Ultraljud är kollat, blodprov och urinprov..inget är fel. Hon har även ätit en kur pencillin. Veterinären har inga fler idéer.

Problemet just nu är att hon har börjat att kissa inne. Ibland efter 2 h och hon kissar inne varenda natt som det är nu. Hon varnar ingenting utan går bara och sätter sig som det vore det mest naturliga som helst. Hon har aldrig varit så förut och alltid markerat på något sätt att hon vill ut. Om detta fortsätter, finns det blöjor till tikar just för urin och alltså inte löpskydd?

I förrgår var hon väldigt orolig och skulle ut hela tiden. Alltså så fort vi kom in så skulle hon ut. Och under kanske 5 min som hon var ute så hann hon kissa 4 ggr bajsa 2 ggr och spy en gång, dock ingen diarré. Så var det hela tiden. Men det har nu lugnat ner sig.

Någon som har någon idé på vad det kan vara? Eller vad man kan göra åt det? Vad i all världen gör man om det fortsätter? Jag kan ju inte ha en hund som kissar inne flera gånger om dagen. :crazy:

Sv: Tik som plötsligt kissar inne

Usch vilket elände:(. Om det inte va för att det skulle vara något medicinskt så skulle jag frågat om hon äter mängder med snö när hon är ute. Märkt nu några dagar att min tik får jag gå ut med efter någon timme bara då hon håller på att kissa ner sig. Det beror på att hon älskar snö och äter som en häst ute och bara en stund efter vi gått in ja då har det ju smällt och hon blir jätte kissig. Hoppas verkligen du kan få hjälp att komma fram till vad det är, bra att rönken är gjord så det inte är livmodern och att blodprov är kollat så det inte är njurarna osv. Håller tummarna att hon blir bra igen.

Visst gillar hon snön, men det är verkligen inga mängder hon äter. Det mesta hamnar nog i skägget :) Hade ju dock varit skönt om förklaringen varit så enkel. Hon dricker inga mängder med vatten nu heller, utan hon sover mest (vilket hon gör i vanliga fall oxå) o sedan helt plötsligt får hon för sig att gå och kissa på vardagsrumsgolvet. :crazy: Hon drack dock väldigt mycket här för kanske 1,5 vecka sedan.

Tack, det verkar behövas! :(

Är alltså det "enda" problemet att hon kissar inne eller är det mer?
Hundar kan väl få problem med inkontinens utan att något annat är fel och det finns det medicin mot som jag har förstått det.

Som det ser ut just idag så ja.

Har ju varit mer problem för några dagar sedan och en tid tillbaks.

Hoppas att du har rätt. Ska helt klart kolla upp saken. :bow::bow:

Kan hon ha ont någonstans? Och så är det enda sätt hon kan visa det på genom att kissa inne. Jag vet en tik som kissade inne som hade ont i magen.

Med tanke på det som hände för några dagar sen. Kan hon ha fått något i sig som satt/sitter och gör ont/stoppar i tarmen/magen? En benbit t ex tar några dagar att smälta i en hundmage.

Hej! Jag vet precis hur du känner. Mår jätte dåligt över min hund. En tik som jag tog med mig från Malta 2003 men haft henne sedan 2001. Gathund vi tror hon är ca 10 år. Vi har en till hund som är 12år så hon är inte ensam. Men för ett år sedan började hon kissa inomhus på mattor eller nu på golvet för jag har inga mattor mer. Hon kissar när jag lämnar dem, nu även om jag bara är borta i 2 timmar. Vi har provat allt som har med lugnande medel för hon är orolig. Jag ser direkt i hennes ögon om hon har kissat på golvet. Vet, säger att jag har en hund som inte mår bra hon mår inte bra psykiskt. I ett år har hon hållt på var går gränsen jag vet inte om jag ska avliva henne eller inte. Men ett husdjur som kissar inne är inget jag vill ha. Men ett tufft beslut som jag kämpar med att ta. Hur ser du på det? Jag orkar inte detta mer men kan inte ta det beslutet. :cry: från en som vet vad du går igenom

Fast inkontinens brukar väl kännetecknas av att den inkontinente "kissar ner sig"? Alltså "läcker" ofrivilligt. TS hund sätter sig tillrätta och kissar sedan. Det låter inte som inkontinens.

Har visserligen bara haft en inkontinent hund och han läcker i sömnen eller bara helt utan förvarning. Han sätter sig absolut inte ner/lyfter på benet och kissar. Äter Rinexin mot det.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
12 088
Senast: Nominous
·
Hundhälsa Jag måste få tips eller råd utav någon/några som vet vad mitt problem kan bero på. Jag har en siberian husky/dalmatin/border collie... 2
Svar
20
· Visningar
3 381
Senast: dpmatte
·
B
Hundhälsa Skulle vilja ha lite brainstorming kring vad det kan vara för fel på min hund så jag har lite förslag att lägga fram till veterinären... 2
Svar
24
· Visningar
7 715
Senast: Bananas
·
J
Hundhälsa Ni som har erfarenhet av tikar; är det vanligt att de kissar MKT mer än vanligt under löp? Vår 2-åriga tik är i början av löpet nu och...
Svar
15
· Visningar
42 609
Senast: Jeeves
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka