tik som "läcker"

Milosari

Trådstartare
igår kväll upptäckte jag att det var blött på fåtöljen där minina hade legat. jag kollade igenom henne och upptäckte att hon var lite lite svullen och hade en svag rodnad på vulvan. sedan höll jag henne under uppsikt resten av kvällen men upptäckte inte några fler blöta fläckar så jag antog att hon helt enkelt fortfarande var blöt efter promenaden.

men idag är det blött igen. vätskan är helt klar och tunnflytande, nästan som vatten.

hunden är enligt uppgift nästan 14 år och kastrerad sedan ett par år tillbaka. hon äter och dricker som hon ska. kissar inte oftare på promenaderna. hon var dålig i magen igår morse efter att en släkting matat henne med tårta, men fick ris och crabsticks att äta och har inte bajsat sedan dess (men det är inte onormalt för henne, hon skiter en gång om dagen). svullnaden och rodnaden gör mig lite förbryllad, men hon slickar sig lite mer än normalt så det är ju frågan vad som är hönan och vad som är ägget.

jag ska ringa vet i morgon, men tänkte höra här om det är någon som har erfarenhet av något liknande. kanske är det uvi? men brukar de inte kissa ganska ofta på promenaderna då? urinen har också normal färg. kan hon ha blivit inkontinent? det kan ju drabba kastrerade tikar, men uppkommer det såhär plötsligt och så lång tid efter kastrationen?

Sv: tik som "läcker"

Hon är ju rätt gammal, så hon kan ju ha blivit inkontinent pga åldern, precis som gamla människor kan bli :)

Nej, inkontinens brukar inte komma från en dag till en annan. Det låter mer sannolikt att hunden drabbats av en urinvägsinfektion eller en vaginit.

Dricker hon mer än vanligt?

Nä, så snäll var inte tomten... Men jag har lärt mig att skriva v genom att trycka ner alt + 118 på siffrorna till höger! :D

nej jag tycker inte att hon dricker mer än vanligt. hon verkar inte heller mer kissenödig när vi är ute. kissar inte längre eller oftare. ska man försöka få med sig ett urinprov till vet? hur lyckas man med det?

Det är smidigt om du tar med ett urinprov. Diska ur en vid skål eller bunke och torka den ordentligt. Sen få du tjuvpassa när tiken sätter sig! Det brukar alltid gå över förväntan! Ta provet samma morgon som du ska till vetten, första kisset.

En del tikar med uvi har lindrig inkontinens som enda symptom, så det bör kollas. Även urinsten kan yttra sig så där.

Hoppas det är nåt enkelt!

Jag skulle gissa på UVI och att vulvan är lite svullen och röd pga. att hon varit där och slickat, kanske det svider lite...

tack för svar. ska försöka hitta någon sorts skål att skicka under henne. vi får se hur det går, hon är hemskt petig med när och hur hon ska kissa och helst ska man inte titta på henne.

pratade med vet i morse, hon tyckte att det var onödigt att åka in på jourtid. så vi får vänta tills i morgon.

vet trodde att det kunde vara urinvägsinfektion, de hittade inga bakterier men lite vita blodkroppar. vet tog också två röntgenbilder som inte visade någonting. så nu blir det antibiotika i 7 dagar och förhoppningsvis räcker det.

(fick btw en liten chock när jag skulle ge henne sitt piller. det är chockrosa! :eek:

Jag tycker att det låter som en vanlig biverkning av kastration ( kan komma när som helst) att ffa tikar kan börja "läcka" lite urin. Tror inte det är farligt.

vet trodde inte att det var det. blir de inkontinenta efter kastration så blir de tydligen det ganska omgående. nu har det ju ändå gått över två år sedan hon blev kastrerad (om jag inte minns helt tokigt).

Min 10 åriga Grand Danoistik blev lite inkontinent efter kastrationen för en massa år sen. Sedan har det kommit och gått. Det har funnits perioder på över ett år då hon inte läckt någonting och perioder då hon tömmer hela blåsan i sömnen:crazy:

Vi fick Rinexin utskrivet för några år sen (ja, just den mot nästäppa) för det skulle tydligen göra att det skulle dra ihop sig lite i urinrören. Provade dock aldrig.
Hon har dessutom väldigt lätt drabbats av urinvägsinfektion sedan vi kastrerade henne men även det har stabiliserats med åren.
Man kan helt enkelt säga att hon faktiskt blir friskare och fräschare ju äldre hon blir:D

vet trodde inte att det var det. blir de inkontinenta efter kastration så blir de tydligen det ganska omgående. nu har det ju ändå gått över två år sedan hon blev kastrerad (om jag inte minns helt tokigt).

Det är så olika.Det måste inte alls vara så att det kommer på momangen!

Nja... min första goldentik blev kastrerad vid 6 års ålder pga livmoderinflammation, hon började inte läcka förrän hon var bortåt 11 - så det är nog ganska individuellt.

Loka har läckt ganska många år, trots sin unga ålder. Prover visar ingenting, hon är helt enkelt svagt inkontinent. Det enda råd min vet. har gett mig är att ge C-vitaminer eftersom han tror att hon har nån svag obalans helt enkelt, kanske kan hjälpa? Jag köper billiga tabletter i affären.

Nu har du ju redan varit hos veterinären men min gamla hund brukade "läcka" lite när hon sov och hade UVI (lagom kul när man har hunden i sängen).
När jag skall ta urinprov så brukar jag ta en slev med långt handtag och sticka in under tiken. Häll över i en liten burk som du har redo och eventuellt sedan ner i ett provrör. Min nuvarande veterinär tar dock prov direkt genom bukväggen.
Tänk på att det helst skall vara morgonurin eller att det i alla fall skall ha gått ett antal timmar sedan hon kissade senast.

svarar flera:
jag tyckte själv att det var lite underligt att hon helt plötsligt började läcka. inte någon enstaka droppe, utan flera droppar. så pass att det blev en liten pöl på golvet och i fåtöljen. men det var inte heller så att allt släppte. sambons hund var inkontinent, han kissade ibland på sig när han låg och sov, och då tömdes verkligen hela blåsan (15 år med prostatabesvär + att hans mediciner gjorde honom törstig. kom han åt vattnet drack han kopiöst). minina var däremot vaken! visst KAN det vara så att hon helt enkelt har blivit inkontinent på grund av kastrering och/eller ålder. men det är inte mitt förstahandsalternativ om man säger så.

nu provar vi att behandla med antibiotika. hjälper inte det får vi åka tillbaka till vet och kolla upp om det finns någon annan orsak. hon har lite annat också som jag ändå har funderat på att kolla upp lite noggrannare. bl a har hon hela livet ibland skakat på ett bakben, när hon inte lägger tyngd på det. kollad av vet och kiropraktor för en 8-10 år sedan utan att de hittade något (dock ej röntgad). men nu skakar hon oftare. ålderssvaghet eller något annat? hon har också varit lite trött på vissa av de korta kissepromenaderna, också ganska typiskt åldersrelaterat, men det måste inte vara det.

finns det inte något annat, ja då har hon nog blivit inkontinent av ofarliga orsaker. men jag vill inte utesluta sjukdom bara för att hon är gammal och kastrerad. hon lever på lånad tid, men jag vill att hon ska ha det så bra som möjligt under den tiden.

Lona: jag hittade en gammal matlåda som var lagom låg. den skickade jag under henne så fort hon satte sig för att kissa. det blev ett mycket snabbt kiss innan minina vände sig om och tittade på mig med en blick som kunnat döda ;). men jag lyckades fånga upp tillräckligt i alla fall.

Liknande trådar

Hundhälsa Flertal hanhundar är just nu helt tokiga i min tik. Det ska luktas och slickas om dom får möjlighet, det bryts av oss ägare och så tog...
Svar
4
· Visningar
556
Senast: Wenniz
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
888
Senast: ryujaneiro
·
Hundhälsa Molly är min första tik någonsin, och jag blir aldrig klok på hennes löp! Hon får alltid som en vit/gul flytning efter löp, och det har...
Svar
15
· Visningar
12 044
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Höll på att skriva detta i uppdateringstråden men det blev så långt att det hör nog bättre till en egen tråd: Lilla Pucken då :( inte...
Svar
10
· Visningar
2 806
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka