Tik som kissar vid utfodring....

skuggan_

Trådstartare
Jag blir så trött, finns det någon där ute som vet varför tikhelvetet (ursäkta ordval) kissar när hon får mat? Jag har testat allt, vi har bytt plats, hon får före Trubbel, jag går ifrån när jag sagt varsågod men nu har det eskalerat, nu kissar hon innan hon ens rör maten, vissa gånger rör hon inte ens maten efter kissningen. Jag tar faktiskt alltid bort maten när hon kissar för jag vill inte ha kiss i hela lägenheten. Hon vet att hon gör fel men gör det ändå. Jag klarar inte detta, fick en kommentar att vissa faktiskt gör så men det är fullkomligt oacceptabelt. En tid upphörde det men nu har fanskapet börjat igen.

Jag älskar den hunden men detta är ohållbart.

Hon är frisk och har inte ont någonstans.

Tips om varför och hur man jobbar bort det mottages tacksamt.

/ Arg matte som kommer dö av stroke och hjärnblödning och allt på samma gång.

Sv: Tik som kissar vid utfodring....

Hur gammal ar hon?

Finns det mojlighet att fodra mindre och oftare, sa det inte blir sa koncentrerat och sa hon inte hinner ga upp i varv?

Hon är 2 år gammal, trivs bra med min hane. Omplacering som verkar haft det lite knepigt på förra stället. Typ bott i en hundgård. Hon kunde endast sitt. Hon var skinn och ben när hon kom och har gått på pedigree hela sitt liv, magen var kaos när hon kom men den fick vi ordning på.

Den möjligheten finns absolut, har även funderat på att låta henne äta på andra sätt. Typ strö ut på golvet å att det inte blir "maten i skålen situation".

Sa fodrar jag har for det mesta, hyttar ut torrfodret i vardagsrummet. En nave da och en da, just for att minska stressen runt fodring. Kor ratt ofta med att kasta ut foder och gobitar i graset sa far dom ga och plocka. Det och fri tillgang kor vi pa, men vara grabbar reglerar sitt atande sjalva sa de blir inte smalltjocka.

Senaste omplaceringen som kom hit var matstressad (nar han val at) och lite resursforsvar uppe pa det... funkade finfint att kasta ut kaket med oregelbundna mellanrum. Nu kakar han lungt och sansat och utan tjafs

Låter hur bra som helst. ska jag testa faktiskt. Hanen har stor respekt för henne så han kommer inte försöka sno hennes mat.

Tack för alla tips B du är bäst!

Ett annat tips är att ösa upp mat i portioner som du har klara att bara hälla i hennes skål. Ta ut och rasta henne ordentligt och direkt ni kommer in så häller du upp maten i skålen snabbt som ögat. Du kan t ex ta med maten på rastrundan i fickan eller midjeväska. Dels hinner hon inte reagera och dels är hon inte kissnödig. Hundar brukar inte reagera om man tar med påse på rundan, man tar ju alltid med bajspåse.

Hon vet att hon gör fel men gör det ändå.//QUOTE]

Hur skulle hon kunna veta det, det är väl ändå en hund?

I övrigit håller jag med om att försöka göra matsituationen mindre dramatisk. Inget vänta på varsågod, fler mål där skålen redan är påfylld innan och bara ställs ner, helst när hunden är i ett annat rum.

Ja alltså hon blir ju helt galen när det är matdags hetsar och så men jag brukar inte ge förrens hon har lugnat ner sig.

Hade gladeligen gjort det men bor i lägenhet :(

Skuggan_

Man kan väl fodra ute ändå? Jag antar att hunden går ut flera gånger om dagen, så hiva ut frukosten på morgonpromenaden och middagen på en sen promenad?

Min äldsta kissade tidigare alltid inne efter att ha ätit ben, vomsenor, etc.. Jag tror att det var att hon blev så begeistrad att hon inte kunde hålla sig. Jag förhindrade det genom att gå ut snabbt som attan när benet var uppätet. Nu tycks hon ha slutat med det, tack och lov.

Jag tycker att Gabbi har ett utmärkt förslag. Ta med maten ut! :)

Hon vet att hon gör fel men gör det ändå.//QUOTE]

Hur skulle hon kunna veta det, det är väl ändå en hund?

I övrigit håller jag med om att försöka göra matsituationen mindre dramatisk. Inget vänta på varsågod, fler mål där skålen redan är påfylld innan och bara ställs ner, helst när hunden är i ett annat rum.

Givetvis kan jag ju tolka henne fel. Men när hon sitter och kissar och tittar på mig sådär skamset så tar jag det som att hon vet att hon inte får kissa.

Orsaken till att hon har fått sitta och vänta på varsågod är för att hon attackerade när det var dags för mat när hon kom till oss. En Dogo canario på över 40kg är inte roligt att få över sig. Har blivit biten två gånger för att hon skall hetsa i sig när hon får något. Men det tränar vi på och vi börjar närma oss framsteg :)

Senast ändrad:

Man kan väl fodra ute ändå? Jag antar att hunden går ut flera gånger om dagen, så hiva ut frukosten på morgonpromenaden och middagen på en sen promenad?

Jag har testat det en gång att slänga ut i gräsmattan och då tog hon bara det hon såg och letade inte efter resten. Eftersom att hon äter allt hon får tag på som t.ex. stenar, hundskit, halvruttna djur så vill jag inte riskera att hon inte får i sig sin mat som hon skall.

KL
Förövrigt så kan jag säga att jag bara öst på golvet nu så hon äter utan att kissa! :D

Givetvis kan jag ju tolka henne fel. Men när hon sitter och kissar och tittar på mig sådär skamset

Att kissa är en underkastelsesignal, "jag är bara en liten valp".
Tror på Gabbis förslag och att göra hela situationen mindre laddad. Låt maten serveras medan du är ute på promenad så den bara finns där i skålen by magic när ni kommer in (har du ingen hemma som kan hjälpa dig kan du låta hundarna vänta i hallen medan du gör i ordning maten innan ni går ut).

Att ta bort maten när olyckan händer tror jag snarare bidrar till problemet och gör henne spänd på om hon ska få behålla maten eller inte.

Givetvis kan jag ju tolka henne fel. Men när hon sitter och kissar och tittar på mig sådär skamset så tar jag det som att hon vet att hon inte får kissa.

Jag tar det mer som en osäker handling att hon väntar skäll vid matskålen och kissar på sig pga osäkerhet. Hundar skäms inte då det är en mänsklig känsla, men hundar är däremot mästare på att förknippa vissa saker med obehag om den fått obehag vid speciella tillfällen.

En sådan hund skulle jag helt sluta säga något alls åt vid matdags - inget varsågod, inget fyande eller anat. Jag skulle inte ens titta på den för att bryta obehaget. Jag skulle ställa ner skålen framför hunden och gå därifrån och torka om det kissades utan att visa eller säga ett endaste ord - med andra ord låtsas som inget hänt. Förhoppningsvis kommer hunden inse till slut att det inte är så mycket att hetsa upp sig för när det gäller maten och inget jobbigt eller obehagligt kommer hända när maten serveras.

Blev knas med citatet och menade givetvis att citera Skuggan

KL
Förövrigt så kan jag säga att jag bara öst på golvet nu så hon äter utan att kissa! :D

Skont! :)

Med tiden kan du knyta ihop det med de andra tipsen utan problem tror jag. Ni far ta saker i er egen takt, sa nar ni ar bekvama med en sak och det funkar, sa introducerar du successivt andra saker med.

Just det att koppla in nasan ar sa nyttigt for palsbollarna, forstar precis din poang dock! Men i ett senare skede, nar du och hunden kanner er lugna, sa kan du introducera det pa en plats dar du kanner dig trygg att det inte finns sa mkt skrap och lar in "Hitta nommet" (eller vad du nu kanner for).. det ar ok om hon inte hittar allt, men sa har jag gjort och det funkade for oss. Betyder ju inte att det funkar for er, men det ar en tanke :)

KL

Liten update! Nu har vi testat lite allt möjligt, bland annat att jag stängt in dem i köket medans jag hällde upp mat i skålarna och placerade ut dem. Jag filmade samtidigt för att se reaktionerna, tiken brydde sig inte särskilt mycket, däremot blev hanen fundersam haha. Sedan öppnade jag dörren så dem fick gå ut. Tiken fattade först ingenting vilket resulterade i mätt hund utan kiss.

Tack för alla tips och tankar!

Skuggan_ :D

Då låter det som en jättebra uppgift för den hunden att lära sig slå på nosen!

Passar på att förtydliga mig bara; att slå på nosen som i att sätta på nosen, att hunden ska ta sig tid att nosa, inte att man ska slå den på nosen.:p

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka