Tik som kissar vid utfodring....

Sv: Tik som kissar vid utfodring....

Passar på att förtydliga mig bara; att slå på nosen som i att sätta på nosen, att hunden ska ta sig tid att nosa, inte att man ska slå den på nosen.:p

Haha jo jag förstod det! Det fick hon göra idag, vi kombinerade lydnad och söka mat i gräset och använde kvällsdosen till det :)

Och jag tror man underskattar hundars förmåga att känna känslor när man tror att de inte kan skämmas eller veta att något är fel. Har man tränat rumsrenhet ordentligt så har ju hunden lärt sig att man ska kissa ute, alltså det sitter så hårt i hjärnan att man ska göra sina behov utomhus, och blir då obekväm och tycker det är obehagligt att göra det inne. Den skäms för att den måste göra något den har blivit programmerad till att inte göra. Den vet att det är fel att kissa inne och uttrycker detta genom sitt kroppsspåk. Det behöver inte ha varit något obehag från människor inblandat alls.

Likadant med vissa hundar som är "vane-människor", de har blivit så vana vid att göra på ett visst sätt att de uttrycker obehagskänslor när de blir tvingade att göra annorlunda. Nästan lite som tvångstankar funkar för människor. Så tänker jag iaf..

En sak är väldigt säkert, vi vet att hundar tänker, vi kan omöjligt veta hur.

Hur kan jag vara säker på att min hund vet att det är fel att kissa inne? När kan jag vara hundra på det? Ingen aning.
Har hundar känslor? Absolut, där säger jag inte emot. Däremot kan de, i mitt sätt att se det, knappas skilja på rätt och fel när det gäller våra saker.

Hundar försvarar inga bilar, de försvarar sig själva, de skiter väl i din volvo.
Hundar tuggar på möbler, för vad ska man annars ha möbler till?
Varför egentligen skulle det vara fel att kissa inne om man är hund?

Jag tror inte hundar tänker i termer som rätt och fel, jag tror närmast hundar tänkter i termer som säker eller osäkert. Det är säkert att kissa ute, inte tugga på möbler osv. Säkert är något man tjänar på. Jag personligen är tveksam till rätt och fel.

"Varför egentligen skulle det vara fel att kissa inne om man är hund?"
Det blir fel för hunden för att den har blivit hjärntvättad (tränad) av oss människor till se det på det sättet.

Och om du inte kan vara helt hundra på ifall din hund vet att det är fel att kissa inne, hur kan du då vara så säker på att de inte kan veta det?

Jag förstår inte dina kommentarer om bilar och möbler dock..

Fortsätter. Det finns även studier gjorda där man har strimlat papper i ett rum med en hund och sedan låtit ägaren komma in i rummet och reagera som om hen kommit på hunden med att ha gjort det. Hunden uppvisar det typiska "jag-skäms-beteendet". Men varför skulle hunden göra det när den faktiskt inte har gjort något fel? Den har ju ingenting att skämmas över?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka