Tik som hoppar över löp...

Fraggel_Tess

Trådstartare
Kan tikar hoppa över löp eller rentav får dom två månader senare. Vår tik brukar löpa i samband med älgjakten här (Andra veckan i oktober) men vi tyckte knappt se några tecken då och en och annan blodfläck brukar ju synas någon gång. Dock blev hon medicinerad i samma veva mot en sorts svampinfektion vid munnen och var en aning stressad pga smörjas in och liknande.

I alla fall har jag sett vissa löptendenser nu ett tag och ikväll såg jag några blodfläckar. Kan det liksom hos andra varelser påverkas av stress och komma senare? Jag blir ju lite lätt hysterisk när det gäller mina djur och vill ju helst kasta mig på telefon till veterinär men sambon har talat mig till sans (Tror han i alla fall).

Elektra är pigg, dricker och äter som vanligt och ingen feber. Dock löpbeteende dvs. att hon ska vara med oss, gapar lite extra på fåglar och annat, mer kelsjuk än vanligt. Precis som hon brukar vara vid löp.

Sv: Tik som hoppar över löp...

Min tik som nu i mars blir 15 år har hoppat över sina löp 3 ggr innan hon blev
6 år. Sedan har jag märkt att ju äldre dom blir (mina 3 i alla fall) desto mindre blodar dom vid löpningen och visar det bara genom löpbeteende.

Hormonproducerande cystor kan leda till uteblivet löp. När cystan försvinner så kan löpet komma igång igen.

Min tik löpte länge som en klocka. Ett löp per år, med start kring 10:e maj.

Sen kom det ett löp i november, helt 'ur fas' men ändå inte onormalt 'cykelmässigt' sett rent generellt. Sen löpte hon enligt plan i maj igen, och inget nov-löp efterföljande år, för att sen få ett nov-löp året efter.

Jag hörde med vet som tyckte inget att oroa sig för. Sen kom hon ur fas helt och började löpa i februari och jag tyckte inte hon var riiiktigt som hon skulle, och jag är nojig ang pyo så koll. UL:ades och resultatet visade ingen pyo men såg lite 'konstigt' ut på ett livmodernhorn så man beslöt att oppa. Det visade sig då att hon hade kroniska förändringar på livmodern som kommit under lång tid och sen akutiserades.

Så mest troligt var de störda löpen det första lilla tecknet.

Så, visst kan de möblera om löpen och ändra cykel, utan att det är någon fara alls. Samtidigt kan det vara ett tecken på att något har börjat bli lite knas. Märks dock sällan minsta lilla då på UL etc, utan isf först om man skulle öppna och verkligen detaljstudera livmodern.

Jag pratade med vet. och han sa att jag skulle se hur det blir till nästa löp. Tror dock att det var en del stress för lilla gumman i höstas med medicin och sånt krafs.

Min tik hade också konstiga löp,lite hur som helst..

Hennes sista löp var helt konstigt,blod ena dan,sen inget andra dan..
Dag 20 kom det bara äckelpäckel ur henne,så jag ringde en vet!
Men det var inget att oroa sig för,för är det livmoderinflammation så kommer det veckor efter avslutat löp..fick jag till svar..Men jag fick en pencillinkur!

Jo,tjena..Det blev en akut-op några dagar efter..och med tanke på hur livmodern såg ut,så hade det nog spökat ett tag,eller nåt löp!

Oj, konstigt svar av vet där må jag säga? Visst att pyo ofta visar sig efter löp, men faktum är att de fem pyohundar vi haft i familjen under åren SAMTLIGA visat symptom (och således drabbats) under pågående löp...

Nellie är ju förvisso ung men har lite knas hon med.
Hon löpte första gången 30/12-07, andra löpet
kom i augusti. Och borde då löpa igen nu i feb.
Men, hennes bästis började löpa på nyårsafton
så risken finns ju att Nellie börjar löpa lite
tidigare.
Åtminstonde har jag fattat det så att tikar
som umgås flitigt (flera ggr/dag) kan vänta in varandra?

En annan grej jag reagerat på är att hon har börjat
fälla så in i helvete...
Brukar dom inte göra det efter löpet???

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver få lite neutrala åsikter om min älskade vovve. Han är en blandras chihuahua/powder puff, med lite inblandning av nåt mer på...
Svar
9
· Visningar
3 028
Senast: Monstermom
·
Övr. Hund För 1 vecka sedan gick jag och min sambo in på stan med våran 3,5-åriga tik, en cool och världsvan tjej med kanonpsyke, det enda hon har...
Svar
13
· Visningar
5 453
Senast: Zuzzi
·
Hundhälsa Jaja, jag vet att det finns tjugoelva trådar i ämnet men jag ville specificiera mig lite. Jag har som de flesta redan vet en hane och en... 2
Svar
30
· Visningar
6 107
Senast: Hyacinth
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens... 2
Svar
26
· Visningar
6 010
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka