Tik som förpestar huset!!!

Fibusen

Trådstartare
(Mammas hund,inte min,men jag är "dagmatte")

Hon luktar inte hela tiden,utan kommer som en hemsk stank nån gång då och då under en månad,luktar inte alls som en "vanlig fis",utan nästan järn! Luktar så fruktandsvärt illa så man blir spyfärdig!

Hon har varit till veterinären då hon misstänkte analsäckarna men dom var som dom skulle,blodprov togs och allt såg bra ut. Men jag har aldrig varit med om denna otroligt äckliga doft så något måste ju vara fel!!!!

Hon är (i mina ögon) ganska fet, hon äter dietmat,men mamma stoppar i henne en massa annat,men endå så luktar det som sagt inte hundfis.

Såg idag när hon hade setat på golvet att det var som en liten fläck på golvet,som en lillfingernagel,och stanken spred sig därefter,så antar att det var från "fläcken".

Hon har varit så här till och från sen hon var ett år,nu är hon tre.

Nån som har nån idé? Kan det vara något från vulvan som luktar så fruktandsvärt? Eller om det kommer från rumpan,vad kan det vara då?

Veterinären hade ingen ide när mamma var dit eftersom allt såg bra ut,men då kände ju inte vetten nån lukt heller,utan det kommer som sagt i perioder.

Sv: Tik som förpestar huset!!!

Det här har alltså varit i 2 år,OM det vore en infektion som kommer och går,borde inte veterinären upptäckt det? Var kanske 3 veckor sen hon var dit och hon har luktat illa både före och efter. Får kanske prova en annan veterinär,för vi vart då inge klokare sist!

Jag skulle säga analsäckarna även om veterinären inte tyckte det. Hundar vars sekret kommer ut sådär som "fläckar" kan lukta väldigt konstigt.

Jag tycker att du/ni ska uppsöka en annan veterinär. Det finns många hönsägg till veterinärer tyvärr. När en så ung hund luktar illa från rumpan/vagina så är något fel. Lycka till! :)

En veterinär behöver inte hitta något problem med analsäckarna just för att dom inte är överfyllda vid det veterinärbesöket - då brukar det handla om hundar som behöver hjälp med att tömma dom.

Vissa hundar kan istället tömma dom spontant och där kan kosten ha samband med att hunden "läcker" lite då och då. För mjuk avföring gör att analsäckarna inte töms ordentligt och hunden kan då spontan-tömma istället när den sover, sitter ner eller liknande. Har själv haft hundar som gjort så och främst när dom har sovit.
Inte så trevligt, men fundera på vad den får för mat och hur den är i magen.

Hon får ju nått svindyrt veterinärfoder,MEN,hon blir ju istoppad både det ena och det andra av "människomat",däremot så är avföringen så bra den kan bli i princip.

Kan man göra något åt detta?

Hon får ju nått svindyrt veterinärfoder,MEN,hon blir ju istoppad både det ena och det andra av "människomat",däremot så är avföringen så bra den kan bli i princip.

Kan man göra något åt detta?

Får hon äta det, så kan ni prova med lite extra benmjöl i maten för att få lite hårdare avföring. Man kan tycka att den är tillräckligt fast, fast den egentligen inte är det.

Min tik kan stinka ibland, och jag har kopplat det till spontantömning av analsäckar. Det brukar hjälpa att tillsätta mer ben i maten (äter barf/färskfoder) och tvätta av rumpan en gång.

Men fy så det luktar :crazy:

Om det luktar typ som en blandning av järn och rutten fisk är det garanterat spontantömning av analsäckarna. Min ena gör det då och då när han ligger och myser i knäet och har alltid gjort, trots att han äter högkvalitetsfoder och har mycket fast avföring och aldrig fiser. Han har aldrig haft några problem med analsäckarna så jag tar det bara som en del av att leva med just den här hunden. Jag har lärt mig att ha en filt eller något i knäet när han ligger där för att slippa byta byxor om en olycka inträffar.

Om hunden mår bra i övrigt och analsäckarna inte är inflammerade/överfulla, så hade jag inte bekymrat mig nämnvärt. Däremot hade jag nog försökt förmå mamma att sluta proppa hunden full med en massa onyttigheter. Det är inte bra för något.

Nu blev jag nyfiken. Hur ser vätskan ut? Rinnig, tjock? Vilken färg?

Jag har aldrig hunnit se nåt, då hunden är rätt snabb med att tvätta upp.

Torkade upp en oljig fläck från golvet en dag. Luktade skit.

Det brukar vara svårt att närstudera vätskan eftersom den snabbt sugs in i kläderna, men jag uppfattar den som rinning och ganska genomskinlig fast med dragning åt brunt eller ibland det vitaktiga hållet. Det luktar i alla fall så äckligt att hund själv brukar vakna och vilja flytta på sig :D

Liknande trådar

Hundhälsa Molly är min första tik någonsin, och jag blir aldrig klok på hennes löp! Hon får alltid som en vit/gul flytning efter löp, och det har...
Svar
15
· Visningar
11 682
Senast: Fibusen
·
Juridik & Ekonomi Det här blir ett långt inlägg men jag hoppas att någon här orkar läsa och kan hjälpa mig. Den 15 december flyttade jag och min sambo...
Svar
10
· Visningar
2 876
Senast: nickan1
·
Hemmet Kom hem efter jobb på söndag morgon, verkligen STANK typ skit/avlopp i huset. Trodde det kom från toa/handfat som finns alldeles...
2
Svar
29
· Visningar
25 341
Senast: Fibusen
·
Äldre Jag har länge haft en liten halvtaskig lukt stundtals i köket, MYCKET problem med möss och råttor, men det har lugnat sig väldigt mycket...
Svar
14
· Visningar
13 674
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka