Tik/hanhund?

MsSleepalot

Trådstartare
Fördelar och nackdelar med en tik eller en hanhund? Vad ska jag ha?

Har erfarenhet av tikar, dock ingen hane. Kan man kastrera en hane?:o Om det går, vad kostar det isf?

Sv: Tik/hanhund?

gubben skrev:

Har erfarenhet av tikar, dock ingen hane. Kan man kastrera en hane?:o Om det går, vad kostar det isf?
Fördelar med hanhund, de löper inte.
Fördelar med tik de ska inte markera överallt o de blir inte fnoskiga som en hanhund vid löp. Man kan få valpar:love:
Nackdelar hane: De kan börja matvägra i närheten av löptik,de blir pipigare och svårt för koncentration.
Nackdelar med tik : De löper,kan också bli skendräktiga efter löp.
Jag upplever vår hane som mer uthållig (jakthundar) och muskolösare kroppsligt. Psykiskt lite "trögare". Kastrering går på ca 1500:- men det beror säkert på vart i landet också.
Tikar är känsligare,mjukare (undantag finns)i huvudet.
Sterilisering ca 2500:- beroende på ort.
Kort o gott svar men mer utförligare kommer säkert av någon annan.
Undantag finns i alla raser.

Jag tycker att det är skillnad från ras till ras.
Tex med Jack Russel, tikarna kan vara skendräcktiga, lite tjuriga och allmänt "bitchiga" men dom är i allmänhet inte aggresiva mot hanhundar. Sen tycket jag att jack russel tikar inte är lika "vassa" som hanarna. Men med hanhundar slipper man löpet, men kan i stället få en hund som springer efter löptikar. Största fördelen med hanhund tycker jag är att man slipper tjuriga och griniga PMS damer...;) Det här det jag personligen tycker. självklart är det väldigt olika från hund till hund.
Fråga uppfödaren vad h*n tycker gäller för rasen du ska köpa. Lyckatill :bump:

Jag skulle vilja säga så här att en tik ifrågsätter aldrig på samma vis som en hanhund gör, Självklart gäller inte detta på alla raser eller hundar, Vissa är vekare än andra och vissa är helt klart ouppfostrade!

Tiken stannar lättare kvar på gården, blir mera hemkär och inte så intresserad att dra iväg. Däremot så är damen ofta surare än hannen. Det där med lydighet är helt olika.

Jag har haft 2 tikar, den ena var hur gullig som helst och lättfostrad. Den andra tiken var hård och nästan omöjlig att fostra. Det blev många tuffa år men skam den som ger sig, hon blev fostrad även om hon testade vem som bestämde ända tills hon fyllde sju år.

Idag har jag två hannar, den ena bryr sig inte om att tikar löper men den andra vill inte äta, går runt och gnäller. Dessa två hannar hade jag samtidigt som tikarna, det var däremot väldigt jobbigt. Tikarna är idag borta pga sjukdom. Hannarna har däremot varit mycket lättfostrade och de stannar gärna kvar på gården trots att jag bor alldeles inpå skogen.

Så om du ska skaffa tik eller hane det är mera en smaksak, uppfostran blir det i vilket fall som helst.

hmm! han hundar löper 24 timmar om dygnet skulle jag vilja säga känner de lukten bara så är det igång *ler*

Min erfarenhet:

Tikar löper 1-3 ggr/året.

Hanar löper 365 dagar/år.

:smirk:

Nej, det där är så väldigt individuellt. Jag har en tik som man aldrig märker löpen på. Hon blir inte seg/slö under löp och visar ingen skendräktighet. Hon känns som en det. :D

Hanen är som tur är inte så intresserad av löptikar. Han bryr sig inte när vi är på tränings/tävlingsbanan. Men är vi på promenad så kan han stå och lukta på en tikfläck i åratal. Men är det höglöp på någon av granntikarna så går han på små moln och är lite svårare att motivera än i vanliga fall.

Jag känner tikar som inte går att träna från strax innan löp till strax efter skendräktighet = ca 3 mån x 2 ggr/år = 6 mån DET är inte kul.

Sedan känner jag hanar som inte gör annat än ylar sig igenom dagarna så fort en tik inom några mils avstånd :D ens märker själv om hon löper eller ej.

Jag har alltid föredragit hanar av alla djur (har hund, häst, katt). Hanar är ofta jämnare i humöret, precis som någon säger kan tikar bli bitchiga. Ska man jobba med någont specifikt tycker jag att hanar har bättre framåtanda och bjudning och sätter sig inte på tvären som vissa tikar kan göra.
Därimot kan det bli lite jobbigt när tikarna löper men har man hunden kopplad och lever som vanligt brukar det gå bra.Man ska inte göra så stor sak av det.......

Mvh Anna

gubben skrev:

Jag kan omöjligt generalisera efter att ha haft en ganska så hård tik. (Det sägs ofta att tikar är mjukare, men jag vet inte....)

Det där med könsdrift kan vara mer eller mindre rasbundet också. Stora hundraser kan ha större variation i temperamentet beroende på kön, medan andra raser har mindre skillnader.

Är det schäfer du tänker på?

Mitt råd är att se till föräldradjuren och försöka ta reda på så mycket som möjligt om hur de är i sättet. Tikgalen, deppig vid löpning etcetera. Svårigheten är kanske att få bra, ärliga och "objektiva" svar... :crazy:

Kan inte svara för tikar, har bara haft handhundar i mitt liv.
Mina tre hundar som jag har haft har aldrig varit spec. jobbiga. De har inte blivit galna när tikar har löpt, inte heller har de markerat överallt.
Fördelar: Lugnare, ingen löp, busigare.
Nackdelar: Kan markera mycket (har dock aldrig märkt detta), ej få valpar.

Är kanske en myt att hanhundar är lugnare och busigare än tikar. De tikar jag har stött på har dock varit väldigt tjuriga av sig, samt passat på husse/matte väldigt noga.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
774
Senast: animalasia
·
Hundhälsa Vi har skaffat en tik och i familjen finns en hane som snart fyller 10 år. Första löpet var påfrestande för både människor och hundar i...
Svar
7
· Visningar
542
Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning...
2
Svar
22
· Visningar
1 908
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Hur stor och vilka skillnader är det egentligen mellan en tik och en hanhund? För och nackdelar? Har bara haft tikar men är i valptagen...
2
Svar
31
· Visningar
2 988
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar