Tik eller Hanhund?

Toya

Trådstartare
Ar ju i hundskaffartankar, och insag att det ju ocksa maste funderas over... haha.

Har bara haft hanhundar sjalv, haft valdigt lite med tikar ar gora. Jobbade pa en gard dar de hade tva tikar, som de inte kunde satta tikskydd pa nar de lopte. Blev ganska kladdigt med tva schafertikar som lopte samtidigt... Men samtidigt ar det ju under en sapass liten del av aret, medan en hanhund kan fa spelet aret om.

Mamma har en hanhund, vilket jag maste ha i atanke.

Sa vad ar fordelarna och nackdelarna? Varfor blev det som det blev for er?

Sv: Tik eller Hanhund?

Min första hund var en hane och jag tröttnade rätt snabbt på det eviga pinkandet, krafsandet, förhudsinfektioner och sniffandet efter tikar.

Nu är jag inne på min andra tik och föredrar det! Ja det kan bli kladdigt när de löper (varierar från hund till hund) men det handlar å andra sidan bara om några veckor två gånger om året.

Sv: Tik eller Hanhund?

Jag tycker att det verkligen är ett lotteri det där.. En individ kan vara en bitchig tik medan nästa är en superkissig och "kåt" (ursäkta ordvalet:p) hanhund. Gnälliga hanhundar är väl det värsta som finns..
Jag valde att skaffa hanhund för att jag alltid har tänkt att jag ska ha det. Hade nog ingen speciell anledning. Har inte ännu upplevt honom som speciellt intresserad av tikar (det kan givetvis fortfarande komma, han är bara ett år) och visst, han pissar mkt, men om man bara går vidare så traskar han efter.
På vissa brukshundsklubbar är det forfarande förbud mot att ta med löptikar (dock ej på den jag går till) vilket ju kan vara störande om man vill tävla och träna, även om det bara är några veckor varje år.

Jag tror nog jag kommer prova ha tik nångång i mitt liv. Men för tillfället trivs jag bra med hanhund, och om det skulle bli en till precis i denna stund så skulle jag inte tveka att ta en hane igen.

Liknande trådar

Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 149
Senast: Huggorm
·
Övr. Hund Hej alla! Hoppas pa att fa lite inspiration fran er kloka bukisar! Jag och min sambo har tva hundar (GSD 4 arig hona, Vastgotaspets 1.5...
Svar
4
· Visningar
1 145
Senast: niardasp
·
Hundhälsa Jag vet ju att manga har anser att det ar narmast "djavule's pafund" :p. Jag kopte en mest for att det regnar for mycket i vissa...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 659
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Squid, den lilla Border terriern ... behover jag verkligen honom? En kille? Jag som ville ha en tjej till. Han fungerar fantastiskt med...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 262
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka