Tik eller hane?

limona

Trådstartare
Hej! Jag är helt ny i hundforumet. Skulle gärna vilja få några inputs på mitt väntande hundköp.
Tycker ni det spelar någon roll att välja tik eller hane när man ska ha en hund till sällskap? Lite träning på skoj, agility kanske, men inte tävla. Jag ställer gärna ut någon gång om hunden har förutsättningar för det men det är inget måste. Det ska alltså vara en familjehund till aktivt hem på landet.
Rasen jag har valt är sheltie. Jag har haft hund innan och då var det collie. Rent generellt trivs jag bäst med hon-djur..vet inte varför. Men jag har honkatter och ston. När jag köpte min collie (det är länge sedan, jag var 15, är 38 nu) sa uppfödaren att hanhundar är roligare och piggare att arbeta med. Så då blev det en hane.

Hur resonerar ni?

Sv: Tik eller hane?

Det finns för och nackdelar med båda. Jag har svårt att se mig själv med en hanhund, men det är nog mest en ide jag har.

Jag bor i ett väldigt hundtätt område, vilket gör att det nästan alltid finns löptikar i närheten. Pratar man med hanhundsägarana så kan det vara ett problem för dem att hanhundarna blir oroliga, inte vill äta, koppla av och bara vill nosa tik ute. En del hanhundar har också svårt att acceptera andra hanhundar, men detsamma kan förstås gälla tikar.

En tik löper ju ca 2 gånger om året, vilket inte alltid är så roligt. Blodfläckar under ca 3 veckor och många hundar blir dessutom lite passiva och kinkiga under denna period. En del tikar drabbas också av skendräktighet ett par månader efter löpet, vilket kan vara jobbigt både för dem själva och för ägaren.

Pga tikens löpningen så tror jag hanar är mer jämna i humöret,men har själv inget att jämföra med då jag själv bara haft tik.

Jag har haft 3 hanhundar och 1 tik och är helt klart en hanhundsmänniska. Jag tycker att tikarna förvisso är smartare och kanske har en högre "arbetsmoral", men att de också har mer integritet och inte är lika förlåtande som en hanhund. Dock skiljer det mer mellan raser och olika mycket inom rasen. När det gäller sheltie kan det nog kvitta, de är så lika. Tycker du om hondjur i övrigt så är nog chansen stor att du föredrar tik, så kör på det :).

*kl*

Hoppas det är ok att jag slänger in en fråga på samma spår här och stjäl tråden lite, jag undrar samma sak men i mitt fall gäller det Staffordshire bullterrier (engelska varianten). Hur skiljer sig könen åt där annat än storleksmässigt?

Jag är en tikmänniska fast jag vet inte riktigt varför - å andra sidan så föredrar min bästa kompis hanar så det jämnar ut sig ;).
Det är också olika mellan olika raser hur mycket som skiljer mellan könen och vilket som är "lättast", jag vet inte riktigt hur det är med sheltie.
Om man inte vet om man vill ha en tik eller hane så brukar jag rekommendera att man väljer den individ som verkar passa ens önskemål och krav bäst :) .

Både hanar och tikar har ju sina för och nackdelar.

Har du ingen annan sen tidigare och föredrar generellt djur av honkön så är det väl bara att du siktar in dig på en tik?
Dock tycker jag att du i första hand ska leta efter rätt individ och inte låta könet spela allt för stor roll.

Själv har jag 2 hanar och 1 tik just nu, jag föredrar generellt hanar men med rätt tik fungerar det också bra.

Jag tycker att det beror rätt mycket på ras och vilka kön hunden mest kommer att umgås med.

Jag är rätt sugen på en hane nästa gång.. Iofs gillar jag inte pinkandet och skvättandet, men efter några tikar är jag ännu mer less på prelöpbeteende i två månader, löpbeteende i en månad och sedan postlöpbeteende i två månader, innan hunden är normal i två månader innan det börjar om igen. Men eftersom vi mest har tikar runt omkring oss och ofta är hundvakter till tikar så blir det antagligen en tik nästa gång också.

Kan bara svara utifrån mig själv. Uppväxt med tik, som hade problemlöp, skendräktigheter och slutligen höll på att stryka med i livmodersinflammation. Hon var vänlig mot alla hundar, oavsett kön.
När jag sen skaffade egen råkade det bara bli en hane. Han var också snäll mot alla hundar oavsett kön, inte alls kaxig mot hannar och hade inga fixideer om löptikar. Märkte aldrig på honom när tikarna i kvarteret löpte.
Nästa hund blev tik. Hon gick absolut INTE ihop med tikar. Hon gick knappt ihop med hanar heller om de inte var väääääldigt ranglåga. Hennes löp var en mardröm. Löpte 3 ggr per år och löpen var långa, blodiga och hon tappade massa päls. Även här var det problem med skendräktigheter.
Nu har jag en hane igen. Inga mer tikar för mig. Denna är lite mera kaxig men inte mot kön utan mot vissa individer. Men absolut inte så att han muckar gräl. Löptikar bryr han sig inte om.

Så min erfarenhet är att tik kan vara lika tyken mot sitt kön som hane. Och alla hanar går inte bananas över löptikar. Jag valde bort tik pga att deras löp har kostat mig en hel del och jag ville inte riskera att behöva gå igenom all den oron och dom kostnaderna igen.

Just när det gäller sheltie är det inte lätt att få tag på en hund som har allt det och samtidigt är en tik. Uppfödare håller hårt i fina tikar helt enkelt! Det är lättare att hitta en hane som är snygg nog att ställa och samtidigt har huvudet på skaft och kan arbeta.

Inom sheltie så är det inte någon större skillnad mellan könen. Pojkar är ofta lite lättare, mer sociala, framåt och framförallt är de mer stabila. Vill man träna slipper man löp och hormonsvängningar på samma vis. De är ändå mjuka och vänjer man dem vid att löptikar också finns på tävling så är det inga som helst problem. När vi har pratat så har många uppfödare sagt att om de inte avlade hade de hellre haft pojkar, för de är helt enkelt speciella!

Nu är jag en tikmänniska själv och föredrar tikar för att de är lite vassare i kanten och för att jag vill föder upp. Men jag tycker också om hundar som man får trycka på lite än hålla tillbaka. Tikarna kan annars lätt bli lite mesigare än hanar som har det lite mera naturligt.

Sen finns det såklart ingen regel utan undantag, tuffa tikar och mjuka hanar finns såklart. Men om du inte har en orsak till att välja specifikt hane eller tik (för att andra hundar i familjen är tikar/hanar, du vill avla etc.) så skulle jag gå på individen. Då har ju mycket större spelrum att faktiskt hitta just den hunden du vill ha och kan välja och vraka bland kullar på ett helt annat sätt. :)

Jag tackar alla för inputs :)

Jag ska göra som de flesta av er skriver och satsa på att välja rätt individ istället. Vi har inga andra hundar i huset och inga grannar med hundar tätt inpå så jag behöver inte ta hänsyn till det.

Jag vill ha en mjuk, mild och följsam hund och det är ju bla därför jag vill ha sheltie som du skriver Belethien :) På din beskrivning av sheltien så tror jag iof att hanen passar bäst, om de är lite mer sociala.

Honkatter ska ju inte löpa tomma hela tiden, det ökar risken för sjukdomar. Är det så med tikar också? Men man kastrerar ju inte hundar som man gör med katter.

Ja det händer att tikar får livmodersinflammationer efter löp. Även juvertumörer är ett problem för tikar. Vissa kastrerar därför i förebyggande syfte.

Hanar kan istället få problem med prostatan när de blir lite äldre.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vill ha hund inom ett år! Och är så otroligt valpsugen! Dreglar efter varje hund jag ser på gatorna.. Men har beslutsångest gällande...
Svar
14
· Visningar
1 879
Senast: Lejonelle
·
Övr. Hund En till fundering som dykt upp inför framtida hundköp... Vad är egentligen "bäst" att ha, en hane eller (kastrerad) tik? Ska vara...
Svar
1
· Visningar
738
Senast: Lager
·
Hundavel & Ras Letar allt mer seriöst efter hund. Tycker att vallhundarna passar den typ jag vill ha bäst. Han läst en del om raserna och träffat en...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 487
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Egentligen orkar jag nog inte alls skriva, så ni får ursäkta ifall det blir svamligt och konstigt... För fyra år sedan köpte vi en...
Svar
2
· Visningar
872
Senast: Zanza
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • DIY hästvård