Tigrerad häst

Jonas All Mighty

Trådstartare
Nu vet jag ej om jag postar denna tråden rätt men nån får flytta den om fallet är så..

Jag har nyligen köpt en tigrerad häst och är det någon som vet varför pälsen på prickarna står ut mer än den vita pälsen?! tycker de e lite knäppt faktiskt hehe..

mvh Jonas och nye lille Alvin

Sv: Tigrerad häst

Är så på mammas valack också, antar att det beror på olika pälskvalite?

Tycker allt du får visa bild på underverket också :angel:

okaaaj då :)

alvin!
25681_340783402381_655237381_4139616_6862532_n.jpg

25681_340783482381_655237381_4139618_3790649_n.jpg

:idea: För att du ska kunna hitta honom i ett mörkt stall med en massa andra hästar. :D

Han ser fin ut. :love:

För att prickarna är svarta och svarta hårstrån är grövre än vita.
Så där är det ju på människor och på katter också. Lillkatten här är trefärgad och halva öronen är röda och halva svarta. Det som är rött är nästan naket, men det svarta är långa strån.

Om man tänker på hur leverfläckar eller födelsemärken ser ut så är ju håret som växer där mörkare och även grövre. Det är färgen som gör det alltså.

Hade den varit svart med vita prickar så hade prickarna varit korthårigare. :p

Skitsöt liten häst det där!

lite ot: men min katt är tvärt om, hon har tät svart päls och sen har hon vita hår som är 1,5 cm längre lite så där och var, hon ser ut som en kaktus.

Men så är det på min tinker också, han är svart skäck och de svarta fälten är täta och platta och de vita (han har mest vitt) är mer luftiga och fluffiga och därför står de lite upp.

Dock hade jag hand om en tigrerad tidigare och då var det som på Alvin att de svarta stod ut.

Det kan säkert vara lite olika, men så har jag lärt mig.

Däremot så skrev jag fel igårkväll, de röda är grövre än de svarta. Jag har för mig att gråa hår är tjockast, sen röda, svarta och vita är tunnast.
Om det nu är sant, men det har stämt ganska bra vad jag har sett.

Du tror inte att de vita stod upp mer för att de var just luftigare? De behöver ju inte vara längre bara för att de är grövre.Om du blötte ner pälsen, var det vita fortfarande tjockare (och inte bara längre)?

ja han har tigrererade hovar... alltså randiga.. ska inte appaloosa ha de eller? jag ska nog veta med rätt stor säkerhet att han e appaloosa, men jag ska ju inte va helt säker, kan man aldrig vara! men vad jag vet så finna både mamman och pappan i närheten där jag bor..

jag tycker dock att han har en hel del nordsvensk i sig..

På min leopardtigrerade så står en del av de svarta prickarna upp ur den vita pälsen, medan en del andra prickar är tvärtom, är lägre än den vita pälsen. Så här års blir det ännu större skillnad, eftersom han fäller pälsen olika fort i olika prickar.

Senast ändrad:

Välkommen i prick klubben! Jag har en knabstrupper/Ardenner! Han är en riktig fining din nya prick!

Prick klubben, där kan jag också vara med:D

Vår ponny är korsning arab/knabstrupp och föddes brun med en stor lykta i pannan sen övergick hon till bruntigrerad (den färgen står i passet)och nu på gamla dagar är hon gråtigrerad.
Hon är liksom gråmelerad nu i grunden och har svarta prickar på rumpan. Har fått se gamla kort på henne och man kan knappt fatta att det är samma ponny.

Ursöt lite pålle den där Alvin :)

Som sagt, håren har olika kvalitet beroende på vilken färg de har:laugh:.

Min häst har ett gäng vita fläckar på bogen (fux i övrigt). Pälsen i de vita fläckarna är lite längre, men tunnare och mjukare än den övriga pälsen. Fläckarna fäller han också senare än resten av pälsen så det ser mycket lustigt ut när han fått kort, slät sommarpäls på hela "framkroppen" men det hänger vita tussar med lång, ofälld vinterpäls på ena bogen:p.

Makalöst söt häst förresten! Grattis:D!

Det kan säkert vara lite olika, men så har jag lärt mig.

Däremot så skrev jag fel igårkväll, de röda är grövre än de svarta. Jag har för mig att gråa hår är tjockast, sen röda, svarta och vita är tunnast.
Om det nu är sant, men det har stämt ganska bra vad jag har sett.

Du tror inte att de vita stod upp mer för att de var just luftigare? De behöver ju inte vara längre bara för att de är grövre.Om du blötte ner pälsen, var det vita fortfarande tjockare (och inte bara längre)?

Så kan det vara, har inte tänkt på det tidigare, ska kolla nästa gång jag duschar honom, dock lär det inte hända den närmsta tiden.

Ja de har jag märkt, han har två prickar på ryggen som e lägre än de andra, och annorlundare i färg också iofs.. lite roligt tycker jag :)

Tack för svaren :O)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har nyligen köpt en importerat en häst från Irland av ett svenskt säljstall, och det irländska passet ifråga bestämmer hästen som...
2
Svar
21
· Visningar
3 366
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 807
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 889
Senast: mars
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 544
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar