Tigrerad avkomma

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare mikado
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 293
M

mikado

Vet inte om jag det här är rätt forum för min tråd, det är fritt fram för moderatorer att flytta den om så inte skulle vara fallet :banana:

Hursomhelst rider jag en ponny som är tigrerad (vit botten med bruna fläckar jämnt spridda över hela kroppen). Enligt hans ägare är han 50% welshponny, 50% haflinger. Är det genetiskt möjligt, eller har han helt enkelt inslag av någon annan ras?

Sv: Tigrerad avkomma

Eftersom han är tigrerad så måste han ha en tigrerad förälder. Och såvitt jag vet finns inte den färgen i någon av de raserna. Så någonstans har det blivit fel, låter det som...

Han är född i Norrland tror jag så russinslag är nog inte helt omöjligt. Tack för svaren!

Finns det verkligen tigrerade russ?

Skulle annars tippa att det finns en knabstrupper eller british spotted pony nånstans i bakgrunden.

Skulle annars tippa att det finns en knabstrupper eller british spotted pony nånstans i bakgrunden.

Visst finns det tigrerade russ! Hade själv ett sådant i min avlägsna barndom, hennes stam gick tillbaka till den tigrerade hingsten Khediven anno 1890....eller nåt sånt :banana: :banana: :banana:

Visst finns det tigrerade russ! Hade själv ett sådant i min avlägsna barndom, hennes stam gick tillbaka till den tigrerade hingsten Khediven anno 1890....eller nåt sånt :banana: :banana: :banana:

Jag med. Han var e Prick 123, vars stam förstås också går tillbaka till Khediven.

Jodå, men de har inte prick-anlaget, så de har inga prickar. Däremot har de det vita - de ser ut som schabraktigrar utan prickar.

Visst finns det russ med prickar!
Jag fick ett föl som föddes brun med vitt schabrak med bruna prickar, så visst finns det sådana.
Den gamle hingsten Donald S 257 var isabell med schabrak, med isabellfärgade prickar i sitt schabrak då förstås.
Det finns för den som är intresserad en sida om tigrerade russ på Svenska Russavelsföreningens hemsida www.gotlandsruss.se, går man in under länkar-uppfödare-Orusst 433 kan man läsa historiken bakom färgen och se bilder. Bla på min Domino som jag skrev om här ovan.
Tyvärr vet jag inte hur man fixar in länkar, men jag hoppas ni kan hitta in med hjälp av detta.

Du har rätt, jag mindes fel. Det är leopardtigrar som inte finns i rasen - och det vanligaste är såna som ser ut som som Orusst, dvs snarlika skimmlar.

Hittade du in på sidan med andra ord?
Jag fick en helbror till Domino också, som var gulbrun med schabrak. Tyvärr dog han i penicillinchock bara sex dagar gammal. De var halvbröder till Orusst e en brun hingst.

Liknande trådar

Islandshäst Jag är uppväxt i en familj där vi föder upp både hundar och katter. Hästar har vi inte alltid haft, vi köpte våra första hästar i...
Svar
9
· Visningar
2 234
Senast: Skjøldur
·
Ekonomi & Juridik Hej, kloka hästmänniskor! Jag skulle behöva lite input i ett ärende. Skall försöka fatta mig hyfsat kort. Min syster ryckte in i... 2 3 4
Svar
64
· Visningar
13 637
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 31