Status
Stängd för vidare inlägg.

Seabaz

Trådstartare
Jaha jag hittade ingen diskussionstråd om detta.
Hur ser ni på saken?

Jag känner mig jättekluven. Senaste året har det ju exploderat av tiggare i alla? städer utanför de största butikerna.

Jag tycker ju någonstans synd om dom som sitter där men samtidigt ser jag massor av inlägg på facebook där tiggare inte alls behöver sina käppar, det åker runt män och plockar av tiggarna stora summor pengar. Dom som erbjuder sig att ta med dom in och shoppa istället för att ge pengar så vill dom ha kvittot så ingen ska tro att de stulit och en timme senare går de in i butiken och länar tillbaka blöjor och konservmat mot pengar. Detta kan butikspersonal vittna om osv osv listan på bedrägeri kan göras lång även om det rör sig om enskilda fall.

Så hur vet man vem som är behövande och inte?

Är det verkligen såhär EU ska fungera att man ska kunna åka över gränserna för att tigga i rikare länder? Många har en samordnare och jag kan inte fatta hur detta kan räknas som något annat än en annan typ av trafficking?
Desdutom bor vissa i bilar och på soptippar. Det är väl inte heller meningen mef fria gränser eller?

Jag är riktigt kluven. Jag vill hjälpa men jag vägrar att ge pengar till sådan här verksamhet när den är organiserad och kriminell.

Men hur vet man? Hur ställer ni er till detta?

Jaha jag hittade ingen diskussionstråd om detta.
Hur ser ni på saken?

Jag känner mig jättekluven. Senaste året har det ju exploderat av tiggare i alla? städer utanför de största butikerna.

Jag tycker ju någonstans synd om dom som sitter där men samtidigt ser jag massor av inlägg på facebook där tiggare inte alls behöver sina käppar, det åker runt män och plockar av tiggarna stora summor pengar. Dom som erbjuder sig att ta med dom in och shoppa istället för att ge pengar så vill dom ha kvittot så ingen ska tro att de stulit och en timme senare går de in i butiken och länar tillbaka blöjor och konservmat mot pengar. Detta kan butikspersonal vittna om osv osv listan på bedrägeri kan göras lång även om det rör sig om enskilda fall.

Är det verkligen såhär EU ska fungera att man ska kunna åka över gränserna för att tigga i rikare länder? Många har en samordnare och jag kan inte fatta hur detta kan räknas som något annat än en annan typ av trafficking?
Desdutom bor vissa i bilar och på soptippar. Det är väl inte heller meningen mef fria gränser eller?

Jag är riktigt kluven. Jag vill hjälpa men jag vägrar att ge pengar till sådan här verksamhet när den är organiserad och kriminell.

Men hur vet man? Hur ställer ni er till detta?
Innan man bestämmer sig för att verksamheten är organiserad o kriminell går det ju att söka på vad polis o media kommit fram till.

det åker runt män och plockar av tiggarna stora summor pengar.
Det är åt h-e.
Dom som erbjuder sig att ta med dom in och shoppa istället för att ge pengar så vill dom ha kvittot så ingen ska tro att de stulit och en timme senare går de in i butiken och länar tillbaka blöjor och konservmat mot pengar.
Inget konstigt alls. Sitter man utanför en butik i Sverige och tigger för att ens familj har det jävligt i t ex Rumänien så är man nog betydligt mer hjälpt av kontanter än av blöjor och konserver.
Jag tror att man utan risk kan hävda att de som tigger på gatorna åtminstone är mer behövande än någon medlem på Buke är.
Är det verkligen såhär EU ska fungera att man ska kunna åka över gränserna för att tigga i rikare länder?
Ja. Det är så det skall funka, men poängen med den fria rörligheten faller litet när det är så radikala skillnader i ekonomi och levnadsstandard mellan medlemsländerna, och mellan folkgrupper i länderna.
Många har en samordnare och jag kan inte fatta hur detta kan räknas som något annat än en annan typ av trafficking?
Samordningen har diskuterats mycket, jag själv ser inget konstigt i att tiggare samordnar sig och delar på bilar, resor, förläggning etc. Men när samordningen övergår i direkt utnyttjande är det åt h-e.
Inte meningen, men en konsekvens som är svår att undvika. Är det bättre för de hjälpsökande att vi förbjuder övernattning i bil eller tält? Att vi förbjuder tiggeri, så problemet försvinner (från vårt synfält)?
Om man har uppfattningen att tiggare egentligen har det bra, att de genomgående bara lurar oss naiva svenskar, att alla gåvor bara underblåser något slags paneuropeisk organiserad kriminalitet, och att tiggarna egentligen har det bra i sina hemländer, då ska man förstås inte ge något.

Jag tror inte det, så jag ger. Inte alla, inte alltid. Men somliga, ibland. Som den slitna klyschan - ingen kan hjälpa alla men alla kan hjälpa någon.

Om man har uppfattningen att tiggare egentligen har det bra, att de genomgående bara lurar oss naiva svenskar, att alla gåvor bara underblåser något slags paneuropeisk organiserad kriminalitet, och att tiggarna egentligen har det bra i sina hemländer, då ska man förstås inte ge något.

Fast då kanske det är dags att vakna upp och se romernas verklighet i en del europeiska länder, som på något sätt kan vara en del av EU trots att man inte ställer upp på grundläggande värderingar.

Alltså; de flesta är inte här bara för att överleva själva. De är här för att bekosta hela sin familjs överlevnad. Därför är kaffe, mackor och frukt inte det primära behovet. Givetvis behöver en människa också äta, men väldigt lite per dag.

Att man organiserar sig och har en mobiltelefon? Hur skulle ni själva göra för att så effektivt som möjligt tigga för er familjs överlevnad? Att kunna kommunicera och ordna transport är väl något av det mer grundläggande tryggheten för överlevnad och funktion?

Jag tycker att det är mycket tråkigt med de bedrägerier i form av låtsat handikapp som förekommer - men jag ser det som ett uttryck för desperation i en desperat situation. Om man får 100kr mer per dag genom att ha en käpp, och det innebär att min son kan gå i skolan 3 år längre och kanske, kanske slippa att tigga i framtiden - nog fan skulle jag kunna låtsas behöva en käpp i den situationen.

Jag tror helt enkelt att vi lever så långt från deras verklighet att vi inte ens är i närheten av att förstå den desperation som finns. Vi har en naiv, romantisk bild av ur en tiggare måste vara för att vara berättigad till att tigga - men ser inte ens 10% av deras värld.

Lösningen för gruppen romer på sikt utgörs dock inte av att ge pengar - men för individen gör det skillnad här och nu.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Äldre Så först lite bakgrund. Det här gäller en småstad,en ICA och ett COOP, många äldre bor där. Vi har 2-4 tiggare i stan åt gången, just nu...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
9 426

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka