tidningar för skolbarn

ameo

Trådstartare
Moderator
Det finns ju diverse tidningar för barn och ungdomar, typ Frida, VeckoRevyn och sånt. Jag har funderat på att köpa (eller kanske prenumerera på) någon sådan till äldsta dottern, snart 11 år. Men vilka av dessa tidningar är lämpliga för vilken åldersgrupp? Nån som har koll?
Och hästtidningarna, vilka finns? Min häst finns väl kvar, antar jag? Vilka mer? Hurdana är de? Vettiga eller bara trams?

Sv: tidningar för skolbarn

Nu var det några år sedan men... ;)

Min häst och kamratposten är det jag skulle rekommendera. Fast jag är inte helt säker på att kp finns kvar, men är ändå en av de mer seriösa (eller var) när jag läste med intressanta ämnen som inte bara gick ut på kläder, smink och sex.

jo, KP finns kvar, om jag inte missminner mig.

Fast även om jag själv tycker att kläder och smink är rätt ointressant (vilket förvisso smittar av sig på barnen :p) så känns det väl lite som att jag inte kan undanhålla detta från barnen...

Fast KP hade en väldigt sund inställning på sex när jag läste den vilket jag tyckte var viktigt.
De har en hemsida, gå dit och kolla så får de se själv om om du/dottern tycker det är något:)

Personligen hade jag valt KP över frida till mina barn, utan reflektion. Min mamma började premunera åt mig runt 10 utan att fråga om åsikt, utan det var vad hon ansåg var vettigt.

Om man vill ha en tidning i "Frida stil" så finns ju bland annat Julia och Emma. Julia läste jag mycket i den åldern och jag vill minnas att den var ganska intressant.

Min dotter har fått köpt lite sådana tidningar och valt själv, men hon har inte riktigt tyckt att någon har varit jättebra utan hon läser mina och sina kusiners gamla Min häst istället. KP är nog den tidningen som jag tycker är bäst, så den ska jag nog skriva upp på hennes önskelista i jul till släkt och vänner att få i premunation.

Min Häst har inte förändrats mycket över åren, jag har ju mina, jag har köpt beg själv oxå så jag har från -70 till slutet av -90 själv och så har barnens kusiner från 00-10 så vi har täckt in nästan alla årgångar! ;) Sen finns det ju bättre och sämre serier men på det stora hela är den bra! :D

Om man vill ha en tidning i "Frida stil" så finns ju bland annat Julia och Emma. Julia läste jag mycket i den åldern och jag vill minnas att den var ganska intressant.

Skriver under på det. Julia läste jag mycket på mellanstadiet och det fanns alltid i biblioteket. Frida riktar sig mer åt tonåringar och jag själv hade iaf inget intresse av den när jag var 11, då var Julia bättre. Där är ju dessutom kläderna mer riktade till de yngre än vad de är i Frida. Eller, det var så förr iaf :)

Min Häst är nog den bästa hästtidningen, helt klart!

Kamratposten! Tacka gudarna för kropp och knopp sidorna! Jag väntar bara på att systersonen ska bli stor nog för den så tänker jag lösa Julklappen så i några år.. Men nästa år är det nog Dags för Bamse I alla fall.

Kamratposten finns och är rätt trevlig och allmänbildande.

Jag tycker faktiskt att Min Häst är riktigt trevlig också, ofta lär man sig något om hästar eller vänskap eller så av serierna. Däremot är serierna extremt fula, med gräsliga bilder. Kan man överse med det, så är det en tidning jag gärna skulle låta barn läsa om de gillar hästar.

Kamratposten har ett mycket trevligare bildspråk.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har under något år funderat på om det inte vore en rolig, utvecklande erfarenhet att vara värdfamilj till en student på språkresa...
Svar
4
· Visningar
888
Senast: Björk
·
Övr. Barn Finns så mycket kloka människor här så jag vill fråga, kanske finns något man kan göra som man inte har tänkt på. Min väninna levde...
Svar
14
· Visningar
3 301
Senast: krambanan
·
Övr. Barn Mina döttrar närmar sig åldern då det börjar hända saker med kroppen, såsom bröst och mens och sånt. Vi har tagit den "lilla versionen"...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
15 856
Senast: cirkus
·
Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 656

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka