tidigt skördat timotejhö - trolig sockerhalt?

ameo

Trådstartare
Moderator
En bonde jag handlat hö av tidigare har nu annonserat om att han har kvar att sälja. Han brukar ha timotejhö (bara "gräs", inget klöver), som han skördar tidigt = så fort det gått i ax.
OM man generaliserar - är det troligt att det är högt eller lågt sockerinnehåll i ett sånt hö? Någon som kan tänkas ha någon aning?
(funderar bara på om jag vågar försöka ge det till mina fångponnyer, som nu är högdräktiga och snart digivande)

Sv: tidigt skördat timotejhö - trolig sockerhalt?

Sockerhalten är mycket beroende av vilken tid på dygnet gräsets slogs och hur vädret var natten innan.
En varm natt och gräset slås tidigt på morgonen ger lägst sockerhalt!

Jo, så är det ju, men även ingående grässorter spelar ju roll.

Just varit på föreläsning.
Det är omöjligt att säga sockerhalten utifrån när höet är skördat. Studier visar att det kan variera. Sedan spelar som sagt grässorter in, om det är mycket blad eller strån i höet.

Finns bara ett säkert sätt och det är analys.

Enl studie så är ett korrekt jäst ensilage det vallfoder som har minst socker då det försvinner under processen.

Grässort har ganska liten betydelse för sockerinnehållet. Du kan se skillnaden mellan olika grässorter här:

http://www.safergrass.org/pdf/AAEPposter.pdf

Det är som Natasja säger: Väderleken innan och när på dygnet gräset slås är i princip helt avgörande. Man kan m.a.o. aldrig ge oanalyserat hö till en fångponny.

Det sorgliga är att den “sockeranalys” (Ekelunds metod) som svenska analysföretag gör inte är tillförlitlig. Det enda hyffsat säkra sättet att få veta socker- och stärkelsehalten i ett grovfoder är att skicka höprov till USA för analys.

Jag lärde mig för 7-8 år sedan att timotej skulle vara lägre i socker o stärkelse just pga bladfattighalten, men det är nog snarare proteinhalten.

Bokade timotejsilage som bonden glatt visade o vid nästa leverans var det ett helt annat. klart att man blir "gnällig".
Här i trakten är det INGEN bonde som tar analys eftersom de får sälja allt ändå.
Just nu har jag ett silage med 10 MJ, men det funkar då stoet är högdräktigt

Senast ändrad:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 599
Senast: Enya
·
Foder & Strö Till hösten flyttar jag till ett stall där man köper in sitt eget grovfoder. Det blir första gången jag på egen hand köper in grovfoder...
Svar
2
· Visningar
1 131
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Någon med samma problem? Jag börjar ge upp. Har en bonde som tar in en massa hö och hösilage varje år. Jag bokade upp...
Svar
4
· Visningar
2 472
Senast: Natasja
·
G
Hästvård Hej min halvblodsvalack född 2004 kom hem halt till mig i början av juli efter att ha varit utlånad på foder i två år. Fodervärden...
Svar
6
· Visningar
4 535
Senast: Goldilock
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna