Tidigarelägga mpr- vaccin pga semesterresa? Erfarenheter?

ako

Trådstartare
Vi ska - för första gången sedan vi fick barn (dvs 7 år sedan)- åka på semester till Kanarieöarna (inklusive Bamseklubb och hela tjolabalejet vi aldrig trodde vi skulle befatta sig oss med innan vi blev föräldrar :-D) med våra tre barn; 6 år, 3 år och då 8 månader.

När jag nämnde detta på BVC när vi var för att mäta o väga lillebror i går föreslog sköterskan att man skulle ge honom MPR- vaccin innan resan. "Visst" sa jag och hon skulle prata med läkare o skicka kallelse. Nu har jag försökt läsa på lite på seriösa hemsidor (T ex landstingens) och får där infon att det inte anses nödvändigt / inte rekommenderas att ge extra mpr- vaccin till så pass unga barn för en kortare charterresa till Kanarieöarna, Grekland etc. Jag blev helt villrådig! Hur ska man göra liksom? Ni som rest med spädisar- hur har ni gjort?

Kommer ni i håg om mpr- vaccinet ges med en eller två sprutor förresten?

Tack på förhand för svar :-)

Vi ska - för första gången sedan vi fick barn (dvs 7 år sedan)- åka på semester till Kanarieöarna (inklusive Bamseklubb och hela tjolabalejet vi aldrig trodde vi skulle befatta sig oss med innan vi blev föräldrar :-D) med våra tre barn; 6 år, 3 år och då 8 månader.

När jag nämnde detta på BVC när vi var för att mäta o väga lillebror i går föreslog sköterskan att man skulle ge honom MPR- vaccin innan resan. "Visst" sa jag och hon skulle prata med läkare o skicka kallelse. Nu har jag försökt läsa på lite på seriösa hemsidor (T ex landstingens) och får där infon att det inte anses nödvändigt / inte rekommenderas att ge extra mpr- vaccin till så pass unga barn för en kortare charterresa till Kanarieöarna, Grekland etc. Jag blev helt villrådig! Hur ska man göra liksom? Ni som rest med spädisar- hur har ni gjort?

Kommer ni i håg om mpr- vaccinet ges med en eller två sprutor förresten?

Den ges med en spruta.
Jag har inte rest med bebis, men skulle inte ge MPR så tidigt som 8 månader. Har hört av läkare som tycker att man bör vänta till barnet är 3 år innan man ger MPR.
Mina två äldsta har fått den vid 3 år.

Tack på förhand för svar :-)

• Gilla
Reactions: ako
Mpr vaccinet ges med en spruta.
När vi hade ett fall av mässling här i "byn" så började man massvaccinera alla småttingar från 9 månader...
Om du behöver vaccinera din lilla kan jag däremot inte svara på, kanske en vaccinationsbyrå kan svara. De brukar kunna det där allra bäst.

• Gilla
Dottern fick sin mpr lite tidigarelagd för att vi skulle till Mallorca.
Hon var 14 månader när vi åkte, och fick sprutan på sin ettårs-koll om jag minns rätt. Får de den för tidigt måste de ta den igen, har jag för mig, men vi prickade precis ettårsgränsen.

Jag hade inte en tanke på att ifrågasätta utan gick helt på BVCs rekommendationer, och det funkade bra. Kändes bra att hon var skyddad mot så mycket som möjligt.

• Gilla
Tack för era svar :-)! Jo jag litar ju på BVC, blev bara lite tveksam när jag såg landstinget i Hallands råd på webben. Blir vaccin tror jag, fast han bara kommer vara 7 mån då ( en månad innan avfärd för att få skydd). Tack igen :-)!

Vi gav vid 9 mån inför resa till Turkiet. Hade läst en artikel på nätet där dom rekommenderade att vaccinera barn mot mässling innan resa även till syd Europa. En artikel från förra året. De jag hittade om att man inte behövde vaccinera om man reste till grekland osv var flera år gamla.
Bvc höll med mig om vaccination och sa att det nya är att man rekommenderar att vaccinera barn över 6 mån.

Hon kommer få ta om den vid 18 mån eftersom hon var under 12 mån. :)

• Gilla
Lite ot men far barnen bara en spruta i Sverige?

Här i Österrike far dom tva för att vara grundvaccinerade. I min dotters vaccinationsplan star det att hon ska fa vaccinet juni-15 och april -16, da är hon 14 manader och 2 ar.

Sonen fick vid 9 månader för att vi skulle till USA. Det räknas då som resevaccin. Fick den vanliga vaccinationen vid 18 månader. Lillebror i magen kommer också få sin som resevaccin eftersom vi planerar att åka till USA när han är runt 9 månader, just för att han ska kunna få vaccin mot mässlingen.

Lite ot men far barnen bara en spruta i Sverige?

Här i Österrike far dom tva för att vara grundvaccinerade. I min dotters vaccinationsplan star det att hon ska fa vaccinet juni-15 och april -16, da är hon 14 manader och 2 ar.

Här får de en spruta vid 18 månaders ålder och dos två vid 5-6 år, enligt det allmänna vaccinationsprogrammet.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka