Tidig inridning "over there"

Sv: Tidig inridning "over there"

:cry: :cry:

håller nog inte länge!
tid är väl pengar :cry:

Visserligen är jag för att man ska förbereda hästen väl och så men detta är i tidigaste laget enligt mig...:crazy: . Men, skulle vi inte haft treårsgräns så hade det säkert pågått även här...:cool:

Det är olika dessa hästar i filmen håller länge men kossehästarna brukar inte hålla lika länge pga att slidestopen tar hårt på hästarna (ÄVEN HÄR) i bakknäna och haserna. Med dess tjocka tunga gubbar och så är de här oxå även för 3åringar men de pratas aldrig om det.
Vi rider ju in våra galopphästar när dom är 1,5 år men sen är alla olika mogna och växer dom mkt så låter vi dom vara ett tag. Sunt förnuft kommer man långt med. Det vore inte dumt om dom tränare som ska träna unghästar även iwestern skulle få gå kurser ang träning och anatomi och foder som travtränare och galopptränare gör. Så rensas alla oseriösa bort. De kostar lika mkt att ha en western häst i träning som att ha en galopp/travhäst i träning.
Jag tycker man kan rida in många hästar när dom är 2,5 år åtminstone och tömmköra och mkt mkt annat när dom är 2år el yngre för då är dom så bra hanterade att de brukar inte bli några problem. Tänke er en ohanterad 2åring el som halvbloden 3åring fy Sjutton vad hemskt.:eek:

Tänke er en ohanterad 2åring el som halvbloden 3åring fy Sjutton vad hemskt.:eek:

:eek: ...är precis vad jag fått jobba med rätt mycket under mina 40 år med häst... Därför har jag nu bestämt mig för att inte ta mig an andras hästar längre utan enbart ha mina egna.

Precis som du säger tycker jag att det är bra med tidig förberedelse för det stärker om det sker på rätt sätt i rätt tid...och man måste vara vaken för varje enskild individs utveckling. Min egen 3-åring började ju växa och tappa tänder här i slutet av april-början på maj. Hon ställdes då av efter att ha arbetat 3 ggr i veckan under första delen av året. Som tvååring har hon enbart arbetats vid hand.

Jag red in min häst när han var 2-2,5 och lät honom vila ca en månad tills han blev tre och då började jag igen.. Och voila! Hade nästan allt gratis, ingen kaxig treåring utan en treåring som redan visste vad jag ville. Och jag tror att de flesta som sysslar med unghästar i denna ålder vet när det är dags för hästen att få väx-vila, eller vila öht. Men jag håller med, det är rätt tufft att se vad dom kan i så ung ålder.. Undrar hur dom gått till väga ..

Hästarna i svergie har det väldigt bra, många andra länder så kör dom bara på. Det handlar tyvärr många ggr om pengar och håller dom så håller dom. Sen finns det givetvis undantag.
Men dom rids som vilken annan häst som helst iträning i paddock varje dag vilar 1 gång i veckan.Dom har horsewalker och går INTE ut i hage:eek: för då kan dom skada sig.:eek:Mkt handlar om pengar i USA.:cry:

Jag red in min häst när han var 2-2,5 och lät honom vila ca en månad tills han blev tre och då började jag igen.. Och voila! Hade nästan allt gratis, ingen kaxig treåring utan en treåring som redan visste vad jag ville. Och jag tror att de flesta som sysslar med unghästar i denna ålder vet när det är dags för hästen att få väx-vila, eller vila öht. Men jag håller med, det är rätt tufft att se vad dom kan i så ung ålder.. Undrar hur dom gått till väga ..

Min fröken var inte färdig för att bära nåt alls förrän i vintras som 2,5 åring. Hon gick hela våren i arbete tills hon blev 3 ( född i maj)...och hon hade då trots så det räckte och blev över...:whistle:...Här får man inget gratis och tränaren har själv konstaterat att jag har lite mycket häst med på tok för mycket attityd:rofl:

Nåväl, nya clinics är inbokade i höst och jag hoppas verkligen att fröken mognat i huvudet lite till dess;)

Detta skulle alltså innebära att min unga pojke skulle kunna ridas in i höst (född i april) om han inte är i en växtperiod?

Jag tycker att det är lite väl tidigt att tävla en 2 åring...och tittar man på filmen så har det krävt en hel del för hästarna att komma dit dom är.

Detta skulle alltså innebära att min unga pojke skulle kunna ridas in i höst (född i april) om han inte är i en växtperiod?

Jag tycker att det är lite väl tidigt att tävla en 2 åring...och tittar man på filmen så har det krävt en hel del för hästarna att komma dit dom är.

Jo men man behöver ju inte hålla på att galoppera osv så mkt jag tror det ser värre ut än vad det är. de är klart du kan sitta in honom men du ska ju behöva rida honom och jobba honom trött och svettig utan bara så han får lära känna dig på hans rygg. Ju äldredom blir desto starkare och egensinniga blir dom. Då kan du forma dom lite mer. Innan dom kommer in i trots åldern el ska vi kalla det tonåren. och blir coola och tuffa o balla.:rofl:;) Skämt och sido sunt för nuft kommer man långt med.:):idea:

Min fröken var inte färdig för att bära nåt alls förrän i vintras som 2,5 åring. Hon gick hela våren i arbete tills hon blev 3 ( född i maj)...och hon hade då trots så det räckte och blev över...:whistle:...Här får man inget gratis och tränaren har själv konstaterat att jag har lite mycket häst med på tok för mycket attityd:rofl:

Nåväl, nya clinics är inbokade i höst och jag hoppas verkligen att fröken mognat i huvudet lite till dess;)

En del mognar aldrig :( nej men de ska nog bli bättre. hon behöver säkert lite erfarenhet bara.

Ursäkta om jag kapar tråden lite, men det är nästan samma ämne.

Om man kollar på trav och galopp hästar, de rids väl in i 2 års åldern också om inte jag minns fel? (Travhästar rids ju inte då, men de börjas ju hårdtränas i den åldern?)
De hästarna får ju oftast mindre eller större skador pga olika andledningar och de blir väldigt stressiga och stissiga. (iallafall de jag har träffat, sen så är ju säkert inte alla sådana) Kollar man sen på de här pleasurehästarna så är ju dem inte med om den stressen och prestationen som galopp och travhästar måste vara med om.. det handlar ju om att hästen ska slappna av och ta dte lungt, för att det ska bli så bekvämt och mjuk som möjligt att rida den?

bara en tanke.. Herregud, nu är jag trött. Jag förstår knappt själv vad jag skrivit, hoppas ni fattar lite vad jag tänker på, bara lite funderingar.

Ursäkta om jag kapar tråden lite, men det är nästan samma ämne.

Om man kollar på trav och galopp hästar, de rids väl in i 2 års åldern också om inte jag minns fel? (Travhästar rids ju inte då, men de börjas ju hårdtränas i den åldern?)
De hästarna får ju oftast mindre eller större skador pga olika andledningar och de blir väldigt stressiga och stissiga. (iallafall de jag har träffat, sen så är ju säkert inte alla sådana) Kollar man sen på de här pleasurehästarna så är ju dem inte med om den stressen och prestationen som galopp och travhästar måste vara med om.. det handlar ju om att hästen ska slappna av och ta dte lungt, för att det ska bli så bekvämt och mjuk som möjligt att rida den?

bara en tanke.. Herregud, nu är jag trött. Jag förstår knappt själv vad jag skrivit, hoppas ni fattar lite vad jag tänker på, bara lite funderingar.

Jo men det är ännu tidigare än 2 dom startas på hösten efter autionen i oktober så säg november så sitter vi in dom och tömkör och kör intravarna. att dom blir stissiga beror mkt på att man inte har så mkt tid för varje häst och att dom står inne 23tim om dagen på banan iallafall andra har det ju bra (mina)som får gå ute ca 6tim men sen måste dom få gå in och få mera mat kraftfodret är ju mkt mkt viktigt för att bygga muskler havre förvandlas till protein och av protein bygger dom muskler. Sen står det allt från 25-60hästar i ett stall och det rör sig hela tiden och därför kan många få magsår och bli stressade. Men tyvärr så är det så att travarna har mkt mer förslitningsskador än galopphästar för dom tränar på mkt hårdare underlag vi galopphästar går på mjukare underlag. Så nu fick vi de förklarat men nu får vi återgå till ämnet.:bow:

Liknande trådar

Western Tråden är sammanfogad med inlägg från BBtråden. Förstainlägg: http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=15341177&postcount=8 /ricca...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 889
Senast: Bewildered
·
Western Jag hittade denna filmen på tuben, och när man ser denna film så skulle ju t.o.m. jag våga starta i en WR...
Svar
12
· Visningar
1 552
Senast: alazzi
·
Ridning Hej! Jag har den senaste tiden läst på otroligt mycket om bettets inverkan på hästen och det har slagit mig hur lite ryttare egentligen...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
11 060
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Jag behöver lite input... Jag har en häst som jag haft sedan sommaren 2011. Fram tills sommaren 2012 var det inga som helst problem...
Svar
4
· Visningar
1 864
Senast: lomuxx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama