Tidig eller sen skörd?

K

Kvarnen

Hej,
vilket är bäst (väldigt generellt) för hästar, tidig eller sen skörd. Vilken är den idialiska råproteinhalten? MJ? Jag rider väldigt lätt på mina hästar. Promenadridning. Nån som är duktigt som orkar svara. :)

Tack
 
Väldigt generellt kan man säga att det optimala är att få en Srmp/MJ-kvot på 6 eller strax över och en MJ på ca 7,5 för då kan man ge sin häst fri tillgång och ev reglera MJ-behovet med kraftfoder.

mvh Jessica
 
Visst behöver man även ge någon form av mineraltilskott då? Hö är väl tex inte speciellt selenrikt i de flesta delar av landet efter vad jag förstått, åtminstone inte på vårkanten? Men det kanske ordnar sig om hästen har fri tillgång?
 
Energivärdet växlar under dagen! Mycket sol = högt energivärde.
 
Proteinet är högst i början av säsongen för att sedan sjunka. Energin kan variera mycket men brukar ligga ganska stabilt under säsongen.
Ju senare man skördar höet desto grövre blir det. En del hästar uppskattar inte för fint hö medans de flesta äter riktigt grovt. De flesta hästar väljer mittemellan grova strån framför de riktigt tunna eller grova.
Optimala värden beror främst på vad hästen ska användas till.
mvh Maria
 
Det bästa är att hitta ett grovfoder med OK energi/protein-kvot, vilket gör det lättare att balansera foderstaten.

I övrigt tycker jag att du ska titta på priset och jämföra med näringsinnehållet. Jag skulle gärna ha ett foder med lägre värden per kg än ett foder med "supervärden" om priset för den egentliga näringen är detsamma. Foder med lägre värde = man kan ge större givor.
 
Jo, men de brukar även rata de allra finaste, och om inte annat kan de bli dåliga i magen av för fint hö.
mvh Maria
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 664
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
544
Senast: Sesca
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 269
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 462
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp