Tid för att äta 1kg hö?

milly

Trådstartare
Vet ni hur lång tid det tar för era hästar att äta upp t ex 1kg hö?
Tyckerd et verkar var en sån himla variation mellan olika raser och individer.

Min nsv bruksdam åt upp 1kg på typ 15-20min.
Om hon fick 4kg hö så var det slut efter 1 och en halvtimme.

Enligt en undersökning som gjorts äter en stor häst 1kg på 40min och en ponny äter samma mängd på 80min. :eek: Tar det så lång tid för andra hästar?
Okej möjligtvis 80min för en liten liten shettis men...

Vore intressant att höra hur fort era hästar äter. :smirk:

Sv: Tid för att äta 1kg hö?

Om jag tittar på min gamle valack, 17 år som alltid är hungrig tar det max 15 minuter, min mer finlämmade madam slabbespann, ungt Hbl sto så tar det säkert 40-50 minuter.

Skillnad! :D

beror mkt på hur hungrig han är ,ett fullblod 6 år valack. Äter sakta, 2kg får han på em + lite musli tar mint 1 -1,5 t att äta upp om han överhuvudtaget äter upp allt hösilaget.

fred skrev:
beror mkt på hur hungrig han är ,ett fullblod 6 år valack. Äter sakta, 2kg får han på em + lite musli tar mint 1 -1,5 t att äta upp om han överhuvudtaget äter upp allt hösilaget.

Äter inte upp?! Min madam sopade upp varenda strå hon hittade... :angel: :D jag skulle nog kunnat ge henne 10kg så skulle hon slängt i sig det på sisådär max 3timmar. :angel: :angel:

CarolaLind skrev:
Om jag tittar på min gamle valack, 17 år som alltid är hungrig tar det max 15 minuter, min mer finlämmade madam slabbespann, ungt Hbl sto så tar det säkert 40-50 minuter.

Skillnad! :D

ja det var skillnad det!! :o

Ja det är ett stort problem ,han hatar att vara inne i boxen så på morgonen äter han knappt något hösilage alls ,har ju visseligen petat i sig ca 6-8 kg under natten så han är väl inte så hungrig, får ju en del kraftfoder också vilket slinker ner i rasande fart.

Mina hästar äter det på ca 15-20 minuter. Russen ca 30-40 minuter.

Det beror ju på hur höt ser ut också.
Imitt stall har vi nu ett parti med hö som är väldigt finklippt (ser nästan ut som gräsmatteklipp :crazy: ) och tunnstråigt. 1 kg försvinner på nolltid, eftersom kusarna knappt behöver tugga :smirk: det är bara att svälja.
Vi var inte så nöjda med detta, så beställde in ett nytt parti hö som är grövre. Nu får kusarna 50/50 av varje hösort, så att vi någon gång blir av med "tusshöt".

Jag tycker mig ha märkt att ättiden per kg stiger för min kuse (kallblodstravare). 1 kg tar 15-20 min, 2 kg tar en timme o 3 kg tar ett par timmar. Om han får mer vet jag inte riktigt hur lång tid det tar för det får han alltid under natten.

För att förlänga ättiden för honom (kan bara ge 3 kg hö på natten annars blir han rund som en tunna) har jag gett honom 0,5-1 kg halm på kvällen o det har han att pilla med hela natten. Som tillägg kan nämna att han får knappt 1 kg kraftfoder så det kan jag tyvärr inte sänka.

mvh Jessica

Islandshästar.
1kg runt en timma.
2kg runt 3 timmar.
6kg hela natten och kvar på morgonen.
12kg ensilage 54%ts runt 12 timmar.

Nordsvensk.
1kg 40min (samma som i undersökningen alltså).
2kg 2 timmar.
3kg 3 timmar.
4kg 5 timmar.

Mitt shettis sto tar hur lång tid som helst på sig. Hon står där och filosoferar och jag skulle inte bli förvånad om hon ibland tar 2-3 timmar på sig att äta upp 1 kg hö. Är det då dessutom folk i stallet så tar det bra mycket längre tid för då måste man ju titta vad som händer där ut.

Min islandsvallack äter säkert upp 1 kg på max 30 minuter, han är nog världens matvrak.

Min shettis vallack (snart 2 år) äter knappt ett kilo alls vid fodringarna:p Han tar också lååång tid på sig;)

Mina är ganska lika varandra, de äter 1 kg (ts 84) på ungefär en
timme. Kan ibland käka på 45 minuter om de fått komma in senare
och därför är lite hungriga.

2 kg brukar ta ungefär 1, 30 h, och sen brukar det rulla på med
ungefär en halvtimme extra per kg de ätit... (Har suttit med klocka och videoövervakning en hel natt för att kolla att maten inte tar slut på en gång utan att de har å göra LÄNGE).

Exempelvis så har stoet som får 7 kg hö klockan 21.00 hö till kl.
06.00, men då äter hon inte konstant utan sover lite, rullar sig,
dricker, tittar ut genom fönstret etc.

Valacken får 5 kg hö samma tid och har hö till 05.00 ungefär, det
varierar dock lite för ibland så äter han inte upp allt (ingen hungrig
häst). Han har samma vanor som stoet ungefär, alltså äter han inte
konstant.

Så, alltså :D 1 kg hö på ungefär 1 timme.

Tacitus skrev:
Genomsnittlig ät-tid på ett kilo hö lär ska vara 40 minuter...

Ja för stora hästar, enligt en undersökning. (det skrev jag i mitt första inlägg)

fälttävlansnörd skrev:
Så, alltså :D 1 kg hö på ungefär 1 timme.

:eek: Gud vad lång tid! Vid det laget hade min käkat sisådär 3-4kg :o .

Alltså det är inte konstigt att jag är så himla orolig över grovfodermängder... Min skulle nog behövt minst 8-10kg per natt för att det skulle räcka till 4-5 på morgonen. :crazy:
Tror inte det fanns nåt stopp på den damen!
Kanske att hon åt lite lugnare efter 3-4kg hö (alltså efter en timme :angel: ) . Det kändes som att hon trodde att varje måltid var den sista och hon var alltid den som hördes och syntes mest när det var dags för utfodring :rofl: *saknar* (hon är i trapalanda nu)

Intressant.

Mitt gamla halvblod äter 1 kg på ca 45 min.
Den andra på ca 30 min, men 3 kg, tar honom ca 3 tim att tugga i sig.
3 åriga halvblodsstoet är matgalen, hon äter 1 kg på 15-20 min.
3 kg på 1½ timme.
3½ kg hösilage på ca 1 timme.
Tinkern äter 1 kg på ca 30-40 min.
3½ kg hösilage på 1½ timme.

Det tar ca 1 timme för min häst att äta 1 kg hö. Hon får 8 kg (9 kg om man räknar med lusernet) grovfoder klockan 17-18 och det tar henne hela natten att äta upp det. Måste ge henne så mycket på en gång eftersom det är sista fodringen i vårt stall :( Tycker synd om stallägarens ponnyer som får ungefär 3 kg hösilage den tiden och sedan ingenting förrän vid 8 på morgonen... De äter dessutom fortare än min stora häst (inte så konstigt när de är så hungriga).

Senast ändrad:

det sägs att en häst ska äta varje gång i 1 timme, då har den fått så mkt mat den ska ha!

alltså det här är ju väldigt intressant...

För vissa hästar räcker det med 15kg hö elelr t o m mindre för att sysselsättas i 15-16timmar per dygn. De är ju lätta att tillfredställa tuggbehovet hos! :idea:
Medans min skulle nog behöva nästan det dubbla för att sysselsättas i över 15timmar. :( Samtidigt var hon ju inte direkt svårfödd, om man säger så... :crazy:
Jag önskade att det hade funnits hö av väldigt låga värden så att jag kunde gett henen FRI TILLGÅNG...

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 206
Senast: ufot
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 696
Senast: Nominous
·
Hästmänniskan Jag kan ju inte vara ensam om det här. Att ponnyerna får rätt mat, rätt mängd etc. är jag jättenoga med. Jag väger, analyserar och...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
8 670
Senast: Balahé
·
Kropp & Själ Lite långt men snälla håll ut :) Jag kan inte sluta äta alldeles för mycket, det är som att min kropp inte känner någon mättnadskänsla...
Svar
8
· Visningar
2 103
Senast: Katti
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama