thorowgoods koppjärn och mätproblem

Nominous

Trådstartare
är de nån som har mätt de vita LÅNGA järnet som är till T6an?? den är ju XV och har alltid fått höra att den är ca 110 grader. den har vart för smal för min häst men nu när hon fått mera manke så har den även blivit lite brantare. inte mindre muskler utan den har blivit mer markerad. fortfarande lika musklad och rund. men nu ligger de vita järnet som gjutet på henne och då har jag tagit för givet att hon är ca 110 grader.

men för några dagar sedan mätte jag om vidden på henne och har mätt henne till ca 105 grader och idag när jag lärde mig mäta på ett annat sätt ( och mer riktigt antar jag) så mäter hon bara 100 grader :eek: (hästen har alltså inte gått ner utan om jag lägger mallen på avritningen på den gamla för ett halvår sedan så är de likadana praktiskt taget men jag har nu fått reda på att man mäter 8 cm ner från mankspetsen och sedan 8 cm till nerifrån och därifrån drar en rät linje - inte genom hela avritningen som jag fått lärt mig innan) men de bli lite svårt eftersom hennes avritning blir ganska rund och inte räta vinklar iochmed att hon har ganska platt manke.

så sen började funderingarna på hur fasen ett 110 järn kan ligga som gjutet på en häst som antagligen är 100 bred?? sen mätte jag om järnet som jag tidigare mätt till 108 grader som jag nu får till exakt 100 grader. :confused:

vad händer?? vad gör jag fel och vad är rätt? hur stor är vidden på de vita OBS!! långa järnet som är XV? nån som mätt de IRL och inte hört på vägar?

vore tacksam för hjälp för detta ger mig huvudvärk :crazy: håller på köper ny sadel och detta gör ju inte saken lättare heller.. suck

Sv: thorowgoods koppjärn och mätproblem

ingen som har koll på järnen eller har tips om vad jag gör rätt eller fel?? :D

Sv: thorowgoods koppjärn och mätproblem

Jag har ett vitt xw järn till min KNIGHTS sadel (så det behöver inte alls vara samma eg) men det är ca 100grader

Liknande trådar

Utrustning Att hitta sadel till ponnyn är helt hopplöst! Det som ligger allra bäst är Knights Sir Walter, dock så är det trångt mellan manken och...
Svar
7
· Visningar
1 739
Senast: Liten
·
Utrustning Jag tror det behövs en ny sadel till friesern jag rider eftersom nuvarande Wintec Isabell Werth inte verkar ligga bra på hästen (fn...
Svar
0
· Visningar
4 937
Senast: karini
·
Dressyr Nu har det gått ca 6 månader med ´min Bates Caprilli, men nu lättar den bak och hon musklar inte sig mer runt manken. Har det vita...
Svar
14
· Visningar
2 068
Utrustning Hej. Hade en annan tråd ang min nya sadel, Knights Hawk, som det vart lite konstigheter med bredden på koppjärnen med. En kort...
Svar
18
· Visningar
1 946
Senast: sissu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10