Thorowgoodjärn i Bates sadel?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Belamie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 209
B

Belamie

En liten enkel fråga bara. Har fått nys om en fin Bates-sadel där det finns utbytbart koppjärn. Troligen är järnet i den sadeln något för smalt för min häst. Har en gammal Thorowgood allroundsadel T4-modell som jag knappt använt, men kom på att det är ett "löst" järn i den. Thorowgooden passar bra på minhäst och koppjärnet är alltså i perfekt storlek där.
Kan man sätta in ett sådant järn i en Bates-sadel? Thorowgood-järnet är av den långa modellen - tittade på H**ks hemsida och jämförde.
Någon som testat och kan dela med sig av sin erfarenhet?

Sv: Thorowgoodjärn i Bates sadel?

Klart att jag skulle prova, men jag har inte köpt Bates-sadeln utan bara sett den på en annons och den finns i andra änden av landet... Tänkte att det kanske var någon här som testat med antingen bra eller dåligt resultat.
Någon?

Bates och Wintec har samma järn. Många gånger passar olika märken på bomjärn men hål och vinklar måste stämma annars förstör man sadeln.

Varför inte köpa sadeln om du tror den passar?

Om järnet från din nuvarande sadel passar så är det väl bra, annars är det väl bara att köpa ett passande järn från Wintec/Bates?
Kostar ju ca 250kr bara.

Liknande trådar

Utrustning Behöver få lite tips på sadel som kan passa en häst med lite manke, bred (ca 110 grader), platt och relativt rak. Har tidigare haft en...
Svar
10
· Visningar
3 021
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de... 2
Svar
35
· Visningar
6 276
Senast: Lavinia
·
Utrustning Letar efter en dressyrsadel till min ponny som är korsning arab/fjording. Araber är ju inte precis kända för sitt goda sadelläge så jag...
Svar
3
· Visningar
2 678
Senast: Aleel
·
Utrustning Jag får snart ett nervbryt utan dess like. Dessa sadlar :angel: Jag har ett stort hbl med relativt rak rygg och en del manke. Vitt...
Svar
6
· Visningar
3 308
Senast: linzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka