Thorowgood griffin till denna rygg? Vilken sort tippar ni på isf?

Nea_

Trådstartare
Hej!

Funderar på en griffin till min unghäst eftersom han inte breddat sig klart, har provat flera lädersadlar men haft svårt att hitta en bra till honom så vi rider i en bomlös nu som jag inte är helt nöjd med. Han ska få en fin lädersadel sedan då han är mer klar i sin kropp för i nuläget är nog koppjärn bra. Tror ni det kan vara värt att prova en griffin T4 eller T6 på honom? Han har en del manke så den för låg manke är kanske utesluten men T4 normal manke? Eller T6? Hade griffin till förra hästen men den sadeln sålde jag. Han blir något rakare då han jobbar. Har läst att T6 är ganska takformad och jag tror min kille kan bli ganska platt över ryggen då han fått mer muskler så jag är lite tveksam till den. Vet inte hur svängd T4 är så jag tänkte bolla lite med er. Han behöver dock bredare sadel än vid...normal mot vid och vid brukar bli får trång kring manken då han är ganska bred över manken trots sin fjortiskropp :rofl:

dsc_0011_41267681.jpg

http://flyinglady.blogg.se/images/2009/dsc_0013_41267781.jpg

Sv: Thorowgood griffin till denna rygg? Vilken sort tippar ni på isf?

T4 både dressyren och alla utom låg manke är ganska svängda. T6 dressyr är rakare men samtidigt mer takformad, T6 hopp är rak och platt i bossarna.

Sen så är dessa modeller som Hööks har så långa. Haflinger/cobmodellerna sóm Hööks inte har tagit in är kortare.

Nu är ju dessa sadlar ganska tacksamma att rida in, så utifrån hur din häst ser ut idag så skulle jag ändå med det som finns på marknaden idag här prova en redan inriden och tillplattad T6 dressyr alt. en Young rider.
Annars skulle jag testa den äldre modellen Haflinger/cob med fish.

Tack för ditt svar!
Är lite sugen på T6 och för tillfället så har ju min kille ingen platt rygg så är sadeln lite takformad så är det nog bara bra just nu...får väl byta då han börjar bli mer musklad. Vill ha en dressyrsadel och 17" så young rider passar nog inte oss. misstänker att nya T4 kan bli svängd och det verkar ju du med tycka.

Verkligen tack för att du tog dig tid! Är T6 väldigt lång i anläggningsytan?

Jag tycker T6 är lång, det är ju bara cobmodellerna som är korta i deras sortiment.

T6 dressyr i 17" skulle jag gissa är ungefär 50cm lång.

Oki!

Är T6 spikrak eller?

Är T6 längre än T4 dressyr normal manke? Om T4 är kortare tror du han är för rak för den?Jag tycker ju inte min häst är så jätterak, han var mer rak förr han var ännu yngre men nu har ändan skjutit i höjden kan ta en annan bild på honom på lite längre håll.Tror inte hans manke får plats i cobmodellen tyvärr..han är ju en arabkamel:D hade en cobmodell till min förra häst- en nordis och den sadeln var helt ok och höll skicket bra måste jag säga men den är såld så jag kan inte ens testa den på min nya häst.:)

Tack för dina svar!

T6 är inte spikrak, bara rak. T4 svängd.

Alla modeller utom Young Rider har samma längd i Hööks sortiment nu. Det är bara riktiga cobmodellen som inte finns här som är kortare.

Hästen blir ju förhoppningsvis rakare när den börjar jobba. Min har manke och den får plats i en cobmodell och YR modell.

Okej!
Finns youngrider i 17" och dressyr?
Cobmodellen hittar jag inte i dressyrmodell heller...det fanns väl förr?

Du kan inte lägga in en bild på din hästs manke och rygg, vore intressant att se.

Nä tyvärr så finns ju bara YR i allroundmodell. Cobmodellerna får man köpa utomlands nu för tiden.

27763647.jpg

26792444.jpg

Cobmodellen
27762854.jpg

YRmodellen
27640437.jpg

Båda sjunker ned så jag fick in ca 2-3 fingrar när jag satt i dem.

Tack snälla. Vilken gullig häst du har!

Har provat en äldre haflinger/cob med fishinlägg och utan koppjärn.
Längden på den fungerade bra men bossorna för platta så utkanten på dem låg inte an mot hans rygg...en sådan sadel är i nuläget för platt då han är lite för ung och takformad tror jag men i övrigt var den inte fel. Men jag vill gärna ha djupare säte.:)

Tack..

Testa en T6 dressyr då och hoppas att längden fungerar.

Hej!

Provade en T6 och den låg skitdåligt....så den åkte tillbaka. Har tagit ut en sadelutprovare och hon sade att han verkligen inte var lätt...hon förstod mina bekymmer. Lång bred manke....kort anläggningsyta och smal rygg i förhållande till den breda manken. Lätt svängd rygg.
Har bestämt att det nu blir en bomlös dressyrsadel. Funderade på en London men har hört att de ofta ger punkttryck av stigläderfästena så det lutar mot star trekk....men med eller utan bossor, paneler verkar ju bra men sadeln med bossor är ju ursnygg? Har du erfarenhet av star trekk?

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
894
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Behöver få lite tips på sadel som kan passa en häst med lite manke, bred (ca 110 grader), platt och relativt rak. Har tidigare haft en...
Svar
10
· Visningar
2 861
Utrustning Hallå alla häst och sadelkunniga! Jag är på jakt efter sadel till min kallblodstravare och blir helt snurrig i detta sandelträsk🙈 Vill...
Svar
1
· Visningar
822
Senast: Monjana
·
Utrustning Jag har haft ute många olika utprovare och provat väldigt mycket olika sadlar men ändå har det inte löst sig för mig och min häst. Hon...
Svar
8
· Visningar
2 403

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar