Sv: Thermobar utan värme?
Vissa hästar gillar ljummet vatten och vissa hästar gillar lite kallare vatten. Eftersom många av oss hästägare är rädda för att hästen inte ska dricka tillräckligt tex av kolikrisken så vill man ofta tillgodose hästens önskan i detta fallet.
Sen att man inte ska dricka varmt vatten från kranen beror inte på att det skulle finnas bakterier utan pga. mineraler löses ut från rören.
Mineraler OCH bakterier.. gör ett bakterieprov på kalt och varmt vatten hemma så ska du få se.. Gjorde de själv en gång och efter de är det inge mer varmvatten för min del ur kranen
Koka vatten och dricka när det blir ljummet är helt oki.
Rumstemurerat vatten är bäst för oss människor. hällupp i en kanna och låt stå över dagen drick sedan.
Så du menar att de som har sagt till sina ägare att du jag vill enbart ha ljummet vatten.
vadå värmer de upp vatten till sina hästar?
För det är då inte ljummet vatten som kommer ut ur vattenkopparna.
Under de 28 år jag varit i stallar har jag aldrig någonsin sett hästägare som går och ger sin häst ljummet vatten.
Jag har nog stött på normala hästägare med andra ord som inte daltar med hästarna=)
Har alltid haft badkar i sommarhagarna där har vi fyllt på med en slang direkt från stallet= kallt vatten.
Alla hästar har druckit utan problem ingen som har frustat och gnäggat till sin ägare..Geee miiig ljummet vaaattteeeen NUUU!
Kan inte låta bli att bli lite förbannad när jag läser hur folk är så ursäkta mig....korkade som säger att vissa hästar "gillar" ljummet vatten andra kallare.
För sanningen är att det är dess ägare som vill ge sin häst ljummet vatten och det är inte hästen som bett om det.
Det är hästar vi snackar om de har inga önskemål förutom att få mat och vatten.
en häst dricker när den är törstig och äter när en är hungrig, i det fria, i fångenskap kan de oftast bara dricka när de är törstiga.
Men inte alltid äta när de är hungriga då vi ger några gånger per dag och däremellan får de va utan mat!
Så tyvärr kommer aldrig köpa ditt och andras resonemang om att vissa hästar ber om att få ljummet vatten..
Däremot köper jag att vissa hästägare VILL ge sina hästar ljummet vatten och gör de för att DOM tror och tycker att ljummet vatten är det bästa för sin häst!