Thermobar, hästen dricker inte

Oli

Trådstartare
Köpte en Thermobar till hästarna, fick hem den och installerade i tisdags.
Jag förstår självklart att det tar sin tid innan de vänjer sig vid den då det är en ny och konstig grej.
De är inte rädda för den längre då jag serverat höet vid och omkring den men de dricker inte en droppe vad jag kan se.

Gammelhästen dricker bara ca 15 liter vatten i stallet så det är mest honom jag oroar mig för. Han dricker alltid dåligt på vintern men jag vill ju avhjälpa detta med prima vatten i hagen och han blir inte yngre heller.

Hur ska jag göra för att uppmuntra att de dricker ur karet?
Jag tänkte lura dit dem och lägga äpplen i men det är det enda jag kan komma på.
Tips tack!:):):):)

Häll i lite betforvatten om de är vana vid betfor. Du lär ju få tömma och skura ur den efter ett tag såklart men det kanske kan få igång dem?

Jag förstår självklart att det tar sin tid innan de vänjer sig vid den då det är en ny och konstig grej.
De är inte rädda för den längre då jag serverat höet vid och omkring den men de dricker inte en droppe vad jag kan se.

Gammelhästen dricker bara ca 15 liter vatten i stallet så det är mest honom jag oroar mig för. Han dricker alltid dåligt på vintern men jag vill ju avhjälpa detta med prima vatten i hagen och han blir inte yngre heller.

Jag tänkte lura dit dem och lägga äpplen i men det är det enda jag kan komma på.

Vi fick problem med ström i elbaljan. Plötsligt vaktade ledarstoet och lät ingen gå fram till den. Kunde inte känna med handen utan fick sticka ner tungan i vattnet Kände då en svag ström. Vi löste det med att gjorda elbaljan.
Vi har sen dess alltid en vanlig balja också.

Vi fick problem med ström i elbaljan. Plötsligt vaktade ledarstoet och lät ingen gå fram till den. Kunde inte känna med handen utan fick sticka ner tungan i vattnet Kände då en svag ström. Vi löste det med att gjorda elbaljan.
Var det en riktigt thermobar eller en hemmagjord sådan?

man kan blanda i ett paket äppeljuicekoncentrat.

Ström låter troligt. Hästar är väldigt känsliga för ström. Har dom fått en stöt så blir det svårt att acceptera tunnan. Att lägga saker som ruttnar i det ljumma vattnet tror jag inte på. Flytta tunnan och ta bort strömtråden och se om dom dricker då.

Ström låter troligt. Hästar är väldigt känsliga för ström. Har dom fått en stöt så blir det svårt att acceptera tunnan. Att lägga saker som ruttnar i det ljumma vattnet tror jag inte på. Flytta tunnan och ta bort strömtråden och se om dom dricker då.

Kan utesluta att de fått stötar då de inte ens gick fram till tunnan alls de första dagarna när den var ny. Det var en läskig nyhet helt enkelt.
Äpplen fungerade faktiskt toppen! De var uppätna och halva baljan á 30 liter uppdrucken på en förmiddag. Inga ruttna äpplen heller. ;) :)

Jag skulle reklamera omgående om det nu hade varit strömmen som strulade. Förutsätter att en sådan kostsam produkt ska fungera efter ordning. Gör den vattnet strömförande eller ger stötar är det någonting som inte är som det ska, anser jag.

Sedan hästarna fick äpplen i vattnet så dricker de väldigt bra och verkar verkligen uppskatta tempererat vatten i kylan.
Jag är så tacksam att de har perfekt vatten i hagen nu när det har varit och ska vara så jädra kallt!

Vilken grej alltså! Jag borde ha investerat i en för länge sedan. :love::D

Jag tror faktiskt inte att du behöver vara jätteorolig.

Om vi tänker oss att en människa normalt sett ska dricka 1-2 liter per dygn. Och översätter det till en häst enligt omräkningsformeln (som en veterinär använt) att en häst väger ungefär 7 ggr så mycket som en människa.
Så borde 14-15 liter per dygn faktiskt vara tillräckligt för en häst.

Tackar för tipset om äpplen, jag har en som dricker ganska dåligt själv här hemma så det ska jag testa i kväll. Matvrak som är så borde det fungera :up:

• Gilla
Reactions: Oli

Jag har funderat lite på det att ni fick ström i baljan.
Plast leder ju inte ström. Vad var det för konstruktion på den?

Tackar för tipset om äpplen, jag har en som dricker ganska dåligt själv här hemma så det ska jag testa i kväll. Matvrak som är så borde det fungera :up:
Jag har hört att man kan ha i lite äppeljuicekoncentrat (typ JO) för att få dem att dricka bättre. Har aldrig testat själv..

Bra att du köpt en thermobar :)
Ett tips för att förebygga kolik till den gamla hästen; ge paraffinolja i fodret under vintern och även loppfrön. Gamla hästar verkar få kolik lättare pga torrare slemhinnor eller sämre motilitet i tarmen enligt vad jag märkt på vår gamla häst och en till äldre häst i stallet som drabbats på vintern när de dricker sämre och inte får i sig vatten via gräset.

Jag har funderat lite på det att ni fick ström i baljan.
Plast leder ju inte ström. Vad var det för konstruktion på den?

Jodå den är av plast. Inte ens en bekant som är elektriker kunde klura ut problemet.
Förmodligen har det med elstaketet att göra. Enkelt att fixa med jorden iaf.

• Gilla
Bra att du köpt en thermobar :)
Ett tips för att förebygga kolik till den gamla hästen; ge paraffinolja i fodret under vintern och även loppfrön. Gamla hästar verkar få kolik lättare pga torrare slemhinnor eller sämre motilitet i tarmen enligt vad jag märkt på vår gamla häst och en till äldre häst i stallet som drabbats på vintern när de dricker sämre och inte får i sig vatten via gräset.

Han har aldrig fått kolik tidigare men som sagt, han blir inte direkt yngre.
Tack för tipset! I dagsläget får han betfor för tarmarnas skull.

Jag har aldrig haft nån ny thermobar, men kan det vara så att plasten luktar/smakar? I så fall vore det värt att skura karet ordentligt med varmvatten och något oparfymerat diskmedel för att få bort det som luktar, sannolikt mjukgörare (plastizisers).

• Gilla

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka