the plastic bag that flapped...

ameo

Trådstartare
Moderator
Hästar är ju livrädda för fladdrande plast - eller?
Jag drar ibland ut hösilage på en presenning i hagen och så här livrädda blir mina sötnosar...


De två större modellerna som syns i bakgrunden är det rödhåriga hysteriska fullblodet och den vita hysteriska dressyrhästen (vars pappa är känd för att lämna knäppgökar...)
 
Tja, har du varit på en arabhästutställning? ;) :D Jag brukar säga att hade man gjort det man gör där på en premiering så hade hästarna varit inne i nästa socken :p

Dina hästar är uppenbarligen härdade :up:
 
Hehe... när jag stod på förra lösdriften kunden bonden nästan inte köra med traktor i hagen för att alla hästar genast samlades runt honom/traktorn och skulle kolla vad som hände. Han kunde gasa och skrika åt dem hur mycket han ville. Vi fick alltid vara två när ensilaget skulle köras in - en som schasade bort och en som körde traktorn.

Det var ett gäng svenska halvblod, ett fullblod, två PRE, och några ponnys. Hästar vänjer sig snabbt vid det mesta. Vi hade samma problem med de inhyrda stackarna som skulle bygga i ligghallen. Alla hästar var genast framme och skulle stirra, peta på de nya människorna, och kontrollera bygget. ;)
 
Mina snor presseningen/ plast om jag lägger ut det i hagen och leker med det :p
Mina har även klarat testet att vara helt invirad i pressening utan problem :up:
Hos oss är det lixom roligare ju mer det fladdrar och prasslar :D
 
Att ha härdad häst är ett måste och tränas på jämt.

Dock har det sina nackdelar ibland. Mannen skulle i ni hagen med traktorn och grusa grindhålet och fick putta undan hästen med skopan. Sedan försöka ha koll att hästen inte satte huvudet under skopan och fick grus och stenar över sig.

Jag stod på utsidan och kom inte in eftersom han stoppat upp hela grindhålet. Hade förstås gått att lösa men nu löste vi det på detta sätt istället. Hans halvblodskompis vid tillfället stod i andra änden av hagen och kom inte fram förrän traktorn var borta.
 
Hästar är ju livrädda för fladdrande plast - eller?
Jag drar ibland ut hösilage på en presenning i hagen och så här livrädda blir mina sötnosar...


De två större modellerna som syns i bakgrunden är det rödhåriga hysteriska fullblodet och den vita hysteriska dressyrhästen (vars pappa är känd för att lämna knäppgökar...)
:)
Mina tanter springer gärna efter och trampar på presenningen för att få käket fortare. ;)

Men om det däremot dyker upp en skopa jord eller grus i hagen är det livsfarligt. Förmodligen för att det inte har med mat att göra.
 
mat är aldrig läskigt! stubbar och stenar längst vägen som inte rört sig en mm de senaste 30 åren är däremot otroligt läskiga...

mina hästar står bredvid en verkstad, slipmaskin, svetsning, cementbrocka, pressäningar på vift och traktorer i hagen är knappt att man lyfter örat för. men om någon kommer runt hus knuten mot hagen, så är det full fart åt andra hållet och fladdrande näsborrar...

hästar är inte logiska och kommer aldrig bli det.
 
Det bästa är när hästen inte lyfter ett öra när en traktor med tolv ensilagebalar på släpet med fladdrande plast kör förbi. Däremot tvärnitar den från galopp på en öde skogsväg för att ett av löven bland alla andra fallna löv på vägen hade en avvikande färg.

:up:
 
Min tant var livrädd för ikeapåsar när hon var yngre. Sen stod vi i ett stall där höpåsarna till hästarna fanns precis utanför hennes box. Hon insåg rätt snabbt att om man drog i snörena till påsarna så kunde hon få in dom i boxen även om hon fick dom i huvudet först. Behöver jag säga att hon kom över påsrädslan ganska snabbt :grin:
 
Hästar är häst-logiska: traktorer, maskiner och lastbilar är människogjorda, stora, syns på långt håll, innehåller inga leoparder. Stenar, träd och löv tillhör naturen, lyder inte människor och skulle kunna påvisa en leopards andedräkt om de rör sig det minsta lilla eller har bytt plats sedan sist...
 
Min häst gjorde en riktig klassiker som jag inte varit med om i verkligheten tidigare, nästan så jag trodde det bara var skrock :p

Kom galoppande längs grusvägen, en bra grusväg där rikena är mjukare och man kan galoppera jeeeetelänge utan problem, hästen krökte på nacken sådär lite busigt och upptäcker en genomskinlig plastpåse precis framför näsan :nailbiting: hästen som aldrig bryr sig nämnvärt om något (fick nästan en flygande orange påse i ansiktet ett tag tidigare) flög iväg åt höger och jag höll mig med nöd och näppe kvar :D det hela var så komiskt att jag bara skrattade, gav pålle en klapp, rättade till sadeln och galopperade vidare :cautious:
 
Det mesta man pysslar med ute i hagen är ju dagens happening, särskilt om det är mat involverat ;). När jag skulle måla om ligghallen fick jag hålla järnkoll på (nästan helt vita) shettisen som hjärtans gärna ville stoppa mulen i hinken med falu rödfärg.

Hos oss är allt som prasslar, skramlar eller liknar någon typ av hink högintressant eftersom de kopplar det till mat. :D
 
Jag stod tidigare i ett stall med fodergång, från fodergången var det alltså luckor in till varje box. Foderluckorna var tillverkade innan IKEA-modellen började användas, därför fick man tycka IKEA-påsen genom luckan, vända och skaka.
Första gången min häst var med om detta satt han som ett frimärke i motsatt vägg. Då sa stallpersonalen att "så gör alla i början, de vänjer sig"
10 år senare hade han inte vant sig, utan samma visa, tre gånger om dagen.
Kl: 06.00 -Uhääää, ett blått monster, jasså hö...
KL 15:10 - Uhääää, ett blått monster, jasså hö....
Kl: 20:00 -Uhääää, ett blått monster, jasså hö..
Dagen efter..
-Uhääää! osv
 
Med tanke på att allt hö i dag brukar komma ur plastpåsar tror jag de flesta hästar är väldigt vana vid prassel.

En någorlunda smart häst gör väldigt snabbt kopplingen prassel=mat. :)

Men en vit liten plastpåse som kommer flygande på vägen är ju något helt annat, för hästen har den ingen koppling till Ikea påsar eller presenningar. Den rör sig snabbt mot dem på egen hand och därför är det naturligt att de uppfattar den som något levande innan de fått kolla närmare på den.

Du kan packa in hästen i presenning men det är ingen safeguard mot plast i andra former.
 
Min älskling har fått en presenning blåst över sig när hon stod i sjukhage. Stallägaren såg det, men hann inte fram. Han trodde hon skulle explodera och spränga staketet och springa till skogs, men hon stog bara kvar tills den blåste av henne igen.

Vit plast tolkar hon som godis/mat så den är hon heller inte rätt för. Jättekul när jag försöker träna henne inför utställning *not*.

/Lavinia
Hästar är ju livrädda för fladdrande plast - eller?
Jag drar ibland ut hösilage på en presenning i hagen och så här livrädda blir mina sötnosar...


De två större modellerna som syns i bakgrunden är det rödhåriga hysteriska fullblodet och den vita hysteriska dressyrhästen (vars pappa är känd för att lämna knäppgökar...)
 
Utmaningen är inte i hagen med mat inblandat, däremot möter man stora presenningar eller fladdrande flygande saker på dom vanliga ridvägarna, då är det en annan sak.

Har nog faktiskt aldrig mött någon häst som reagerat på prassel och plast och grejer i hagen riktigt. Det lär dom sig ganska så fort om dom är någorlunda vettiga. Bara en som jag stötte på som var rädd för höpåsar också oavsett vart dom var men han var inte riktigt som han skulle.
 
skälet till rubriksättningen för den här tråden är den här bilden, som brukar cirkulera på facebook då och då. Och jag tycker den är jättetramsig, för här vänjer vi hästarna vid att det händer saker runt dem istället för att stänga in dem i en skyddad verkstad där man undviker allt som eventuellt möjligen skulle kunna skrämma dem.

1793607_orig.jpg
 
Hehe... när jag stod på förra lösdriften kunden bonden nästan inte köra med traktor i hagen för att alla hästar genast samlades runt honom/traktorn och skulle kolla vad som hände. Han kunde gasa och skrika åt dem hur mycket han ville. Vi fick alltid vara två när ensilaget skulle köras in - en som schasade bort och en som körde traktorn.

Sådär är det hos oss också när stallägaren kommer med traktorn. Hästarna vet att det innebär ny bal hö och nytt är alltid godast. De ska helst äta direkt från traktorn. :D Min häst är tydligen värst, hon vill gärna klättra upp i balen direkt.
 
Hästar är häst-logiska: traktorer, maskiner och lastbilar är människogjorda, stora, syns på långt håll, innehåller inga leoparder. Stenar, träd och löv tillhör naturen, lyder inte människor och skulle kunna påvisa en leopards andedräkt om de rör sig det minsta lilla eller har bytt plats sedan sist...

För att inte tala om när något har FÖRSVUNNIT, som alltid har funnits där förut!!! Hahah, då är det livsfarligt på riktigt! Måste ju finnas någon i närheten som har ätit upp det! Eller nåt... ;)
 

Liknande trådar

Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 733
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp