Textilmatta till bakläm

Houdinie

Trådstartare
Jag behöver byta ut mattan på baklämmen på mitt släp. Jag vill inte ha gummimatta utan textil (som det är nu), men vad heter mattan!?

Vad ska jag söka på för att få rätt styrka och en halkfri yta?
Vad får jag räkna med att mattan kostar?
Hur är det bäst att fästa mattan? (Har överhändig bror med alla verktyg man kan drömma om)

Jag har en Dalavagnen från 1999.

Sv: Textilmatta till bakläm

Ja, jag antar att det är det, men jag antar att jag inte kan köpa vilken nålfiltsmatta som helst. Eller!?

Tror inte du har något val, det finns väl ingen fabrikant som har kvar denna lösning? Den var ju rätt olycksdrabbad.

Ja, Umesläp säljer ju fortfarande sin textilmatta till bakläm, men den är så himla dyr.

Kan nog upplevas lite hal och eftersom det inte är några ribbor som bromsar när hästen halkar så blir det otäcka brännsår.

Vi har det på vår gamla dalavagn men eftersom våra pållar är oskodda så har de inte halkat någon gång. Däremot har jag upplevt att mattan är halare för skodda pållar.

Jag har alltid haft textilmatta i alla väderlekar och har aldrig upplevt den som hal. Däremot har både jag och hästen jag lastade vid tillfället, halkat på en regnvåt gummimatta. Men det var ju några år sedan, och gummimattorna har väl också förbättrats...

Så, om jag skulle välja en gummimatta istället - vilken rekomenderar ni då?

Jag har alltid haft textilmatta i alla väderlekar och har aldrig upplevt den som hal. /B]
Samma här. Blev därför förvånad över att mattan var känd som olycksdrabbad.
Däremot har pållen, då unghäst och oskodd, halkat på en ribbad gummiramp så han gick omkull. Det var vinter och snö. Han blev rätt så tveksam att lasta i den transporten. Vanligtvis gick han bara rätt in.
Vi hade hyrt den för att åka på ett evenemang så vi var tvungen att ha den tills dess vi var hemma. Väl hemma var det inga problem att lasta honom i Dalavagnen igen.

Jag bytte matta på min ramp för 1-2 mån sen. Hade tygmatta men en gång när jag skulle lasta av började det regna såklart och hästen halkade med bägge frambenen. Alltså frambenen försvann för stackaren och han lade sig på knäna vid rampens slut. Slog mulen rakt i bajshögen och som tur var klarade sig tänder och ben. Efter det blev han oerhört svårlastad och visade tydligt sitt missnöje för rampen genom att stampa på den så hårt att det faktiskt gick hål på mattan. Bestämde mig kvickt för att byta matta. Ringde runt till återförsäljare men mattan har tagits ur sortimentet hos de flesta just för att den är halare än vad en gummimatta är, så tillverkarna rekommenderar att byta till gummi.

Den billigaste (bra mkt billigare än hos någon annan, under 2000:-) hittade jag i en liten gårdsbutik. Pm:a om du vill veta vilken. Samma matta som hos andra kostar nån tusenlapp eller 2 till. Förstärkt är den också.
Den har små ribbor hela vägen och stora med 30 cm mellanrum kanske?. Fick limma och skruva dit den men den är kanon! Hästen har godkänt den också och går numer nästan gladligen in i transporten utan att försöka stampa sönder rampen =)

Senast ändrad:

Jag har samma erfarenhet, hästar som halkat på textilmattan varav en bitit sig rätt illa i tungan (och ett fult jack i hakan).

Dessutom tycker jag mattorna är ett helvete att hålla rena, för att inte tala om att de håller fukt vilket påverkar lämmen.

Själv har jag ratat ett par släp när jag varit på köpjakt, just för att de har nålfiltmatta och inte gummimatta.

Liknande trådar

C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 340
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka