TexTan Sadlar

cowgirl73

Trådstartare
Jag ringde Scandinavian Western precis nu.....

Otroligt nog är de på väg till MIN stad !!!

De hade inte speciellt många sadlar för provning med sig men man kan ju alltid få ett hum om vad som kan passa eller inte.
Så de skulle ta vägen om mig när de anlände :):banana:

Kan det bli bättre......

Nu undrar jag dock över deras sadlar.
De har ju många TexTan sadlar, som inte ligger så där jättehögt i pris som nya ens.

De han hade med sig var 1 pleasure sadel, TexTan Preston och 2 reining, TomGus Supreme resp Floral Reiner.

Någon som har erfarenhet av just de modellerna ?

Eller TexTan överhuvudtaget ??

Sv: TexTan Sadlar

Jag har iallafall varit väldigt nöjd med dom Tex Tan sadlar jag har och har haft. Deras top of the line sadlar är av kanonfin kvalitét men jag är osäker på bredden i kvalitét -en del märken finns ju som både väldigt bra till sämre.

Hade tidigare en TT Old Timer RopinSaddle som jag ångrar fortfarande att jag sålde.Mycket hög kvalitet.
Köpte esedan Double C TrailRider som jag är nöjd med.Var dock beg=billig.

Ja, vad ska man säga nu då ?

De kom hem, testade en pleasure sadel som han inte trodde skulle passa så bra.
Men när han la på den så sa han: Jomen, se här, den passar ju faktiskt riktigt bra.

Jag kände och den verkade ligga fint, fast jag tyckte den såg lite smal ut fram, ivartfall var skirten ganska trång men det ska ju inte ha nån betydelse.

Så tyckte han vi skulle lägga på en av reiningsadlarna, han tänkte bara vi skulle se för den trodde han inte kunde passa alls.....

När han la på den så sa han: N'men, den här ligger ju helt perfekt, det trodde jag inte. Känn här, den är jättebra.....

Jag kände och visst, den såg bättre ut framtill iallafall. mycket bättre bogfrihet.
Men jag vet inte, tyckte den kändes lite trång ändå....

Hursomhelst, han menade på att det var superbra och den låg perfekt, kanske tom att hon skulle kunna ha den och växa i om jag hade tur skulle jag nog kunna ha den länge.

Jaha, så var det dags att jag skulle sitta i en sadel då....
Det blev dock den tredje sadeln, som var lite smalare än den som satt perfekt, men den var 16" så det fick bli den.

Jag kände med en gång att det inte var rätt sits för mig, den kändes kantig och det var en kant som stack rakt in i låret....
Jag sa det och då menade han att jag satt för trång, om jag flyttade fram lite så skulle det nog kännas annorlunda.
Flyttade fram och jodå, det kändes bättre.

Han tyckte då att jag behövde en sadel med 17" sits, vilket jag inte alls är främmande för med min breda rumpa ;)

Men då blir det ju en specialbeställd förstås, fanns ingen sådan hemma.....

Så nu har jag lite huvudbry.....

Dels blir jag liiite skeptisk när en försäljare har en egen designad/eget märke, självklart vill han sälja sin egen sadel !
Den första sadeln låg ju bra nog.....

Dels är då den perfekta sadeln dubbelt så kostsam som den första, något att ta ställning till....betala över 20000 för en sadel som jag bör kunna ha 1 år, om jag har tur 2 år....
Dessutom en 17", den kan bli svårsåld som begagnad eller jättelätt :o

Tja, sen är det väl mest kosmetiskt....var ju inte riktigt en sådan sadel jag ahde tänkt mig egentligen men det är ju petitesser i jämförelse...
Passar den hästen så himla bra och mig så får det ju gå....

Usch, vad svårt det är med sadlar.....!!

Jag åkte dit med min häst. Det finns lite mer att prova då. Kände inte att han försökte kränga på mig någon ur sin sadellinje. Vi provade en eftersom den var utformad med svenska kallblodshästar i åtanke men den gick bort innan den låg på hästen för jag satt något sämre i den än den Tex Tan jag slutligen köpte. Det är viktigt när man provar sadlar där att man bestämt ett maxpris och står fast vid det oavsett vilka sadlar som visas. Jag är helnöjd med mitt köp.

Men det finns många märken och många sadelförsäljare så om det inte kändes bra så skall du inte köpa där. Så enkelt är det. Ingen idé att ha bråttom, då blir det bara fel.

Senast ändrad:

Vad vill du ha för typ av sadel?

Vart bor du?

Jag vill ha en sadel som passar mig och hästen så bra det kan passa, gärna en som hon möjligen kan växa i litegrann men räknar inte med att kunna ha den resten av livet eftersom hon bara är 3 år.

Om det är en pleasure, reining eller roping spelar ingen roll, trail går oxå bra men ingen extrem modell, typ cutting eller barrelrace.

Jag kommer mest rida i skog och mark, nån lektion då och då och kanske nån enstaka klubbtävling.
Den ska vara bekväm att rida i, man ska sitta med en bra sits som inte sliter på mig, sitsen måste passa mig ( har lite problem med det ), tåla lite grenar och vatten och ja, rent allmänt vara av bra kvalitet som håller.

Jag bor utanför Strömstad, ca 17 mil rakt norrut från Göteborg.
Åker gärna en bit för att prova sadlar och få kunnig hjälp.

Jo, förresten - är inget fan av massa krumelurer eller mönster hit och dit, defenitivt inget silver, möjligen på conchos.
Räcker gott med plain eller typ enkelt basket eller bara en kantlinje.....dock gillar jag råhuds"smyckningar" tex horn, bak på cantle.....
Vill INTE ha trästigbyglar och helst ska det vara lädertiestrap och offbillet.
Gärna en mellanbrun, chestnut eller liknande, inte jätteljus eller jättemörk.

Senast ändrad:

Ja, absolut, det kan man oxå göra.

Jag har nog ca 5-6 timmar enkel resa till dem men visst, jag är inte främmande för att göra det :)

Nej, kanske det faktiskt är så att den sadeln bara passar så himla bra.
Jag hade tänkt max 15000 men min kära mor tyckte inte priset hade så stor betydelse, bara det passar och är av bra kvalitet så skulle hon bidra med resten......

Det kommer en till sadelförsäljare till Göteborg nästa vecka, kommer nog åka dit med hästen och se vad han har att säga oxå innan jag beslutar mig.

Kom just på en annan sak som jag funderade på....

Han sa ju att jag behövde en större sits när jag sa att kanten på sitsen skaver på insidan låret, fick då flytta fram i sadeln och det blev lite bättre men kanten kände jag ändå......det var då en 16" sadel jag satt i.

Men jag har ju ridit i andra 16" sadlar, nu nyligen alltså, och inte känt den kanten eller att sitsen känns för liten.......

Så var det just den modellen, den sitsen eller är det så på alla ?
Och kan det inte räcka med 16,5" istället ?

Jag är lite rädd att en 17" blir för stor, att jag ska kana omkring och inte få stöd....:confused:

Det är så stor skillnad på sitsar också. Har du suttit bra i 16" förut så funkar det säkert i vissa sadlar.

Ja, det tror ju jag med.

Just nu använder jag en Big Horn halvsyntet rundskuren sadel på henne.
Den ska vara 16", det står iallafall på den, och den känns jätteliten....

Men som sagt, Pools var helt ok med 16", Equiflex var helt ok.
Har även suttit i en Dakota, tror det var en barrelracemodell, men vet inte sitsstorleken....där var det kanten på sitsen som inte var bra men kan inte komma ihåg jag tyckte den kändes väldigt liten.

Det måste ju vara skillnad på utformning och modell även på sitsen....

Bara att fortsätta prova och hoppas jag kan komma fram till något :)

Liknande trådar

L
Western Hej! Jag har bestämt mig för att sadla om till western och när jag nu står inför att köpa en ny häst tar jag tacksamt emot tips på...
Svar
16
· Visningar
2 357
Senast: Legendary
·
Western Har ett arabsto på foder som alltid blivit westernriden,vilket har varit lite bökigt att lära om mig till. Att rida på lösa tyglar har...
Svar
12
· Visningar
2 126
Senast: Fibusen
·
Utrustning Det finns många "ska" och "måste" när det gäller sadelutprovning, framför allt här på buke. Det ska vara på ett visst sätt mm. Folk...
2
Svar
26
· Visningar
2 578
Senast: Loppfrö
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V