Testosteronhalten

G

Gilly

På hundar är det ju så att om man kastrerar en hund sent, alltså
när den är ordentligt fullvuxen (vi kan säga 3 år för att ta i lite),
har den samma testosteronhalt som en okastrerad hund.

Gäller det samma på hästar? En häst som tex kastrerades när
den är 6-7 år, har den samma testosteronhalt som en hingst
då och kan alltså uppvisa samma beteende som om den
vore hingst?

Tack för svar!

//Gilly

Sv: Testosteronhalten

En hingst som kastreras sent kan visa hingstbeteende även som valack, men det är inte för att testosteronet är högt (de har kvar testosteron en tid efter kastrering). Det är för att de har ett "inlärt" beteende.

Om den har kvar testosteron även efter kastrationen (långt efter alltså) så beror det på att man inte fått ut allt, dvs den är klapphingst.

Aha..men nej, det var inte klapphingst jag menade.

Så de "minns" hur de har känt och betett sig och uppvisar alltså samma beteende? Då förstår jag.

Vad intressant!:)

Tack för svar.

//Gilly

Jag fattar att det inte var en klapphingst du menade, men det som kan hända under kastrationen är att tex en bistestikel blir kvar och då fortsaätter det att produceras hormon...även om hästen är kastrerad. Så extremt hingstiga valacker kan det löna sig att kolla upp.

Jo, det vet och förstår jag;)

Tack för svar! Alltid kul att lära sig något nytt.

//Gilly

Liknande trådar

Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 133
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 276
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 868
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
784
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka