Testar han oss eller.......

Lill76

Trådstartare
Vårt 3-åriga halvblod har varit på inkörning i sommar och nu har vi haft honom hemma i ca 1 månad. Körning och allt har funkat perfekt. Han har varit jättesnäll och fin att köra. Klart att han tittat lite på saker här som han inte blivit körd innan men inget annat.
Men i lördags och söndags var det en helt annan häst :eek: Han ville inte dra utan så fort man begärde att han skulle gå fram lite började han galoppera. Han var rädd för allting och kastade sig från vägen ut i en åker för att han såg några kalvar, ett hus, en buske, rundbalar mm. Vi har kört exakt samma väg varje gång vi kört honom och då har han inte reagerat ett enda dugg. Han ville inte ta bettet utan körde bara upp huvudet i luften och trippade fast jag hade långa tömmar. Vad har hänt??? (Nu hade vi tyvärr pga tidsbrist inte kört honom på 6 dagar utan jag har bara hunnit tömköra honom här hemma.)
Kan det vara som han testar oss eller kan det vara något annat?
Jag har känt igenom honom och han verkar inte ha ont någonstans, misstänkte att han hade ont i ryggen men där känns inget konstigt.

Sv: Testar han oss eller.......

kom inte ihåg om det var en hon eller han så kjag skriver han..ursäkta om det är fel! :smirk:

Min första fråga är hur länge han var på inkörning?
och vad kunde han när han kom dit?
Dvs. var han tömkörd mkt osv?

Med tanke på hans ålder så är sådana här reaktioner inte ovanliga.

Men hade jag varit du så hade jag nu gått ett steg tillbaka..
Börjat om helt från början en tag.
Först hade jag bara ut o gått med honom på vägarna..för att läsa av hans reaktioner..och se vad han har börjat reagera för lite mer..och byggt upp "förtroendet" därifrån.
för det han reagerar för i vagn ska han ju normalt reagera för även vi vanliga promenader..

Skulle han inte visa samma tendenser, ja då är det bara att gå på tömkörningen och se hur han reagerar då..
För är det så att han nu blir en "annan" häst så tycker jag att det verkar som om man har gått för snabbt fram med honom kanske..

Så mitt råd är att först ta reda på om han är i "spök o bök"-åldern utan vagn..och sedan gått vidare därifrån..

Är han hur cool som helst utan vagn..ja då skulle jag som sagt, börja om lite från början..med att ta hjälp med tömkörningen o bygga upp förtroendet där för att sedan gå vidare.

Och jobbat på i hans mognadstakt igen om du förstår vad jag menar?

Lycka till!

Du har rätt det är en han och han var på inkörning i ca 2 månader hos en väldigt duktig kusk (som för övrigt är på väg till par-VM nu) Anledningen till att han var där så länge är att han gick väldigt lugnt fram och var mycket noga som han alltid är. Vår häst är tömkörd sen han var 1 år så det har vi jobbat mycket med.
Jag har ju ridit honom en del också dock inte nu ett tag och då är han lite "tittig", men han har aldrig varit som han var nu i helgen. Men som sagt körningen har ju fungerat perfekt sen vi fick hem honom. Men det är väl som med många unghästar att dom måste testa lite :devil: Vi får väl helt enkelt jobba vidare och hålla oss borta från vägarna ett tag så att det inte händer en olycka.

Lill76 skrev:
Vårt 3-åriga halvblod har varit på inkörning i sommar och nu har vi haft honom hemma i ca 1 månad. Körning och allt har funkat perfekt. Han har varit jättesnäll och fin att köra. Klart att han tittat lite på saker här som han inte blivit körd innan men inget annat.
Men i lördags och söndags var det en helt annan häst :eek: Han ville inte dra utan så fort man begärde att han skulle gå fram lite började han galoppera. Han var rädd för allting och kastade sig från vägen ut i en åker för att han såg några kalvar, ett hus, en buske, rundbalar mm. Vi har kört exakt samma väg varje gång vi kört honom och då har han inte reagerat ett enda dugg. Han ville inte ta bettet utan körde bara upp huvudet i luften och trippade fast jag hade långa tömmar. Vad har hänt??? (Nu hade vi tyvärr pga tidsbrist inte kört honom på 6 dagar utan jag har bara hunnit tömköra honom här hemma.)
Kan det vara som han testar oss eller kan det vara något annat?
Jag har känt igenom honom och han verkar inte ha ont någonstans, misstänkte att han hade ont i ryggen men där känns inget konstigt.

Jag skulle ta ut en massör och känna igenom han ordenkligt. Jag tycker det verkar skumt. Finns inga fel så gör som trygg skriver. Backa tillbaka lite.

Det känns som om du skall baka lite, vanlig orsak till att hästen gör som du beskriver är att den tycker att det är tungt. Träningsverk el annan smärta kan vara orsak men vanligast är nog att den rent mentalt tycker att det är lite jobbigt och svårt. Tömkör lite istället och försök kringå problemet så han inte gör det till en ovana. Unghästar har perioder när det går sämre det är bara att härda ut och ha tålamod.
Lycka till
/M

Eftersom jag själv håller på att utbilda mig till hästmassör så har jag känt och kollat efter alla konstens regler och hittar inte något på honom, men tack för tipset iallafall!!

Jag kan tänka mig att han kan tycka att det är lite tungt med vår vagn eftersom han hos Janne bara blev körd i par med maratonvagn och när han kördes ensam används en lättare inkörnings/träningsvagn. Vi får väl ta det lite lugnare ett tag, fast vi inte kört honom speciellt hårt, men det kan ju vara som du säger att det är mycket i hästens hjärna som han måste smälta innan han kan ta in mer. Det är lite svårt att vet hur och var man ska köra bara eftersom det rullar lättare på grusvägarna är det ju bättre, men jag vill ju inte att vi ska hamna i något dike någonstas bara för att vi passerar en postlåda :smirk: Vår andra häst tränar vi en hel del på stubbåkrarna, men där rullar det ju tungt så det är väl ingen bra idé för unghästen.
Det får väl bli lite tömkörning på vägarna/åkrarna istället så får ju jag också motion. ;)

Ja tänk på att underlaget måste vara lätt om vagnen är tung. Det blir till att ut och springa lite!
/M

Är han på inkörning? I transport? Min Kotte är jätte duktig på att åka transport. Han är en riktig kompis min Kotte.

Öhhh jag tror att hon menar på inkörning med vagn och sådant. Fniss.

På inkörning i en transport 2 månader????

Ja då förstår jag varför han har träningsvärk :smirk:

Vilken tur att din kotte är snäll i transporten...antar att det inte är en riktig häst...eller :confused:

Jag skulle vänta några dagar och se om han beter sig likadant. Om du har möjlighet kan du ju prova med en lättare vagn sen. Ibland kan spöken sätta sig i huvvet och luras! Det kan säkert funka bra igen om några dagar. Bra att du kollat igenom honom också om han skulle ha ont nån stans.

Trygg skrev:
På inkörning i en transport 2 månader????

Ja då förstår jag varför han har träningsvärk :smirk:

Vilken tur att din kotte är snäll i transporten...antar att det inte är en riktig häst...eller :confused:

Enligt pufffan så är han en snabb korsning mellan nsv/shettis.

korsning shettis/NORDSVENSK!!!!

Ja då hoppas jag o ber...att nordsvensken var märren o inte tvärtom... :crazy: :D

Jaha, den korsningen låter ju pilsnabb oxå.... :confused:

Vi har faktiskt ordnat så att vi ska få låna en lätt träningsvagn och prova med den i några veckor, så jag hoppas att det ska lösa sig.

okej eftersom det pratas så mkt om underlget skulle någon vilja vara vänlig och skriva upp vad som är lätt/svårt/tungt...underlag....o de underlagen imellan=)

till trådskrivaren jag tror som många andra på att de kanske blivit lite mkt med körningen nu för han du har inte tänkt på att ge han en "långvila" efter inkörningen de brukar hjälpa mkt och då brukar alla bitar falla på plats....vilan kan ju bestå av 2veckor lr nåt sånt inte jättlänge och för att han inte helt ska tappa konditionen kan du gå ut o gå me han o gå över bommar mellan träd ja hitta på lite andra roliga saker så han får annat o tänka på...

En ung häst som körs med maratonvagn skall bara köras på fast underlag typ, grusväg, asfalt, torr gräsyta. Detta för att vagnen är nog tung i början. Jag brukar alltid rekommendera mina inkörningskunder att köra med lätt vagn i ca 6 månader. Självklart så kan man prova att ta maraton vagnen på en kort tur ibland. det beror oxså lite på hur grundstark hästen är vilket varierat oerhört mycket, men vanligast är dok att dom är ganska svaga och då är 6 månader vad dom behöver för att sakta hinna bygga upp sig. Man måste försöka tänka sig för så man inte överanstränger dom i början då blir körningen inte så positiv som vi vill att det ska vara.
/M

Man kan väl säga i stort att ju hårdare underlag desto lättare är det att dra på. Sen ska det vara jämnt också!

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag har precis blivit medryttare på en "unghäst" på fem år som jag har problem med att rida och hantera. Vi har kört ett pass där...
2
Svar
26
· Visningar
3 459
Senast: eemmalk
·
Trav Måste bara skriva av mig lite då jag inte har någon att bolla tankar och ideer med. Har en 2 årig kallblodtravare som jag har fött upp...
Svar
4
· Visningar
2 658
Senast: anhe
·
Körning Vår ardennervalack är 5 år gammal och vi har kört honom regelbundet sedan 2,5 års ålder. Regelbundet för vår del har handlat om 3 dagar...
Svar
18
· Visningar
3 441
Senast: Cilva
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 270
Senast: Mezcal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur