testar era 1,5 åringar er nu

Rotterö

Trådstartare
Hej
Jag undra om era små troll har börjat testa er nu vid 1,5 års ålder.
Vad gör ni då.

Min gubbe surade i morse vid utsläpp.
Han knödde med bogen mot mig. Jag knödde bort honom. Då vände han direkt rumpan och sparkade.

Vad skall man göra då??
Sparka tillbaka eller låta det vara. Detta är första gången han gör så.
Berätta vad ni skulle gjort och gör

Sv: testar era 1,5 åringar er nu

Jag hade nog helt instinktivt avgett ett avgrundsvrål, dängt grimman i aslet på honom och jagat iväg honom all världens väg.

Var glad att du fått vänta tills 1.5 års ålder. :angel:
Jag har en 5 månaders fölunge och han testar redan... :crazy: Han är smart den lille rackarn, men jag är smartare och snabbare. ;)

Hej jag skrev till dig på en annan tråd, kolla där :bump:
Finns några förslag. :)

Är jag den enda som inte har märkt av något sånt?? :crazy:
Min lilla är 2,5 år och det enda jag märkt var när jag precis fick hem henne (vid 11 månaders ålder) att kon kickade lite om man mockade hos henne när hon åt. Men detta gick över och efter det har jag inte märkt att hon gör något speciellt för att testa. Visst, hon har ju börjat banka lite i väggen precis när hon fått mat, men det är liksom inte mot mig hon gör det.

Detta hände inne i boxen i morse 6,30.
Jag hade inte fått på grimman ännu.
Han mötte mig i skjutdörren med hela kroppen. Han skulle gå ut .Men jag skulle ha på grimman.
men jag putte bort honom för hela hans kropp mot mig i dörr öppningen ville jag inte ha.
Då går han bara runt i boxen och kickar rakt mot mig. Träffade inte riktigt som tur var.
Jag skrek till honom. men nästa gång slår jag tillbaka. Hade ju grimman i handen. Men allt gick så fort.
Han gjorde så en gång tidigare : Men då pillade jag på det heligaste stället för rengöring.
Men då fick han en ordentlig smäll i baken av borten jag hade i handen. Han är lite trotsig nu.

Kele hade nog sin stora trotsperiod som föl ;) För hon är god som guld, och inte minsta trots än, eller kaxighetsförsök. Vi har haft EN uppgörelse modell rejäl, men det var förra året.

Förra unghästen hade heller inget 1½-årstrots, vi hade en rejäl uppgörelse när hon var ganska exakt ett år, och sen var hon god som guld. Tror Kele följer samma mönster faktiskt.

Hej!!
Min lille kille är nog jordens snällaste. Han varken sparkas i fram eller bak, inga hingstiga framben eller så. I våras var han otroligt nafsig och skulle bitas precis hela tiden, men nu är han en ängel. Kan vara för att han går på lösdrift med en 2 år äldre vallack som håller honom på jorden...

Mitt sto, lillkillens mamma, kom till mig dryga 6 månader gammal och hon var ett riktigt hår av hin. Ohanterad, men så stenhård och tuff att jag aldrig varit med om dess like. Hon vände baken till och kickade när man skulle in och fodra henne. Jag förespråkar absolut inget våld mot häst, men en välriktad spark tillbaka rakt i ändan på henne, fick henne att lägga av (krävdes faktiskt bara 1 gång). Hon blev väl alldeles paff... Ont gjorde det nog inte, men bra överraskad var hon nog.

Min är nästan helt fruktansvärd på ett charmigt sätt. testar varje steg vi tar om han kan gå åt ett annat håll, om det är okej att boxas med frambenen och om det är Ok att nypa mig i knävecken under promenad :D
Vänligt men bestämt får man be honom dra dit pepparn växer när han prövar mitt tålamod. Han går själv i hage och står mest still så det är inte så konsitgt att han vill lägga sin enerig någonstans... :smirk:

Dee79! trevlig häst du har på din bild! vad är det för nåt? :angel:Har samma uppsyn som mina cobbar

Senast ändrad av en moderator:

Leoni skrev:
Jag hade nog helt instinktivt avgett ett avgrundsvrål, dängt grimman i aslet på honom och jagat iväg honom all världens väg.

:D precis så hade jag åxå reagerat... sen hade jag surat i flera dagar och knappt tittat åt hästen..... :mad:

Nej...märkligt nog.
Vi har två 1 1/2åriga ston som faktiskt är som små änglar att hantera...eller snarare precis lika förnuftiga och pålitliga som våra vuxna hästar.
De har bra mycket temperament båda två egentligen...men den som är född här har alltid tytt sig så otroligt mycket till oss att man nästan inte kunnat tro att hon är häst. Hon hade en kort period när hon var några månader gammal när hon dagligen förde diskussioner med oss vem som bestämde. Hon försökte nafsa...då nöp jag henne i halsen...hon sparkade...då sparkade jag tillbaka. Efter det har det ALDRIG hänt något som fått mig att inte lita fullständigt på henne.

den andra kom hit 6 månader gammal..så gott som helt ohanterad och utan något förtroende för människor. Hon är idag även hon en mycket klok...om än väldigt känslig.. dam som slutade sitt testande (som bemöttes på samma sätt som ovan) redan efter ett par försök vid 7-8 månaders ålder.
Jag tror att det har hjälpt otroligt mycket att de hela tiden uppfostrats av sina mödrar...och inte minst av vår mycket ranghöga valack med självpåtagen polisroll i hagen. De har verkligen lärt sig precis hur man beter sig...både mot andra hästar och mot oss.

Så..jag hoppas att det fortsätter så här...och att allting framöver går lika enkelt som det gjort hittills..:))

Har en 1,5-åring. Oss har hon inte testat (än i alla fall) men jag märker i hagen att hon testar de andra hästarna och gärna vill klättra på "rangordningsstegen", utan framgång än så länge, det är bara årets föl hos lyckas "bossa" över. Hon går i samma hage som sin mamma igen och hon trycker ner henne i bland, precis vad hon behöver. ;)

Det brukar ofta räcka med att ryta åt dem ordentligt, så brukar de förstå att de gjort fel

HalyBailey skrev:
Dee79! trevlig häst du har på din bild! vad är det för nåt? :angel:Har samma uppsyn som mina cobbar

Hej!!
Det är för att det är en cob =) Nebo Goldilocks heter hon, 6 år, diplom med 42p och G1 med 41...Så det e min lilla ögonsten. Har två småttisar hemma oxå, fjolårets + årets hingstungar.

Gillar Highlight, är han lika snäll som han är snygg??
/D

Min är en ängel, trots boxvila och dylikt :(
Idag sprängde en tokig häst staketet och drog med sig den andra när jag tog in våran gammelpålla, trots att alla de andra hästarna hade försvunnit upp i stallet stod hon kvar i sin ruta utan att ha ner tråden. Kunde dessutom leda henne in nästan utan problem, trots att hon ville springa efter de andra. :love:

Men jag har fått problem med lastningen, allt annat funkar utan problem.

Har du skrivit åt mig el lånade du bara knapp då du svarade?
I vilken tråd är det du svarat isf?

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 747
Senast: Anonymisten
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 190
Senast: SkorpSmulan
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 905
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 902
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II