Jockey

Trådstartare
Hej!
Jag undrar om det finns något slag av test som man kan göra för att se om sitt sto är dräktigt?
Mvh Alexandra

Sv: Test?

Man ringer vetrinären så blir hästen undersökt antingen med ultraljud eller undersökning eller ett blodprov beroende på när stoet skall vara i dräktigheten ;)

Detta är det klart bästa och säkraste att få veta om hästen är dräktig .

Mia

Jag behövde inget test när mitt sto var dräktigt. Jag såg en tydlig "personligehtsförändring" på henne. Men för att vara riktigt säker, så kontaktades veterinär som ultraljudade henne. Då gick det att ta en fosterförsäkring hos försäkringsbolaget.

Här har du en som har provat med både byxor och livrem :angel: Litet, ca 160 cm förstagångssto f.-06 e.Olivi(Jazz-Aktion)-Michelangelo-Ulft. Hon är beräknad att föla i slutet på mars, konstaterad dräktig, med Bellagio, på 90 dygn, men så liten för att vara så långt gången. Jämför med mitt andra sto som är fyra år nu, beräknad en månad senare och förstagångare och lika rund om rumpan som magen :D

Hursom, eftersom Beaujolette är lite känslig, inte dum men känslig, så tyckte jag att ett blodprov skulle funka bätre på henne än att hilla henne. Ville ju inte köra iväg med henne om hon nu skulle vara dräktig. Blodprovet togs i mitten på december, då hon skulle vara runt 220 dygn. Provet skickades till Tyskland, vet ej vad de kollade för hormoner, men det gav beskedet inte dräktig.

Trodde inte riktigt på det svaret, så jag beställde hem weefoal 120, som mäter östronsulfatet i stoets urin, som är högt efter dygn 120. Lätt att ta kissprov eftersom hon alltid kissar när hon kommer in i boxen. Klart dräktig!

Hade veterinären ute i annat ärende förra veckan och då kände hon på henne i gången (gick hur bra som helst då stoet fått lite lugnande innan). Dräktig!!!

Så nu är det bara att vänta och se om det kommer ett föl i vinthundsstorlek i slutet på nästa månad.

Senast ändrad:

Har du hört av andra som har provat liknande dräktighetstest vad de har fått för resultat? Jag har bara läst reklamen och den ser ju lovande ut. Har själv ett förstagångsto som nu är på 180 dagar och det finns inte en tillstymelse till mage.. Hon är själv liten(160) och nätt och jag har inte förväntat mig något stort föl men månne det bara vara något ltet kvar där inne iaf!

Mitt sto var som förstagångare väldigt liten. Magen syntes knappt 4 veckor innan beräknad fölning. Ut kom en hingstapojke som var normalstor.

Det är inte vid magen som det händer något först utan vid flanken som trycks ut. När mitt sto var dräktigt första gången syntes inget alls förrän efter dygn 200.

Här är hon 315 dygn dräktig, på dygn 350 fick hon ett normalstort hingstföl
060401-2.jpg

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
684
Senast: Roheryn
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Nikan
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 077

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka