Sv: Test?
Här har du en som har provat med både byxor och livrem
Litet, ca 160 cm förstagångssto f.-06 e.Olivi(Jazz-Aktion)-Michelangelo-Ulft. Hon är beräknad att föla i slutet på mars, konstaterad dräktig, med Bellagio, på 90 dygn, men så liten för att vara så långt gången. Jämför med mitt andra sto som är fyra år nu, beräknad en månad senare och förstagångare och lika rund om rumpan som magen
Hursom, eftersom Beaujolette är lite känslig, inte dum men känslig, så tyckte jag att ett blodprov skulle funka bätre på henne än att hilla henne. Ville ju inte köra iväg med henne om hon nu skulle vara dräktig. Blodprovet togs i mitten på december, då hon skulle vara runt 220 dygn. Provet skickades till Tyskland, vet ej vad de kollade för hormoner, men det gav beskedet inte dräktig.
Trodde inte riktigt på det svaret, så jag beställde hem weefoal 120, som mäter östronsulfatet i stoets urin, som är högt efter dygn 120. Lätt att ta kissprov eftersom hon alltid kissar när hon kommer in i boxen. Klart dräktig!
Hade veterinären ute i annat ärende förra veckan och då kände hon på henne i gången (gick hur bra som helst då stoet fått lite lugnande innan). Dräktig!!!
Så nu är det bara att vänta och se om det kommer ett föl i vinthundsstorlek i slutet på nästa månad.