Test för svårlastade hästar.

Blandrastik

Trådstartare
Det var det här med rubriker.
Men alltså, jag åker nästan alltid själv med min häst till träning en gång i veckan. Att lasta honom brukade ta typ en kvart. Han är en häst med mycket nerv, så det jag gjorde var att kliva upp i transporten själv, ha hästen i ledrep. Äta ett äpple och vänta. Rätt vad det var så klev han bara in. Men efter en av våra träningar så var hästen kissnödig, törstig, trött och less. Han ville till sin box, han ville inte åka någonstans, så det så.
Efter att ha väntat en halvtimme bad jag om hjälp, vi provade med linor, muntra tillrop, pisk, då reste han sig, sket på sig, skrek. Jag ville inte ha det så, så jag avbröt. Efter att ha väntat ytterligare en timme så klev han på.

Så här ville jag inte ha det, hem och konsultera Buke. I en av "lasthjälpstrådarna" finns det en film där John Ricketts lastar med hjälp av en "jag kan flytta dig-teknik". Jag konstaterade att fler experter på tuben gjorde samma sak, t ex Parelli. De flyttar helt enkelt hästen från sida till sida, utan att direkt bry sig om själva transporten. Enligt Parelli får man aldrig "longera" hästen runt runt utan den måste flytta sig från sida till sida.

Åkej, ut till stallet och öva. Döm om min förvåning, hästen gick bara rakt in!
Samma sak vid nästa träningstillfälle, samma häst, lika kissnödig, trött osv. Han klampar bara rakt in.

Vi har en badsjö bredvid stallet, där man får bada med häst. Jag har fått min häst typ 30 meter från stranden, där står han fastfrusen och låter som en drake. Igår provade jag samma "flytta-på-dig-teknik". Hästen som stenvägrat så mycket som lukta åt sjöns håll stod helt plötsligt i vattnet.

Nu undrar jag. Är det verkligen så här enkelt? Jag törs inte gå upp i stallet och be å få låna en svårlastad häst och pröva liksom. Utan man konsulterar naturligtvis Buke.

Liknande erfarenheter? Kan någon med en svårlastad häst vara vänlig och prova? :)
 
Det var det här med rubriker.
Men alltså, jag åker nästan alltid själv med min häst till träning en gång i veckan. Att lasta honom brukade ta typ en kvart. Han är en häst med mycket nerv, så det jag gjorde var att kliva upp i transporten själv, ha hästen i ledrep. Äta ett äpple och vänta. Rätt vad det var så klev han bara in. Men efter en av våra träningar så var hästen kissnödig, törstig, trött och less. Han ville till sin box, han ville inte åka någonstans, så det så.
Efter att ha väntat en halvtimme bad jag om hjälp, vi provade med linor, muntra tillrop, pisk, då reste han sig, sket på sig, skrek. Jag ville inte ha det så, så jag avbröt. Efter att ha väntat ytterligare en timme så klev han på.

Så här ville jag inte ha det, hem och konsultera Buke. I en av "lasthjälpstrådarna" finns det en film där John Ricketts lastar med hjälp av en "jag kan flytta dig-teknik". Jag konstaterade att fler experter på tuben gjorde samma sak, t ex Parelli. De flyttar helt enkelt hästen från sida till sida, utan att direkt bry sig om själva transporten. Enligt Parelli får man aldrig "longera" hästen runt runt utan den måste flytta sig från sida till sida.

Åkej, ut till stallet och öva. Döm om min förvåning, hästen gick bara rakt in!
Samma sak vid nästa träningstillfälle, samma häst, lika kissnödig, trött osv. Han klampar bara rakt in.

Vi har en badsjö bredvid stallet, där man får bada med häst. Jag har fått min häst typ 30 meter från stranden, där står han fastfrusen och låter som en drake. Igår provade jag samma "flytta-på-dig-teknik". Hästen som stenvägrat så mycket som lukta åt sjöns håll stod helt plötsligt i vattnet.

Nu undrar jag. Är det verkligen så här enkelt? Jag törs inte gå upp i stallet och be å få låna en svårlastad häst och pröva liksom. Utan man konsulterar naturligtvis Buke.

Liknande erfarenheter? Kan någon med en svårlastad häst vara vänlig och prova? :)
Vår är ite direkt svårlastad, men skulle han gå rakt på vore det topp! Jag testar gärna, men har ingen aning om vad du pratar om :o Jag ska kollla på tuben! Men, ska man öva tekniken på ridbanan först, eller?
 
Hm, kan någon länka till klipp? Får bara upp musikvideos..
 
Det var det här med rubriker.
Men alltså, jag åker nästan alltid själv med min häst till träning en gång i veckan. Att lasta honom brukade ta typ en kvart. Han är en häst med mycket nerv, så det jag gjorde var att kliva upp i transporten själv, ha hästen i ledrep. Äta ett äpple och vänta. Rätt vad det var så klev han bara in. Men efter en av våra träningar så var hästen kissnödig, törstig, trött och less. Han ville till sin box, han ville inte åka någonstans, så det så.
Efter att ha väntat en halvtimme bad jag om hjälp, vi provade med linor, muntra tillrop, pisk, då reste han sig, sket på sig, skrek. Jag ville inte ha det så, så jag avbröt. Efter att ha väntat ytterligare en timme så klev han på.

Så här ville jag inte ha det, hem och konsultera Buke. I en av "lasthjälpstrådarna" finns det en film där John Ricketts lastar med hjälp av en "jag kan flytta dig-teknik". Jag konstaterade att fler experter på tuben gjorde samma sak, t ex Parelli. De flyttar helt enkelt hästen från sida till sida, utan att direkt bry sig om själva transporten. Enligt Parelli får man aldrig "longera" hästen runt runt utan den måste flytta sig från sida till sida.

Åkej, ut till stallet och öva. Döm om min förvåning, hästen gick bara rakt in!
Samma sak vid nästa träningstillfälle, samma häst, lika kissnödig, trött osv. Han klampar bara rakt in.

Vi har en badsjö bredvid stallet, där man får bada med häst. Jag har fått min häst typ 30 meter från stranden, där står han fastfrusen och låter som en drake. Igår provade jag samma "flytta-på-dig-teknik". Hästen som stenvägrat så mycket som lukta åt sjöns håll stod helt plötsligt i vattnet.

Nu undrar jag. Är det verkligen så här enkelt? Jag törs inte gå upp i stallet och be å få låna en svårlastad häst och pröva liksom. Utan man konsulterar naturligtvis Buke.

Liknande erfarenheter? Kan någon med en svårlastad häst vara vänlig och prova? :)
Tycker inte man skall hålla på som de lär ut.
 
Gissningsvis någonting sånt här
Ser väldigt mycket trevligare ut än att försöka dra in hästen med linor så fungerar det är det väl bara att köra på.
 
Men, ska man öva tekniken på ridbanan först, eller?
Nej, det behöver du inte, ta fram transporten, men ha inte direkt som mål att hästen ska kliva på. Utan den ska veta/lära sig att du kan faktiskt flytta på den, i alla väder och lägen. Du styr både höger, vänster och även fram och bak. Som John gör, att hästen får kliva på med frambenen, sen ska den ut, för det bestämmer han.
 
Det tog John Ricketts över 10 träningstillfällen och mycket träning däremellan att kunna köra den i stallet som jag tyckte var svårlastad ;) Så nä, det fungerar inte klockrent för alla
 
Det var det här med rubriker.
Men alltså, jag åker nästan alltid själv med min häst till träning en gång i veckan. Att lasta honom brukade ta typ en kvart. Han är en häst med mycket nerv, så det jag gjorde var att kliva upp i transporten själv, ha hästen i ledrep. Äta ett äpple och vänta. Rätt vad det var så klev han bara in. Men efter en av våra träningar så var hästen kissnödig, törstig, trött och less. Han ville till sin box, han ville inte åka någonstans, så det så.
Efter att ha väntat en halvtimme bad jag om hjälp, vi provade med linor, muntra tillrop, pisk, då reste han sig, sket på sig, skrek. Jag ville inte ha det så, så jag avbröt. Efter att ha väntat ytterligare en timme så klev han på.

Så här ville jag inte ha det, hem och konsultera Buke. I en av "lasthjälpstrådarna" finns det en film där John Ricketts lastar med hjälp av en "jag kan flytta dig-teknik". Jag konstaterade att fler experter på tuben gjorde samma sak, t ex Parelli. De flyttar helt enkelt hästen från sida till sida, utan att direkt bry sig om själva transporten. Enligt Parelli får man aldrig "longera" hästen runt runt utan den måste flytta sig från sida till sida.

Åkej, ut till stallet och öva. Döm om min förvåning, hästen gick bara rakt in!
Samma sak vid nästa träningstillfälle, samma häst, lika kissnödig, trött osv. Han klampar bara rakt in.

Vi har en badsjö bredvid stallet, där man får bada med häst. Jag har fått min häst typ 30 meter från stranden, där står han fastfrusen och låter som en drake. Igår provade jag samma "flytta-på-dig-teknik". Hästen som stenvägrat så mycket som lukta åt sjöns håll stod helt plötsligt i vattnet.

Nu undrar jag. Är det verkligen så här enkelt? Jag törs inte gå upp i stallet och be å få låna en svårlastad häst och pröva liksom. Utan man konsulterar naturligtvis Buke.

Liknande erfarenheter? Kan någon med en svårlastad häst vara vänlig och prova? :)

Oftast är lastjobb lätta. Det finns ett fåtal hästar som varit med om riktiga trauman och panikar. De är både farligare och svårare och tar tid.
Men i de allra flesta fall har folk bara lärt hästen att göra "fel" genom att belöna i fel lägen etc.
Så då brukar man kunna städa upp det under max något tillfälle.
Ibland känner man att det är så lätt att man knappt ens kan fylla utlovade tiden.

Problemet med lastning är att folk inte har system. Man lastar på lotto och hoppas att hästen ska gå in.
Ingen skulle ju rida utan system. Där tar vi lektioner och lär oss av proffs.
Lastning däremot ska man inte ta hjälp av proffs utan gneta på själv oavsett hur illa det går.

Det finns skäl till varför vi som jobbar med problemlösning inte är förtjusta i lastjobb. Och det är helt enkelt för att det är för tråkigt. Det är oftast för förutsägbart. :)
 
Oftast är lastjobb lätta. Det finns ett fåtal hästar som varit med om riktiga trauman och panikar. De är både farligare och svårare och tar tid.
Men i de allra flesta fall har folk bara lärt hästen att göra "fel" genom att belöna i fel lägen etc.
Så då brukar man kunna städa upp det under max något tillfälle.
Ibland känner man att det är så lätt att man "ens kan fylla utlovade tiden.

Problemet med lastning är att folk inte har system. Man lastar på lotto och hoppas att hästen ska gå in.
Ingen skulle ju rida utan system. Där tar vi lektioner och lär oss av proffs.
Lastning däremot ska man inte ta hjälp av proffs utan gneta på själv oavsett hur illa det går.

Det finns skäl till varför vi som jobbar med problemlösning inte är förtjusta i lastjobb. Och det är helt enkelt för att det är för tråkigt. Det är oftast för förutsägbart. :)
Första frågan blir ju naturligtvis: "Vad har du för system".
Sen kan jag tycka att det inte skrivs mer om just system, utan det är mera "var försiktigt, träna, ha ett rep korsat bakom rumpan osv."
Om det nu är så plättlätt?
 
Det tog John Ricketts över 10 träningstillfällen och mycket träning däremellan att kunna köra den i stallet som jag tyckte var svårlastad ;) Så nä, det fungerar inte klockrent för alla
Fast han är ju känd för att lasta de flesta utan problem, nåt måste han ju göra rätt.
 
Det är inte tekniken i sig utan i hur man tajmar det och att hästen förstår vad man vill med vad man än gör. Förstår hästen inte vad man vill så blir den lätt frustrerad och då går det inte hur man än gör. Är det som gör att vissa kan få vilken häst som helst att gå rakt in i vilken transport som helst och att vissa att inte ens kan leda en häst in i en box utan att hästen stressar upp. :).

Så själva flytta hit och dit tekniken tror jag inte är en lösning för alla. Min häst blir bara förbannad på mig om jag försöker göra det vid transporten hon vet att jag vill ha in henne och blir bara förvirrad om vi börjar bråka med ngt annat. Men på ridbanan t ex så förstår hon mig bättre då vi gör den övningen. Då så går hon att flytta och snurra hur enkelt som helst och hon bara följer med utan protester.
Vid lastning så skickar jag in, dvs visa en öppen väg in mot transporten och driva bakifrån genom att peta på rumpan :p. Är det som fungerat bäst från oss och ju mer vi åker desto lättare blir det. Har försökt med flera olika flytta runt tekniken men jag har för dålig tajming då jag är lite stressad. Bättre för mig att bara stå och slappna av och peta :p. Kan ta en halvtimme ibland och 30sek ibland men hästen går alltid in tillslut ^_^. Gäller att vara tålmodig och lugn bara :)
 
Första frågan blir ju naturligtvis: "Vad har du för system".
Sen kan jag tycka att det inte skrivs mer om just system, utan det är mera "var försiktigt, träna, ha ett rep korsat bakom rumpan osv."
Om det nu är så plättlätt?

Jag är inte renlärig någon namngiven skola. Så det finns inget namn på mitt system. Det är utformat efter den träning jag fått och egna erfarenheter.

Jag tycker absolut det börjat skrivas om lastning.

Problemet har ju varit att det ansetts konstigt och nästan fult att hålla på med träning av häst i form av hantering. Så IOM har det inte varit så mycket om det i pressen. Tillgång och efterfrågan liksom..

Men har mån vågat vara öppen och leta har info funnits iaf från NH-läror i en halv evighet.

Vi hade dock inte lastproblem i samma mängd då hästarna stod i spiltor. Så att det inte skrevs om det då lika mycket beror på att problemet var betydligt mindre.

Vore det så svårt och omöjligt att lasta de flesta hästar som anses vara enormt svåra att lasta skulle lastproffs vara arbetslösa.
Problemet med att skriva om, se film på lastning etc och sen försöka imitera och applicera på egen individ är timeingen. Det spelar ingen roll vad för teknik man försöker härma om man inte får till timeingen i retning, respons och eftergift. Där brister det oftast för gemene man.
Och då lär man också ofta in oönskade beteenden.
Med rätt timeing och en bra plan/system kan man ofta programmera om hästarna rätt fort.
 
Fördelen med "system" är att vi människor då vet vad vi ska göra och vad vi vill ska hända och vi skickar då lättare ut rätt signaler till hästen.
 

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 690
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 387
Senast: mackan
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
1 042
Senast: sorbifolia
·
Hästhantering Man kan ju komma i situationer då man helt enkelt inte har någon som kan hjälpa en vid lastning utan måste klara det själv, om man nu...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
9 792

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp