Terry Pratchett

Verkligen sorgligt! Hans böcker har gett mig så otroligt mycket genom åren. Det finns alltid något nytt att upptäcka och nya tankar reflektioner som kommer upp varje gång jag läser och läser om någon av hans böcker.

Sitter här med tårar i ögonen, en sån fantastisk man och författare, hittade något nytt varje gång jag läste om hans böcker. Tradition att läsa Hogfather varje jul för att påminna mig om vad julen verkligen handlar om. Enda trösten är att fick dö på sina vilkor, inte den utdragna smärtsamma levande död som Alzheimer innebär. Glömmer aldrig dokumentären han medverkade i om rätten att få dö när han själv ville det.

RIP Pterry

Är det biblioteket man är hänvisad till för att få tag i böckerna? Jag har läst mycket, men aldrig någon av hans böcker.

Är det biblioteket man är hänvisad till för att få tag i böckerna? Jag har läst mycket, men aldrig någon av hans böcker.

Det brukar alltid finnas ett antal av dem (inte alla, han har skrivit många böcker) på de bibliotek jag går till, både i översättning och bland engelska böcker. Jag lånar dem ibland när jag är bortrest, har alla böckerna hemma men det hjälper ju inte om det inte är där jag är. De finns tydligen också på Storytel enligt @Mirtai - vilket jag inte riktigt vet vad det är, men det är säkert bra. :o

De förlorar mycket i översättning, så läs dem på engelska om du orkar. :)

Det brukar alltid finnas ett antal av dem (inte alla, han har skrivit många böcker) på de bibliotek jag går till, både i översättning och bland engelska böcker. Jag lånar dem ibland när jag är bortrest, har alla böckerna hemma men det hjälper ju inte om det inte är där jag är. De finns tydligen också på Storytel enligt @Mirtai - vilket jag inte riktigt vet vad det är, men det är säkert bra. :o

De förlorar mycket i översättning, så läs dem på engelska om du orkar. :)

Men jag avskyr ju bibliotek. :rofl: Man måste ju komma ihåg att lämna tillbaka böckerna. O_o

Jag får kika vad som finns att köpa på engelska. På svenska verkar det inte finnas något just nu, dom kanske trycks upp igen nu efter hans död. Har inte ens hittat något på loppis fast jag letat sedan du hade din ulvlek på temat och jag blev sugen på att läsa något.

Ni är inte ensamma om att gråta. Jag vet inte riktigt hur jag ska ta mig igenom arbetsdagen idag på ett produktivt sätt :cry:

Såg att Towel day föreslog att alla bär en syrenblomma utöver sin handduk den 25e maj.

Det har varit syren på Towel Day sen han diagnosticerades, tillsammans med uppmaningen att donera pengar till Alzheimersforskningen. Första året var det kampanjen "Match It For Pratchett" - att fans skulle donera lika mycket som han själv donerade när han fick diagnosen (tror det var en miljon pund) och sen har det fortsatt. Det finns mycket kärlek bland hans fans. <3

Men jag avskyr ju bibliotek. :rofl: Man måste ju komma ihåg att lämna tillbaka böckerna. O_o

Jag får kika vad som finns att köpa på engelska. På svenska verkar det inte finnas något just nu, dom kanske trycks upp igen nu efter hans död. Har inte ens hittat något på loppis fast jag letat sedan du hade din ulvlek på temat och jag blev sugen på att läsa något.

Så märkligt! Men de ska läsas på engelska ändå. :up:

Och inte finns de att köpa på loppis, de böckerna har man kvar hela livet. ;)

Då får du i uppdrag av mig att gå in på Adlibris under helgen och välja vilka två jag ska börja med. :)

Jag lägger in den här:
the-discworld-reading-order-guide-20.jpg

Och undrar om du har några ämnen som är särskilt intressanta? Feminism, religion, xenofobi, människovärde, etc? Läser du även ungdomsböcker? (I så fall kan nog första Tiffany Aching vara en av de två premiärböckerna.) Är det viktigt att läsa i kronologisk ordning för dig?

Jag lägger in den här:
the-discworld-reading-order-guide-20.jpg

Och undrar om du har några ämnen som är särskilt intressanta? Feminism, religion, xenofobi, människovärde, etc? Läser du även ungdomsböcker? (I så fall kan nog första Tiffany Aching vara en av de två premiärböckerna.) Är det viktigt att läsa i kronologisk ordning för dig?

Jag lämnar mig helt i dina händer. Jag är allätare. Kronoligiskt är trevligt, men inte nödvändigt. :) Ungdomsböcker - inga problem.
Religion, människovärde, feminism alltid intressant.

Jag lämnar mig helt i dina händer. Jag är allätare. Kronoligiskt är trevligt, men inte nödvändigt. :) Ungdomsböcker - inga problem.
Religion, människovärde, feminism alltid intressant.

Då säger jag... The Wee Free Men (ungdomsbok) och... Monstrous Regiment tror jag. Båda är lite "utanför" tidigare böcker så att de är skrivna relativt sent gör nog inte så mycket. De behandlar båda intressanta ämnen, och jag tror de är en bra presentation av Pratchetts stil och värld.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok För en dryg vecka sen så kraschade mitt minneskort i mobilen. Jag har backupat lite halvhjärtat då och då, men nu var det tyvärr ett tag...
Svar
0
· Visningar
436
Hästvård ja som rubriken lyder, hur länge 'måste' man kämpa och när är det 'okej' att ge upp? :cry: slits mellan förtvivlan och hopp hela...
2
Svar
21
· Visningar
3 742
T
Övr. Barn Jag vet inte längre vart jag ska vända mig, så jag vänder mig hit. Historien är rätt lång och komplicerad, så jag hoppas att ni orkar...
Svar
10
· Visningar
2 609
Senast: YorkWann
·
S
Övr. Hund Vill bara skriva av mig. I dag skall en av våra gamla kompisar få somna in. Mattes hund ända ut i klorna. Då vi träffades så litade...
Svar
6
· Visningar
1 994
Senast: thea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur