Terry Pratchett

Monstermom

Trådstartare
Så har han förlorat kampen mot alzheimers. :cry:

En enastående författare där varje bok haft något intressant att säga. Otroligt att han klöst sig kvar så länge, och fortsatt skriva. Jag antar han valt att det var dags att ge upp och hoppas det blev ett fint farväl.

Han gav hopp och var en förebild för alla som i någon form lever med eller omkring demens och är medvetna om det. Nu har vi bara hans böcker kvar...

:cry: Det är en tragisk sjukdom för alla inblandade...

Ja, verkligen fruktansvärd! Han lyckades vara speciell både som frisk och sjuk, och fick en variant som lät honom vara klartänkt i större utsträckning än vad som är vanligt. Som med allt annat kunde han gräva fram humorn i allvaret och hjälpa oss andra att skratta en stund även åt det hemska, men det kom såklart ikapp även honom...

Jag har dem på listan... Jag kanske ska försöka hitta dem på engelska för att kunna slå ihop det med pluggandet! ;)

Du bör absolut läsa dem på engelska! De förlorar väldigt mycket i översättning.

Jag såg nyheten och oj vad jag grinade. Med honom dör ett galleri av underbara karaktärer som varit mina nära vänner i 18 år. Han har genom sitt författande format den jag är och hur jag ser på världen, det känns som att förlora en vän och mentor. Jag hoppas att han fick dö som han ville. Nu har döden mött sin skapare.

Jag såg nyheten och oj vad jag grinade. Med honom dör ett galleri av underbara karaktärer som varit mina nära vänner i 18 år. Han har genom sitt författande format den jag är och hur jag ser på världen, det känns som att förlora en vän och mentor. Jag hoppas att han fick dö som han ville. Nu har döden mött sin skapare.

Jag har svårt att sluta gråta, vilket jag inte väntat mig - det är ju inte precis en överraskning! Men det är riktigt tungt ändå. Som du säger, han har verkligen påverkat mitt liv. Och nu kan han inte säga något mer.
Jag tror dock att det alltid finns något nytt och oupptäckt i hans böcker, än hur många gånger jag läst dem...

En sorgens dag och jag gråter också @Monstermom :cry: en av de stora humanisterna har lämnat oss.

Fast vi vet ju att Death (och kanske också Susan) väntade på honom :love:

Det hamnar ju lite för nära mig också, min mamma har Alzheimers och har inte känt igen mig på 3 år :(

Fy sjutton vad tråkigt. Men det är klart att allt har ett slut, och han har verkligen gjort större avtryck än de flesta. Och hans böcker finns ju kvar, att läsas om och om igen :(.

Kan undra om det blir någon minnesdag eller något, liknande Handdukens dag för Douglas Adams?

Mycket ledsamt, läste nyligen om alla böckerna, och kommer att göra det många gånger till innan jag själv trillar av pinn, om min lycka står sig.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok För en dryg vecka sen så kraschade mitt minneskort i mobilen. Jag har backupat lite halvhjärtat då och då, men nu var det tyvärr ett tag...
Svar
0
· Visningar
436
Hästvård ja som rubriken lyder, hur länge 'måste' man kämpa och när är det 'okej' att ge upp? :cry: slits mellan förtvivlan och hopp hela...
2
Svar
21
· Visningar
3 742
T
Övr. Barn Jag vet inte längre vart jag ska vända mig, så jag vänder mig hit. Historien är rätt lång och komplicerad, så jag hoppas att ni orkar...
Svar
10
· Visningar
2 609
Senast: YorkWann
·
S
Övr. Hund Vill bara skriva av mig. I dag skall en av våra gamla kompisar få somna in. Mattes hund ända ut i klorna. Då vi träffades så litade...
Svar
6
· Visningar
1 994
Senast: thea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur