Terrängskydd/Senskydd?

Trasdockan

Trådstartare
Vad är den stora skillnaden mellan terräng och senskydd? Hur mycket bättre skydd ger terrängskydd? T.ex de från hööks, skyddar de mycket bättre än ett par senskydd?

Sv: Terrängskydd/Senskydd?

Hej!
Vanliga senskydd ger inte så väldigt mkt skydd i terrängen. De är ju öppna framtill och skyddar inte mot slag på samma sätt som ett par "riktiga" terrängskydd. Kan fungera i lättare klasser, men om man vill rida fälttävlan så kan det vara klokt att investera i ett par bra terrängskydd. Har inte sett skydden från Hööks. De vi använder har en kolfiberskena fram och baktill på benet för att skydda mot islag. De är även gjorda i ett mkt lätt material som inte drar till sig vatten. Allt för att hästen ska kunna jobba så obehindrat som möjligt:)

Jag har de från hööks runt om och jag är nöjd. Har ingen annan erfarenhet men de sitter still och så. Jag tränar på låg nivå och planerar starta debutant till hösten. Bootsen sitter oxå mycket bra men är lite höga i stl Large tycker jag. Fick byta till medium.

Är det godkänt att tävla debutant med travskydd på bakbenen? :D
Är det en regel att ha boots och skydd på benen?

Nej du måste inte ha boots. Vilken typ av travskydd är det du menar? Jag skulle tro att det är ok.

Benskydd bak, skillnaden är att dessa går längre ner än vanliga skydd.

Jag tycker det känns skönt med ett par riktiga terrängskydd - bra med skena som skyddar om man nu trots allt landar mitt i häcken ...:/ Vi rider med Awom's Picasso-skydd och kan varmt rekommendera dem !
(Kolla på www.awom.se).
Lite extra kul att de finns i flera färger - - vi e sååå snygga med våra gula skydd! Så det så !
:)

Senast ändrad av en moderator:

Har dem inte gjort så att terrängskydden inte suger upp vatten, och därmed blir lättare att springa med (för hästens skull), medans senskydd gjorda av plast och neoprene suger upp vattnet och blir tunga och klumpiga? ;)

Nix, terrängskydden i neopren/plast suger inte upp vatten. Klart det blir fuktigt i vattengraven, men det är inget som sugs upp och blir tungt.
Däremot blir jag lite tyngre när jag hamnar i vattengraven ... måhända att jag också borde byta kläder .. :angel:

Nix, terrängskydden i neopren/plast suger inte upp vatten. Klart det blir fuktigt i vattengraven, men det är inget som sugs upp och blir tungt.
Däremot blir jag lite tyngre när jag hamnar i vattengraven ... måhända att jag också borde byta kläder .. :angel:

Psst, ett tips - flytväst! :laugh:

/från en som gillar att flyta i vattengraven

Liknande trådar

Utrustning Jag har väldiga problem med att hitta senskydd till min D-ponny. Han har oftast storlek ponny i höjd, men behöver full för att nå runt...
Svar
10
· Visningar
690
Utrustning Ni som har uppblåsbara säkerhetsvästar (med gaspatroner som fyller västen när man trillar av), hur tycker ni att de fungerar? Skyddar de...
Svar
7
· Visningar
732
Senast: iNHALE
·
Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så...
2
Svar
23
· Visningar
924
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag behöver helt klart fylla på mitt förråd av vinterkläder inför kommande vinter. Den förra var hemsk. Jag funderar på att gå klassisk...
Svar
11
· Visningar
431
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka