M
MyJoyride
Håller på och bli rejält trött på mitt halvblod som är en sååådan mes i terrängen! Hon är 8år och jag har bara haft henne sen i höstas så jag är rädd att hon inte blivit "terrängtränad" tillräckligt tidigare. De som red henne innan mig sa att de aldrig var ut ensam med henne i terräng för att hon inte vbar säker. Och jo, hon blir"rädd" för det mesta och när bilar (som hon annars inte är rädd för) kommer och vi är ensamma så börjar hon trippa och vänder liksom baken ut mot bilarna. Förra veckan så kom en kvinna med en hund emot oss och kära heppan vänder 180 grader i galopp. Tyvärr kommer det rätt mycket bilar på den vägen så det kändes inte alls bra. Bara exempel men jag hoppas ni fattar!
Det enkla svar som jag själv kan räkna ut är att jag skall fortsätta vara ute i terräng med henne och träna mera. Men, jag är inte så himla modig med henne längre och nuförtiden gillar jag inte alls att vara ute på trafikerade vägar mera fast jag tidigare tyckte det var det härligaste som fanns att rida ut i terräng. ( Beror naturligtvis på hurudan häst jag rider).
Vad finns mera för tips för oss? Vill inte vara bunden till ridplanen/manegen för att känna mig trygg Och ju äldre man blir destop mera "säker" vill man känna sig, tror jag!
Det enkla svar som jag själv kan räkna ut är att jag skall fortsätta vara ute i terräng med henne och träna mera. Men, jag är inte så himla modig med henne längre och nuförtiden gillar jag inte alls att vara ute på trafikerade vägar mera fast jag tidigare tyckte det var det härligaste som fanns att rida ut i terräng. ( Beror naturligtvis på hurudan häst jag rider).
Vad finns mera för tips för oss? Vill inte vara bunden till ridplanen/manegen för att känna mig trygg Och ju äldre man blir destop mera "säker" vill man känna sig, tror jag!