terrängproblem

M

MyJoyride

Håller på och bli rejält trött på mitt halvblod som är en sååådan mes i terrängen! Hon är 8år och jag har bara haft henne sen i höstas så jag är rädd att hon inte blivit "terrängtränad" tillräckligt tidigare. De som red henne innan mig sa att de aldrig var ut ensam med henne i terräng för att hon inte vbar säker. Och jo, hon blir"rädd" för det mesta och när bilar (som hon annars inte är rädd för) kommer och vi är ensamma så börjar hon trippa och vänder liksom baken ut mot bilarna. Förra veckan så kom en kvinna med en hund emot oss och kära heppan vänder 180 grader i galopp. Tyvärr kommer det rätt mycket bilar på den vägen så det kändes inte alls bra. Bara exempel men jag hoppas ni fattar!

Det enkla svar som jag själv kan räkna ut är att jag skall fortsätta vara ute i terräng med henne och träna mera. Men, jag är inte så himla modig med henne längre och nuförtiden gillar jag inte alls att vara ute på trafikerade vägar mera fast jag tidigare tyckte det var det härligaste som fanns att rida ut i terräng. ( Beror naturligtvis på hurudan häst jag rider).

Vad finns mera för tips för oss? Vill inte vara bunden till ridplanen/manegen för att känna mig trygg :( Och ju äldre man blir destop mera "säker" vill man känna sig, tror jag!:p

Sv: terrängproblem

Man kanske skulle kunna börja lite smått...med att vara på en plats som hon känner sig trygg på, kanske ridhuset?
Genom att introducera små "farliga" saker och att målet är att hon ska slappna av, gör hon det så mkt beröm! och sen sluta med övningen direkt.
Helt enkelt öka hennes självförtroende.

Sen när man har gjort så ett tag så gör man samma sak ute. Rid små korta vändor, mkt beröm när hon är lung och så småningom lite mer utmaningar genom att förlänga ridturerna ute.
Gör saker hon tycker är roligt och var postivit själv och lugn:) Hon kommer så smånignom börja lite på dig mer och då inte reagrea lika stark på saker som hon tycker är läskiga.

Det är väl det tipset jag kommer på nu. Lycka till!

Ut och gå mycket med henne i terrängen är väl en idé.
Sen att när du rider ut så har du med någon annan person till fots ett tag?

Sen om du blir rädd och osäker när ni är ute så ger det ju henne anledning till att bli ännu mer "uppspelt" så att säga. du har ingen annan mer "tuff och erfaren" ryttare som kanske kan rida ut med henne? ( Snälla, ta inte illa upp, jag vet ingenting om er så det här rådet kanske är helt fel)

Ut och gå mycket med henne i terrängen är väl en idé.
Sen att när du rider ut så har du med någon annan person till fots ett tag?

Sen om du blir rädd och osäker när ni är ute så ger det ju henne anledning till att bli ännu mer "uppspelt" så att säga. du har ingen annan mer "tuff och erfaren" ryttare som kanske kan rida ut med henne? ( Snälla, ta inte illa upp, jag vet ingenting om er så det här rådet kanske är helt fel)

Nej nej, inte tar jag illa upp, jag har själv tänkt samma sak, att låta någon mera tuffing + mer erfaren rida henne i terräng nu som då. :) Det känns lite synd, för tidigare var jag inte rädd i terräng men diverse händelser med henne har gjort att jag också blivit mer osäker....inte bra :crazy:

Jo det vore säkert bra att ha med någon till fots också! Tack för det!:)

Man kanske skulle kunna börja lite smått...med att vara på en plats som hon känner sig trygg på, kanske ridhuset?
Genom att introducera små "farliga" saker och att målet är att hon ska slappna av, gör hon det så mkt beröm! och sen sluta med övningen direkt.
Helt enkelt öka hennes självförtroende.

Sen när man har gjort så ett tag så gör man samma sak ute. Rid små korta vändor, mkt beröm när hon är lung och så småningom lite mer utmaningar genom att förlänga ridturerna ute.
Gör saker hon tycker är roligt och var postivit själv och lugn:) Hon kommer så smånignom börja lite på dig mer och då inte reagrea lika stark på saker som hon tycker är läskiga.

Det är väl det tipset jag kommer på nu. Lycka till!

Tack för ditt svar, kändes jätte uppmuntrande och jag tror hårt på dina "tips"! Små steg i taget är väl det som gäller...som igår gick vi fem gånger runt en lada som finns på gården (=hästen ser den varje dag men fyyy vilken läskig dörr när man skulle gå runt den!!;) ) De tre första gångerna så backade och studsade vi men sen klarade vi det finfint de två sista gångerna! Myyycket beröm då...:)

Kanske kan börja gå med henne ute? Ta korta vändor i början, kanske kan hjälpa om du har sällskap ?
Förstår vad du menar med att man inte vill vara fast vid banan, letade själv häst för inte så länge sedan och har haft min nya häst 1½ månad nu, är ett 5 årigt fullblod, och det är inga som helst problem att rida ut på henne själv, rider typ jämt ut när det är mörkt på vardagarna och det är ändå inga problem :) tkr det är så skönt att man kan rida när man vill och inte behöver anpassa sig till andra hela tiden.
Men tkr oftast det hjälper om man går med dom om det är något de tkr är lite obehagligt, annars skulle jag försöka göra lite ledarskapsövningar och tänk på att du är lugn hela tiden, vet att det är svårt ibland.

Kanske kan börja gå med henne ute? Ta korta vändor i början, kanske kan hjälpa om du har sällskap ?
Förstår vad du menar med att man inte vill vara fast vid banan, letade själv häst för inte så länge sedan och har haft min nya häst 1½ månad nu, är ett 5 årigt fullblod, och det är inga som helst problem att rida ut på henne själv, rider typ jämt ut när det är mörkt på vardagarna och det är ändå inga problem :) tkr det är så skönt att man kan rida när man vill och inte behöver anpassa sig till andra hela tiden.
Men tkr oftast det hjälper om man går med dom om det är något de tkr är lite obehagligt, annars skulle jag försöka göra lite ledarskapsövningar och tänk på att du är lugn hela tiden, vet att det är svårt ibland.

Oooo vad jag blir avis!:) Längtar verkligen efter att kunna rida ut på de skogsvägar jag red tidigare på utan att behöva gruva sig inför det!!! Tack för tipsen, borde ta nå promenader med henne! Hmmm, skulle ni ha träns på då? Eller bara grimma?

Du kan ju "polisträna" henne i paddocken till att börja med.
gå på presenning eller hänga upp den och gå förbi, be någon skramla, slå upp paraply eller vad som helst som kan vara läskigt.
Led henne medan du har en påse med burkar i ett snöre i andra handen.
prassla och stöka ordentligt så kanske det inte är så farligt att gå ut i skogen sen.

Det enkla svar som jag själv kan räkna ut är att jag skall fortsätta vara ute i terräng med henne och träna mera. Men, jag är inte så himla modig med henne längre och nuförtiden gillar jag inte alls att vara ute på trafikerade vägar mera fast jag tidigare tyckte det var det härligaste som fanns att rida ut i terräng.

Där har du problemet, tror jag. Du själv har blivit rädd och osäker och då är hästen likadan. Hästen märker när du börjar spänna dig för exempelvis möte med en bil, eller hund, eller annat "farligt".
Vad du kan göra är att bygga upp förtroendet mellan dig och hästen. Till exempel med att jobba från marken på ridbanan, med enkla ledarskapsövningar. Försök, när du rider ut, att till en början få sällskap av någon annan. Glöm inte att andas, och sätt dig ordentligt på rumpan när ni möter något som hästen reagerar på. Försök ha så lång tygel som möjligt, prata med hästen, klappa, beröm.

Lycka till! Övningarna fungerar, det vet jag som varit i samma situation.

Tack för alla tips, suger åt mig all hjälp som en svamp! :)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 923
Senast: Svartkatt
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 198
Senast: lundsbo
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 220
Senast: Migo
·
Hästhantering Min häst har personlighetsförändrats? Varning för långt inlägg Under det dåliga betet 2018 blev min häst på slutet arg när jag gick...
Svar
3
· Visningar
1 377
Senast: Vinur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama