Lånar du ihop ett gäng då, eller har du en egen bettsamling för såna tillfällen?
Iom att jag samlat i 20 år, så har jag ganska många....
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Lånar du ihop ett gäng då, eller har du en egen bettsamling för såna tillfällen?
Nu vet inte jag var du bor men här i stockholmsområdet verkar snittåldern för att rida H90 ligga mellan 30 och 50...Hon går på tredelat tränsbett med fasta ringar i både dressyr och hoppning. (Ett ergonomiskt eggbett i aurigan och ett vanligt D-bett)
Jag har ett babypelham som jag har när jag rider ut med sällskap, eftersom hon då kan bli väldigt stark i galoppen. Hittills har hon varit förvirrad/osäker/lite ängslig i terrängen och jag har därför inte behovet av att betsla upp där. Även om det såklart hade varit kul att få henne så taggad som hon blir på uteritterna med sällskap.
Ps. min läger-kompis har en trasig häst och jag blir därför "själv" att åka. Nu blev jag typ nervös och blyg! och känner att jag kanske kommer att vara 10 år äldre än snittet? Jag sover dessutom lite halvdant på bortaplan.. och nu lär ju inte sova bättre av att dela säng med ponnybarn... OM det nu kommer sådana, jag har inte den blekaste om vad det är för typ av människor som åker.Peppa mig!
Oavsett vem eller vad du träffar på lägret så är alla där för att lära sigHon går på tredelat tränsbett med fasta ringar i både dressyr och hoppning. (Ett ergonomiskt eggbett i aurigan och ett vanligt D-bett)
Jag har ett babypelham som jag har när jag rider ut med sällskap, eftersom hon då kan bli väldigt stark i galoppen. Hittills har hon varit förvirrad/osäker/lite ängslig i terrängen och jag har därför inte behovet av att betsla upp där. Även om det såklart hade varit kul att få henne så taggad som hon blir på uteritterna med sällskap.
Ps. min läger-kompis har en trasig häst och jag blir därför "själv" att åka. Nu blev jag typ nervös och blyg! och känner att jag kanske kommer att vara 10 år äldre än snittet? Jag sover dessutom lite halvdant på bortaplan.. och nu lär ju inte sova bättre av att dela säng med ponnybarn... OM det nu kommer sådana, jag har inte den blekaste om vad det är för typ av människor som åker.Peppa mig!
Fast alltså... Nja. Hästarna kan ju tagga till utan att bli starka. Och det är ju bara om hästarna blir starka som ett skarpare bett gör någon nytta.Har man varit med ett tag så har man en bettsamling!Är så himla olika från individ till individ men gemensamt är att någon gång i sitt terränghästliv taggar den till så man måste ha ett starkare bett. Babypelham är mitt favvo.
Fast alltså... Nja. Hästarna kan ju tagga till utan att bli starka. Och det är ju bara om hästarna blir starka som ett skarpare bett gör någon nytta.
Men helt ärligt, jag trodde nog alla förstod att jag menade hästar som blir starka mot hinder i munnen....Instämmer. Min häst blir taggad och väldig glad på terrängbanan men hon är samtidigt väldigt känslig så att sätta in något annat än ett vanligt tränsbett hade blivit helt knas.
Åå, jag som började få upp hoppet om att till och med Max kom till att bli vild och jag skulle få betsla upp honom. Du tror inte det ändå alltså?Men helt ärligt, jag trodde nog alla förstod att jag menade hästar som blir starka mot hinder i munnen....Varför man skulle sätta ett starkt bett i munnen på en häst som är känslig övergår mitt förstånd och fanns ju inte ens med i resonemanget. Utan rekommendationen var ju att ta med olika bett då hästar oftast taggar på o drar iväg mot terränghinder som de kanske inte annars skulle göra i annat sammanhang.
Men helt ärligt, jag trodde nog alla förstod att jag menade hästar som blir starka mot hinder i munnen....Varför man skulle sätta ett starkt bett i munnen på en häst som är känslig övergår mitt förstånd och fanns ju inte ens med i resonemanget. Utan rekommendationen var ju att ta med olika bett då hästar oftast taggar på o drar iväg mot terränghinder som de kanske inte annars skulle göra i annat sammanhang.
Jo såklart. Frågor på det???Åå, jag som började få upp hoppet om att till och med Max kom till att bli vild och jag skulle få betsla upp honom. Du tror inte det ändå alltså?![]()
När du gått på gymmet o tränat dina armmuskler så de är starkare än dina MUN-muskler!När??![]()
Hur går det på lägret!?Hej mina idoler i terrängdjungeln.
Jag fortsätter projekt-göra-ft-häst-av-hopphäst och åker på ett fyra dagar långt terrängläger imorgon.
Vad får jag inte glömma att packa med mig? och finns det några typiska nybörjar-misstag att se upp för?
Vi rider två pass om dagen fördelat på terräng, hoppning och dressyr för olika tränare.
När??![]()