Terrängläger: do's and dont's

Hon går på tredelat tränsbett med fasta ringar i både dressyr och hoppning. (Ett ergonomiskt eggbett i aurigan och ett vanligt D-bett)
Jag har ett babypelham som jag har när jag rider ut med sällskap, eftersom hon då kan bli väldigt stark i galoppen. Hittills har hon varit förvirrad/osäker/lite ängslig i terrängen och jag har därför inte behovet av att betsla upp där. Även om det såklart hade varit kul att få henne så taggad som hon blir på uteritterna med sällskap. :D

Ps. min läger-kompis har en trasig häst och jag blir därför "själv" att åka. Nu blev jag typ nervös och blyg! och känner att jag kanske kommer att vara 10 år äldre än snittet? Jag sover dessutom lite halvdant på bortaplan.. och nu lär ju inte sova bättre av att dela säng med ponnybarn... OM det nu kommer sådana, jag har inte den blekaste om vad det är för typ av människor som åker. :nailbiting: Peppa mig!

Hon går på tredelat tränsbett med fasta ringar i både dressyr och hoppning. (Ett ergonomiskt eggbett i aurigan och ett vanligt D-bett)
Jag har ett babypelham som jag har när jag rider ut med sällskap, eftersom hon då kan bli väldigt stark i galoppen. Hittills har hon varit förvirrad/osäker/lite ängslig i terrängen och jag har därför inte behovet av att betsla upp där. Även om det såklart hade varit kul att få henne så taggad som hon blir på uteritterna med sällskap. :D

Ps. min läger-kompis har en trasig häst och jag blir därför "själv" att åka. Nu blev jag typ nervös och blyg! och känner att jag kanske kommer att vara 10 år äldre än snittet? Jag sover dessutom lite halvdant på bortaplan.. och nu lär ju inte sova bättre av att dela säng med ponnybarn... OM det nu kommer sådana, jag har inte den blekaste om vad det är för typ av människor som åker. :nailbiting: Peppa mig!
Nu vet inte jag var du bor men här i stockholmsområdet verkar snittåldern för att rida H90 ligga mellan 30 och 50... :D

Oavsett vem eller vad du träffar på lägret så är alla där för att lära sig :), och en 10 år hit eller dit spelar ingen större roll i häst världen :p. Tror dock inte att det är en hög med galna 10 åringar på ett terräng läger med så hög inriktning på träning :p.

Jag har förresten ett babypelham och en jaktstång som favoriter att testa med.
Mer avancerade grejer kommer isf senare i hästens utbildning, jag har haft en fåne jag red på gags med dubbla tyglar i flera säsonger och det känns ju onödigt krångligt om man inte måste..

På tal om bett så nöjer jag mig med 2ledade låsbett då min taggar till :), känns säkrast med ett rakt bett då man vill ta till nödbromsen, men så ska hästen vara ridbar på det den övriga tiden :angel: = låsbett! Ledat då man är mjuk i handen, rakt då man tar i det :). Men alla är ju olika :p. Min skiter i både gag och hävstång så träns bett är bäst för oss :).

Ariel taggar rejält i terrängen jämfört med banhoppning, men inte värre än att andra inte märker det. ;) Jag rider på tredelat tjockt eggbett normalt, så i terrängen blir det ett lite tunnare tredelat med parerstänger. Räcker utmärkt för oss (just nu...), så "skarpare" behöver ju inte betyda att man betslar upp enormt mycket.

Har man varit med ett tag så har man en bettsamling!:D Är så himla olika från individ till individ men gemensamt är att någon gång i sitt terränghästliv taggar den till så man måste ha ett starkare bett. Babypelham är mitt favvo.
Fast alltså... Nja. Hästarna kan ju tagga till utan att bli starka. Och det är ju bara om hästarna blir starka som ett skarpare bett gör någon nytta.

Men jag håller med om att det inte alltid går att förutse hur de kommer att reagera på att få komma ut i terrängen.

/Lady_S

Fast alltså... Nja. Hästarna kan ju tagga till utan att bli starka. Och det är ju bara om hästarna blir starka som ett skarpare bett gör någon nytta.

Instämmer. Min häst blir taggad och väldig glad på terrängbanan men hon är samtidigt väldigt känslig så att sätta in något annat än ett vanligt tränsbett hade blivit helt knas.

Instämmer. Min häst blir taggad och väldig glad på terrängbanan men hon är samtidigt väldigt känslig så att sätta in något annat än ett vanligt tränsbett hade blivit helt knas.
Men helt ärligt, jag trodde nog alla förstod att jag menade hästar som blir starka mot hinder i munnen....:o Varför man skulle sätta ett starkt bett i munnen på en häst som är känslig övergår mitt förstånd och fanns ju inte ens med i resonemanget. Utan rekommendationen var ju att ta med olika bett då hästar oftast taggar på o drar iväg mot terränghinder som de kanske inte annars skulle göra i annat sammanhang.

Men helt ärligt, jag trodde nog alla förstod att jag menade hästar som blir starka mot hinder i munnen....:o Varför man skulle sätta ett starkt bett i munnen på en häst som är känslig övergår mitt förstånd och fanns ju inte ens med i resonemanget. Utan rekommendationen var ju att ta med olika bett då hästar oftast taggar på o drar iväg mot terränghinder som de kanske inte annars skulle göra i annat sammanhang.
Åå, jag som började få upp hoppet om att till och med Max kom till att bli vild och jag skulle få betsla upp honom. Du tror inte det ändå alltså?:banghead::arghh::D

Nu är tant lite kinkig tycker jag. :p

Hej mina idoler i terrängdjungeln.

Jag fortsätter projekt-göra-ft-häst-av-hopphäst och åker på ett fyra dagar långt terrängläger imorgon.:love:

Vad får jag inte glömma att packa med mig? och finns det några typiska nybörjar-misstag att se upp för?
Vi rider två pass om dagen fördelat på terräng, hoppning och dressyr för olika tränare.
Hur går det på lägret!? :)

Läger är kul!

Ålder på de andra deltagarna kan man aldrig förutse ;) Jag är 31. På kursen i våras var det 2 tjejer i C-ponny ålder och 2 ungdomar samt jag som tant.
På kursen året innan var det jag och 3 herrar på 50 +.
Kurserna däremellan har jag legat mera mitt i ålders spannet ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka