terränginspirerade banhoppningshinder..

B

BeastieBabe

Tjo! vi ska anordna ett "sommarhopp" på ridskolan och vanligtvis brukar vi köra den som ett derby med en liten "utflykt" utanför banan och hoppa 3-4 terränghinder.. men i och med de nya reglerna så får vi inte ha det på det viset för chefen..

så vi har tänkt ha lite terränginspirerade hinder inne på banan, dock måste alla gå att plocka bort efter tävlingens slut så bankar och gravar fungerar tyvärr inte..
dessutom måste dom vara säkra, helst ska vi kunna ha en bom över för att det ska vara rivbart och terrängbiten mest som fyllning..

Stock mellan hinderstöd, minimalt upphöjd typ

björkbommar istället för vanliga rödvita

låda med havregräs i, växer rel. fort och är billigt då havre finns på ridskolan redan..

stenmur av leca (finns i hagen, gammalt nerhopp som vi kan ta bitar från) med bom över..

men ja fler tips mottagdes tacksamt..

Sv: terränginspirerade banhoppningshinder..

ingen? :(

tiotusenröda

-björkris som utfyllnad
-bommar och hinderstöd klädda i halm/gräs/blommor/lövkvistar (ta ett snöre, vira det runt halmen/vad ni nu väljer på bommen så att det sitter fast)
-göm hinderstöden bakom stora buskar i krukor

tack för tipsen, tyvärr strör/fodrar ingen med halm i stallet, annars hade det varit roligt..

men björkris på hinderstolparna låter kanon.. ska skriva upp det :)

sådana utemöbler, den vanligaste sortens stolar, ställde vi upp 4 på rad och hoppade över när jag var yngre...

Inte "naturhinder" men förekommer i fälttävlan typ.. hehe

- höbalar att hoppa över
- granris
- avkapade bildäck
- kartonger som ni målar svart/grå för att likna stenmur

lägsta klassen är 30 cm så det fungerar inte så bra.. sen är det en drös med skolhästar som är livrädda för udda saker ;) det får inte vara för svårt :p och inte heller olämpliga hinder.. :crazy:

mm bildäck, kanon... vad kapar man lättast bildäck med? cirkelsåg? sticksåg?
vi har ju traktordäck men jag tror att hästarna kommer att ha svårt för dem.. :crazy: flera av dem vägrade att ens gå emellan safety systems regnbågsutfyllnader på vår caprilli även fast det var 3 m mellan dom..

tack :bow:

Spån - torvbalar under hindret?

nja, isf måste vi köpa dem.. stallet har ca 60 boxplatser och då blir det billigast med råspån :)

*kl* *putt putt* :angel:

vi ska iallafall försöka fixa:

Stockhinder, stockar på vanliga stöd klädda med granris

Björkhinder, björkbommar på vanliga stöd klädda med björkris

Granrislåda, lådor med granris upp ur, infångare på sidan

Mur, antingen av leca från hagen eller plastlådor

Vattenmatta med vatten (vilket betyder att vi måste laga vår vattenmatta som ridskolan låtit skolhästarna stå på med broddar som träning :( )

funderade en sväng på en mycket enkel bank av 4 halvstockar och bara fylla med sand eller att man hoppar in och ut ur fyrkanten.. dvs bara "bommar på marken" men ändå ett studs...

En spets ?
Ett stöd på ena sidan två på andra översta bommen är bakbom då såklart.
Det har jag fått träna på på vintern när det inte går att hoppa riktiga terränghinder.

Riktigt smala bommar så ni får ett SMALT hinder, tex 1m brett, och ta sen vanliga sockerbitar som stöd, det är så svårt att ni inte behöver höja mer än vad dem är höga, om ni har ridskolehästar och mindre duktiga ryttare.

En kombination där hindrena inte står på helt rak linje, sätt ena hindret 0,5 m förskjutet åt höger eller vänster.

jao, det du kallar spets heter ju solfjäder inom banhoppningen, men det kan man ju göra :)

korta bommar, kan nog ordnas, ska se om vi kan få ta lite staketstolpar och såga av spetsarna på..

någon kombination ska vi inte alls ha då dom bara är tillåtna från 1,00 m har jag för mig, och vi startar på 40 cm :p :angel:

men tack för tipsen!

Jag satte modellfåglar i plast i ett hinder på träning, mycket effektfullt! Nästan för effektfullt....

mvh

hehe jag kan tänka mig det, vad kostar sådana?

fast å andra sida, det är ridskolehästar, dom är en bunt fegisar med stort F..

min pappa har jagat så det är något man hade där så jag vet tyvärr inte! hittade dom i en skrubb..

Nej ingen solfjäder... ett stöd på ena sidan och två på andra
Två bommar i samma höjd överst (eller ja så lika det går), och markbom framför kanske en bom till på framsidan för att fylla ut hindret och på så vis göra det enklare.

En solfjäder är väl med tre stöd på ena sidan, där bommarna dessutom ligger mer som på en trippelbarr? Så har jag alltid sett dem iaf.

Min "kombination" går även att göra på längre avstånd det blir enklare då, så ta kanske 5-6 galoppsprång emellan. :)

en solfjäder kan göras med bara två stöd på ena sidan, och hur man än gör blir den främre alltid 1 dm lägre än den bakre.. på 40 cm blir det alltså en ganska markant höjdskillad totalt sett..

men ja som sagt, idén är god... :)

då är det ju relaterat avstånd (iaf upp till 4 glp) dvs inte alls "kombination" öht :p och om det är 6 glp mellan hindrena motsvarar det 24 meter, och det kommer inte märkas ett jota att ena hindret är skjutet åt sidan..

Du kan ju förskjuta hindret 5 m åt sidan då? Då märks det ju även om det är 24 meter emellan.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kan det verkligen stämma?
  • Pusseltråden
  • Burkmat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka