Terracortil, positiva/negativa erfarenheter

I

IslaBonita

Min häst har fått utskrivet Terracortril med polymyxin p g a rinniga och lite kletiga ögon som ej blivit bättre genom koksalttvätt. Nån som haft detta? Har det hjälpt och i så fall hur lång tid tog det? Har bara droppat en gång ikväll så har inte sett någon vare sig förbättring eller försämring än.

Sv: Terracortil, positiva/negativa erfarenheter

Kortisonet i Terracortil brukar lägga den inflammatoriska reaktionen inom några dagar, likaså gäller antibiotikakomponenten - men det förutsätter ju att det är rätt sorts antibiotika (att bakterierna är känsliga för just detta).

Togs inga bakt-prover? Konstaterade man med säkerhet att hästen inte har någon skada på hornhinnan?

Kortisonet i Terracortil brukar lägga den inflammatoriska reaktionen inom några dagar, likaså gäller antibiotikakomponenten - men det förutsätter ju att det är rätt sorts antibiotika (att bakterierna är känsliga för just detta).

Togs inga bakt-prover? Konstaterade man med säkerhet att hästen inte har någon skada på hornhinnan?

Inga prover togs alls, en kik på ögonen. Det gäller båda ögonen så jag tror inte det är ett sår, veterinären kollade och skrev ut...

Ok. Då får vi hoppas att det är rätt val. Det bör ge resultat inom ett par dagar, gör det inte det får du ringa vetten igen! Likaså om det istället blir sämre på något sätt.

Lycka till!

Tack för svaret! Då hoppas jag på lindring inom några dagar! :laugh:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 881
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hörde en kommentar om keratosis pilaris (=det hudproblem jag är drabbad av) i min funktionsmedicinska favorithälsopodd, och att...
Svar
3
· Visningar
2 391
Senast: cassiopeja
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 483
Hästvård Varning.. Bilder längst ner som kanske kan vara äckliga/obehagliga för någon? Skitlångt.. Jag behöver mest skriva av mig men har även...
2
Svar
28
· Visningar
14 283
Senast: Summerwind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar