Termometer

majola

Trådstartare
Jag måste så småningom köpa en ny febertermometer. Det gör man ju inte så ofta, så jag underar på att lyxa till det lite och satsa på en lite bättre variant...om det finns.

Vilka sorter, märken och varianter föredrar ni? Hur mycket kostar dem och var köper man dem?

Hittills har jag haft en vanlig digital med snöre fasttejpat. Den är helt ok förutom att det tar så lång tid med den. Det kan lätt ta 6-7 minuter innan displayen slutar blinka = färdigt. Jag vill ha en snabb termometer!

Sv: Termometer

Jag har en digital från apoteket. Klar på en minut och piper då. Kostar 150 - 200 kr, minns inte. Är grått höljde, och vdid locket där det är en led mellan lock och thermometer så är det en färgad plupp. (Så du känner igen vilken jag menar om du kollar). Heter therumo tror jag. Har en till hästarna, en till hundarna och en till folk (där kommer det braiga in med den färgade pluppen. :devil:)

Tycker de fungerar bra både på folk och fä, färdig på en minut som sagt och piper då. Och inte dyr.

Sen kan det säkert finnas bättre, men den anv jag och är nöjd.

Annars, fråga en VETERINÄR vad de har för termometer?

Tack! Ska till apoteket nu och då ska jag kolla efter den (men det är bara en liten filial, så de kanske inte har så stort utbud).

Jag hoppas att någon veterinär eller veterinärstudent eller så kanske svarar... Nu är det *ta i trä* inga veterinärbesök inplanerade på ett tag...

Jag har en febertermometer från H***s och den är jätte bra, den är färdig på ca 1 minut och då piper den också.
Den har ett bra pris också (129:-) :) Så den rekommenderar jag!! :smirk:

Mvh Bella :)

Terumo är tåliga o bra men har ibland en egen vilja o stänger av sig mitt i. Apotekets standardtermometrar är ok o tål fukt ganska bra till halva priset mot en Terumo. Apotekets tidigare lågpristermometrar la av bara de såg en vattendroppe.
Pipet tycker jag är värdelöst på alla men det beror nog på mitt kön o min ålder.
:cry:
PL

Senast ändrad:

Termometern från Hööks är helt värdelös rekommenderar den INTE... Har en och innan jag kom på vad den sysslade med han jag bli ganska nervös. Köpte den just för att den gick snabbt men det är ju rätt bra om de visar rätt också klar fördel. Som tur var har jag kvar den gamla (tar 3 minuter).
Kom ut en dag och tyckte att en av hästarna såg ganska hängig ut, ut i gången och tog tempen HJÄÄÄLP 41,7 grader hmmmm detta verkar inte stämma så dålig såg den inte ut. In med tempen en gång till 37,4 WHAT ??? Tvungen att prova en gång till 38,2 ?? Så till er som inte visste det är hästar numerar växelvarma djur som kan ändra temp från ena minuten till den andra.... Nu var jag ju tvungen att prova med den gamla tempen 38,0 grader alltså helt normal temp överensstämde dock inte med något annat värde Hööks tempen gett. Och tydligen är inte min temp från Hööks den enda som spökar så här berättade det för min vet och hon hade hört det många gånger innan om just denna. En gång hade hon tom blivit utkallad på jour pga en häst som tempade 42,5 grader enl en Hööks termometer men på hennes hade lite lätt förhöjd temp så numera frågar hon lite försynt vad folk har använt för termometer när de ringer om att hästen har feber. Så köp INTE denna.

peter_lundin skrev:
Terumo är tåliga o bra men har ibland en egen vilja o stänger av sig mitt i. Apotekets standardtermometrar är ok o tål fukt ganska bra till halva priset mot en Terumo. Apotekets tidigare lågpristermometrar la av bara de såg en vattendroppe.
Pipet tycker jag är värdelöst på alla men det beror nog på mitt kön o min ålder.
:cry:
PL

Aldrig märkt av att de stänger av mitt i (terumo) MEN kom på att de tycker INTE om minusgrader. Då blir de våldsamt griniga och stänger av när man tar de ur fodralet, visar error och bråkar. Så jag fick sluta förvara termometern i stallet.

Jag köpte någon annan från apoteket, som inte hade pip, vet inte om det var standardtermometern? Men den var bra förutom att den aldrig pep så man fick hålla koll på klockan.

/Alexandra - med bra hörsel och hör pipet utan problem =)

Är standardtermometrarna lika snabba som terumon? 40-90 sekunders mättid har jag för mig att det stod på terumon. Standardmodellerna såg också lite större ut vilket kanske inte är fel?

Vad menar du med att pipet är värdelöst? Ogillar du pip i största allmänhet, piper de för tyst eller piper de fel? Jag tycker pip verkar praktiskt eftersom jag på min nuvarande måste försöka se när displayen slutat blinka, vilket inte är helt lätt under en hästsvans i ett halvskumt stall...

Oj! Om det hände mig skulle jag förmodligen få kalla ut någon sorts jourhavande till mig själv för att ta hand om mitt nervsammanbrott. 42,5 grader... :eek:

Pipet är för tyst o för högt i tonläge för att jag skall höra det ordentligt i stall el lagårdsmiljö men det är som sagt ett köns/åldersproblem.
PL

OK. Då klarar jag det nog ytterligare några år. Förhoppningsvis.

Tack för hjälpen!

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 325
Senast: malumbub
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
16 058
Senast: axel
·
IT & mobiler Det här är en tråd jag ALDRIG trodde jag skulle starta!!! :crazy: Jag har haft mac sen 1989 - och jag älskar mac - högt och rent...
2
Svar
27
· Visningar
2 738
Senast: Tilly
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall där fodringar under vardagar (3 ggr om dagen) samt utsläpp tidigare har ingått i hyran men nu pga. ändrade...
Svar
9
· Visningar
1 420
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka