termometer

A

arabälskaren

Vad för slags termometer har ni att rekomendera till häst? Funkar en vanlig människotermometer? Finns det något bra märke?
Hur bör den användas? Kan någon ge mig tips!?

Sissi

Sv: termometer

Jag har en termometer för människor (och djur?) från apoteket till häst, det funkar prima. Jag tror inte att det är någon skillnad bara det är en termometer som är gjord för att användas baktill ;-) och inte till munnen.

jag använder också en termometer som jag köpt på Apoteket (för människor). det är dock en dyrare variant, då den piper när man skall ta ut termometern och läsa av temperaturen.

Att tempa en häst är lätt: smörj in termometern med någon fet salva (jag använder Idomin) och stoppa in den där bak. Tänk bara på att hålla ordentligt i termometern, jag har aldrig varit med om att hästen har dragit in termometern men man har ju hört alla skräckhistorier...

Tack för svar. Kanske en dum fråga, men hur långt ska den in?
Sedan så undrar jag ifall någon har ett bra märke att rekommendera?
Eller spelar det någon roll? För en del termometrar vi köpt (till människor) har avläst olika.

Jag stoppar in termometern så långt det går (dvs. så långt termometern räcker plus att jag skall ha något att hålla i), svårt att säga exakt nu när jag sitter vid datorn, men kanske tre fjärdedelar av termometern (ju längre in desto bättre, men för INTE in den så långt att du riskerar att tappa termometern).

Jag vet faktiskt inte vad jag har för märke på hästens termometer, men den är ju som sagt köpt på Apoteket och jag tror att deras märken är bäst (jag skulle undvika att köpa termometrar i "vanliga" affärer.

Man kan ju sätta fast ett snöre i änden på termometern utifall att.

Liknande trådar

Utrustning Har haft tur och inte behövt boots i hagen på någon häst tidigare. Men min valack envisas med att trampa sig själv på framsidan av...
2
Svar
29
· Visningar
774
Senast: MiniLi
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
721
Senast: fio
·
Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela...
2
Svar
22
· Visningar
1 157
Utrustning Mitt gammelsto får väldigt svullna bakben när hon står inne över natten. Jag lindar med vanliga stallbandage men skulle gärna ha något...
Svar
16
· Visningar
914
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka